-
Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande p...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 203 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824683
- Titel
- Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.
Om författarna
David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.
Sagt om boken
"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824683 -
Få familjen att funka : Tydliggörande pedagog...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 167 sidor.
Nyskick. Flexband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127829145
- Titel
- Få familjen att funka : Tydliggörande pedagogik i vardagen
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla barn misslyckas ibland med att sitta stilla och koncentrera sig, klara av nya situationer, kontrollera sina impulser eller förstå vad andra tänker och känner. Men vissa barn misslyckas gång på gång, trots att de försöker och vill. Inte sällan slutar det i skrik och gråt eller med att barnet drar sig undan. Som förälder gör det ont att se sitt barn kämpa. Det är vårt ansvar som vuxna att ge barnet stöd – men hur gör vi det på bästa sätt?
Få familjen att funka är en praktisk handbok som visar hur du kan underlätta för ditt barn eller din tonåring i vardagen hemma. En viktig nyckel är att hjälpa barnet att förstå vad som ska hända, hur, när, var och varför. Författarna David Edfelt, Anna Sjölund, Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd ger exempel på hur tillvaron kan visualiseras med exempelvis veckoscheman, checklistor och tydliga steg-för-steg-instruktioner.
Få familjen att funka visar hur du med enkla medel kan göra vardagen mer hanterbar för ditt barn och ge barnet chansen att lyckas i fler situationer. Boken bygger på den tydliggörande pedagogikens välbeprövade och forskningsbaserade tekniker och förhållningssätt. Den vänder sig till dig som är förälder eller nära anhörig till ett barn eller tonåring som oftare än andra krockar med tillvaron.
Sagt om boken:
"En räddning i vardagspusslet! Barn behöver rutiner och den här boken hjälper oss att skapa dem. Barn behöver också kunna förutse vardagen och känna sig delaktiga i planeringen. Denna bok ger handfasta tips på hur man kan förbereda sina barn på vad som ska hända, och på hur man förklarar saker de inte förstår, involverar dem och minskar konflikterna. Jag rekommenderar boken till alla föräldrar."
LOVISA WALLIN, tvåbarnsmamma och influencer (@lojsanwallin)
"Stressen och maktlösheten när man som förälder inte vet vad man ska ta sig till för att få vardagen att gå ihop kan emellanåt bli nästintill övermäktig. Denna bok fyller mig som mamma till två barn med diagnoser med tacksamhet. Boken serverar en fantastisk verktygslåda helt enkelt, genom att på ett lättillgängligt sätt varva konkreta tips och råd, fakta och förklaringar med metoder och exempel. Just därför är detta den mest ultimata »måste-ha-bok« jag läst!"
PETRA BJÖRKMAN, tvåbarnsmamma och grundare av forumet Pusselfamiljen (@pusselfamiljen)
"De många infallsvinklarna, de konkreta råden, de instruktiva fallbeskrivningarna och den goda språkbehandlingen gör texten till en väl fungerande handbok när det gäller att möta och bemöta barn och tonåringar med exempelvis autism, adhd, tvångssyndrom, dyslexi och inlärningssvårigheter. Målgruppen är främst föräldrar till barn som ofta ”krockar med tillvaron”. Illustrationerna består av ett stort antal teckningar och bilder i färg och svartvitt."
BJÖRN NILSSON, BTJ-häftet nr 6, 2021
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127829145 -
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : :...
Häftad bok.
Nyskick. Praktisk handbok om tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning, anpassad för alla studerande. Balans mellan teori och konkreta metoder. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2021 | Häftad. 8:o (153x211 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127829121
- Titel
- Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : - ett specialpedagogiskt perspektiv
- Författare
- Karlsson, Annelie
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 153 x 211 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 368 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en grupp vuxenstuderande kan det finnas personer med annat modersmål än svenska, med språkliga sårbarheter eller med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism eller adhd. Handboken Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning ger en bild av hur de kan uppleva sin studievardag och visar hur lärmiljön och undervisningen kan anpassas för att göra fler situationer och uppgifter begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla, med eller utan diagnos.
Tydliggörande pedagogik kan handla om att ge tydliga svar på viktiga frågor, som vad eleverna ska göra, hur, när och med vem. Det kan också handla om att intryckssanera klassrum och andra miljöer, visualisera viktiga begrepp, strukturera lektioner på ett tydligt sätt och erbjuda rätt hjälpmedel. Många av de metoder som presenteras i boken Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning är lätta att komma igång med och fungerar på generell nivå, med en enskild grupp eller med alla studerande på en skola. Andra kan ta mer tid att implementera men ge stor utdelning på sikt och göra betydande skillnad i de studerandes liv.
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning är en praktisk handbok som vänder sig till lärare, skolledare/rektorer, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare och alla andra som är verksamma inom sfi, folkhögskola, yrkeshögskola och andra former av vuxenutbildning.
Sagt om boken:
Något av det mest fantastiska att vara med om som lärare är att lyckas anpassa undervisningen så att det plötsligt lossnar för någon som haft det svårt – och för alla andra. Sådant sker aldrig av sig självt. Det kräver tid och möjlighet att pröva och pröva igen. Det kräver kunskap och knep. Och den varan har den här boken gott om!
GUSTAV FRIDOLIN, folkhögskollärare
Begriplig, hanterbar och meningsfull är ord som beskriver metoden såväl som boken. Författarna lyckas balansera perfekt mellan teorier och det konkreta. Tydliggörande pedagogik kan jag direkt använda i mitt arbete med elever i behov av stöd. Äntligen en konkret bok som vänder sig direkt till vuxenutbildningen!
SUSANNA MESHESHA, specialpedagog och utbildningsledare
9789127829121 -
Samtalsmetoder i skolan : Förstå och nå fram...
Häftad bok.
Nyskick. Lär dig effektiva samtalsmetoder för att kommunicera med alla elever i skolan. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (152x210 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461635
- Titel
- Samtalsmetoder i skolan : förstå och nå fram till dina elever
- Författare
- Jahn, Cajsa
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 92 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 176 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Samtalsmetoder i skolan får du redskap att kommunicera med alla dina elever – inte minst de som av olika anledningar oftare krockar med vardagen. På ett konkret och inspirerande vis beskrivs enkla men kraftfulla samtalsmetoder som underlättar när du ska förklara sammanhang, ge instruktioner, förbereda dagliga aktiviteter, lösa konflikter etc. Exempel på metoder:
• ritprat
• seriesamtal
• sociala berättelser
• sociala manus
• samtalsmatta
• påståendeformulär.
Samtalsmetoder i skolan vänder sig till dig som blivande eller verksam lärare i skola och fritidshem eller som på annat sätt arbetar med barn och unga. De metoder som beskrivs hjälper dig att nå fram, även till elever med exempelvis autism och adhd, och att bättre förstå vad de vill och behöver. Eleverna får samtidigt stöd i att uttrycka sig och att utvecklas i det sociala samspelet, tillsammans med en stärkt känsla av tillhörighet och självständighet.
Upptäck kraften i kommunikation med stöd av visuella redskap och berättelser för samtal med såväl individ som grupp. Barns röster behöver bli hörda!
Författarna har gedigen erfarenhet av arbete med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande är centrala inslag. De utbildar, handleder och coachar pedagoger, barn och föräldrar. Här kan du läsa mer om författarna och boka föreläsning: nok.se/bokaforfattare
Avdelare med linje
Sagt om boken:
"Det här är en bok som handlar om så mycket mer än bara samtalsmetoder – det här är boken för alla som vill utvecklas kommunikativt till fördel för eleverna och den egna undervisningen. Boken innehåller ett smörgåsbord med olika användbara exempel som vuxna i skolan kan pröva, lära sig av och anpassa till den egna skolkontexten."
Johanna Lindgren Chin, specialpedagog och förstelärare
@specialpedagog_i_skolan
"Här har vi en viktig och konkret bok med handfasta tips och råd kring verktyg och metoder för alla barn och elevers rätt att förstå och göra sig förstådda. Läs tillsammans i arbetslaget eller på egen hand för kunskapspåfyllning och inspiration!"
Julia Andersson, leg. logoped
@logopedjulia
"Att kommunicera är inte alltid så lätt. Om du som vi och många andra upplever att du inte alltid når fram till dina elever, vare sig det gäller en konflikt eller instruktion, är detta boken för dig. Den lyfter tekniker och metoder på ett sätt som gör att du lätt kan använda dem i vardagen. En bok som varje pedagog borde ha i sin ”verktygslåda” för att med framgång nå eleverna."
Malin Fredriksson och Frida Persson, lärare och författare
@vara.sma.klassrum
"Samtalsmetoder i skolan är en mycket bra handbok för den som vill lära sig olika samtalsmetoder och att samtala med hjälp av visuellt stöd. Förklaringarna till metoder och strategier är enkla och med exempel hämtade från skolans värld. Boken kräver inte några förkunskaper utan det är bara att sätta igång tillsammans med eleverna."
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 21, 2022
9789127461635 -
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola oc...
Häftad bok.
Nyskick. Specialpedagogik i skola och klassrum ger baskunskaper om funktionsförmågor och anpassningar för alla elever. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2023 | Häftad. 8:o (170x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127460355
- Titel
- Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum : funktionskompetens och kartläggning med Kollen
- Författare
- Lindgren, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt handlar om att hela skolans personal arbetar för att uppväga skillnader i elevers förutsättningar, så att undervisningen blir tillgänglig för alla – inklusive elever med nedsatta funktionsförmågor, som exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svag intellektuell begåvning eller språklig sårbarhet. Det handlar om att skapa grundförutsättningar för att kunna leva upp till skolans kompensatoriska uppdrag.
Lärarens bok Fk-6 Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som pedagog i förskoleklass till åk 6 baskunskaper om funktionsförmågor och visar hur kartläggningsmaterialet Kollen kan användas så att rätt anpassningar kan sättas in. Med fokus på ledning och stimulans samt extra anpassningar ryms här rikligt med tips, förslag på arbetssätt och förhållningssätt som kan underlätta för såväl elevernas välmående och lärande som för personalens kompetensutveckling. Det som gynnar en elev gynnar oftast hela gruppen.
Det här är en fristående bok, men när du som lärare ingår i en handledningsgrupp utifrån Kollenmodellen, som beskrivs i Kollegiehandledarens bok, så behöver du denna bok som stöd i arbetet.
Sagt om boken:
”Texten är lättläst och tydlig med konkreta exempel och vetenskaplig förankring, det finns reflektionsfrågor för diskussion i lärarlaget och ett appendix med formulär för kartläggning, dokumentation och anpassningar. Helhetsbetyg 5/5.”
Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 12, 2023
9789127460355 -
Utmaningar i förskolan : Att förebygga proble...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nyskick. Slutsåld ! Förlagsny. .
För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.
Boken Utmaningar i förskolan - Att förebygga problemskapande be läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059863
- Titel
- Utmaningar i förskolan : Att förebygga problemskapande beteenden
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.
Boken Utmaningar i förskolan – Att förebygga problemskapande beteenden ger råd om hur förskolan, utifrån en ökad förståelse för barnen och de situationer som utmanar, kan arbeta systematiskt för att skapa en positiv och utvecklande tillvaro. Budskapet är att det alltid finns skäl till ett problemskapande beteende men också lösningar.
Utifrån sina egna erfarenheter och reflektioner efter möten med barn, föräldrar, pedagoger och vårdpersonal delar författaren David Edfelt med sig av konkreta idéer och tips. Samtidigt är boken förankrad i forskning och förskolans styrdokument.
Utmaningar i förskolan vänder sig främst till förskollärare och förskolechefer, men kan också inspirera föräldrar och andra som möter yngre barn i sitt yrke.
Sagt om boken
Hör jag hemma här – finns här plats för mig, mitt språk, min röst, mina intressen och erfarenheter, mina möjligheter till gemenskap? Det är den frågan i alla dess olika former och yttringar som förskollärare måste kunna hantera. Men barn är olika, liksom utmaningarna, skriver författaren till Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden (2015). För vissa barn är förskolan en extra stor utmaning liksom för deras förskollärare. Här beskrivs hur en förändrad värld också förändrar samhällets krav på förskollärare, barn och förskola men ger också konkreta exempel på olika sätt att möta barn i denna föränderliga värld. Boken diskuterar hur förskolans verksamheter kan byggas utifrån kunskaper om en förändrad värld, om kunskaper om barns olikheter och om möjliga vägar att stötta barnen. Boken lämpar sig särskilt väl som underlag för studiegrupper inom förskolan eller i kompetensutveckling för förskollärare/förskolechefer.
Kerstin Bergöö,fil dr & lärarutbildare
Om författaren
David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat vid Specialpedagogiska Institutionen vid Stockholms Universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik inom förskola och skola, barnpsykiatri och vid Karolinska Universitetssjukhuset.
Studiematerial
Till boken finns också ett studiematerial.
Gothia Kompetens 1 9789172059863 -
Samtalsmetoder i förskolan : Förstå och nå fr...
Häftad bok.
Nyskick. Kraftfulla samtalsmetoder för förskolepedagoger - stärk barns kommunikation och utveckling med visuella verktyg. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2024 | Häftad. 8:o (153x210 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461642
- Titel
- Samtalsmetoder i förskolan : Förstå och nå fram till barnen
- Författare
- Reuterswärd, Malin
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 153 x 210 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken får du redskap att kommunicera med alla barn i din grupp – inte minst de som av olika anledningar ofta krockar med vardagen.
Här beskrivs enkla men kraftfulla metoder som underlättar samtal och är ett stöd i vardagen när du till exempel ska förklara något, ge instruktioner eller lösa konflikter. De kan också användas när du vill hjälpa barnen att förstå ett sammanhang eller uttrycka sina känslor och tankar.
Exempel på metoder:
• Figurer
• Samtalsmatta
• Sociala berättelser
• Skalor
• Ritprat
• Seriesamtal
Samtalsmetoder i förskolan vänder sig till all pedagogisk personal i förskolan som vill hitta nya vägar att förstå och nå fram till så väl individ som grupp. Med förbättrad kommunikation får barnen stöd i att utvecklas i det sociala samspelet, tillsammans med en stärkt känsla av tillhörighet och självständighet.
Upptäck kraften i kommunikation med stöd av visuella redskap och berättelser. Barns röster behöver bli hörda!
Författarna har gedigen erfarenhet av arbete med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande är centrala inslag. De utbildar, handleder och coachar pedagoger, barn och föräldrar.
Sagt om boken:
”Det här är en efterlängtad metodbok med stor igenkänningsfaktor som är lättanvänd och applicerbar på en gång i förskolorna. Med hjälp av dessa metoder som verktyg i samtal och kommunikation, kommer det skapas förutsättningar för alla våra barn, oavsett variationssvårigheter. Detta är en av de viktigaste böckerna att ha tillgänglig på varje förskola från norr till söder.”
Lisa Nordenståhl
VD/Rektor/Förskollärare, Täbygläntans Förskolor
”Med ett enkelt språk och tydliga exempel möjliggör denna bok för all förskolepersonal, oavsett utbildning och erfarenhet, att ta till sig innehållet. Boken förklarar varför samtalsmetoderna behövs och vilken barnsyn som ligger bakom. Metodkapitlen är briljanta, så inspirerande, konkreta och lätta att komma i gång med. Samtalsmetoderna ger ett betydelsefullt komplement till det lågaffektiva för hållningssättet.”
Magdalena Johansson
Förskollärare, Vasaskolan Djursholm
”Samtalsmetoder i förskolan är en mycket bra handbok för den som vill lära sig olika samtalsmetoder och att samtala med hjälp av stöd. [...] Boken kräver inte några förkunskaper utan det är bara att sätta igång tillsammans med barn
och arbetsgrupp.”
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 8, 2024
9789127461642 -
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 176 sidor.
Mycket gott skick. Få understrykningar i blyerts annars mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824485
- Titel
- Tydliggörande pedagogik i förskolan
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns utveckling sker i olika takt, de lär sig genom sina sinnen och är behjälpta av en tydlig pedagogisk plan för dagens alla stunder. I den här boken fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan exempelvis handla om att använda lek, bildstöd och andra hjälpmedel som underlättar för barnen att få syn på rutiner och förstå vad som ska ske hur, när, med vem och på vilket sätt. Denna praktiska handbok är skriven till alla blivande och verksamma förskollärare som dagligen arbetar för att göra förskolan begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola!
Så här kan ett utflyktsschema se ut:
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824485 -
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 176 sidor.
Nyskick. signerad av författaren
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824485
- Titel
- Tydliggörande pedagogik i förskolan
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns utveckling sker i olika takt, de lär sig genom sina sinnen och är behjälpta av en tydlig pedagogisk plan för dagens alla stunder. I den här boken fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan exempelvis handla om att använda lek, bildstöd och andra hjälpmedel som underlättar för barnen att få syn på rutiner och förstå vad som ska ske hur, när, med vem och på vilket sätt. Denna praktiska handbok är skriven till alla blivande och verksamma förskollärare som dagligen arbetar för att göra förskolan begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola!
Så här kan ett utflyktsschema se ut:
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824485 -
Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt...
Häftad bok.
Nära nyskick. Natur och Kultur, 2018. Första utgåvan, sjätte tryckningen. Limhäftad, med flikomslag. Nära nyskick, och inlagan utan anteckningar, understrykningar eller highlighting. 207, [1] s.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822153
- Titel
- Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
- Författare
- Elvén Hejlskov, Bo
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 211 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.
Författarna tar avstamp i exempel från förskolans vardag, kopplar dem till forskning och beskriver sjutton praktiska principer som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem. Här finns också konkreta handlingsplaner för hur du ska göra när en konflikt är på gång samt studiematerial som fördjupar bokens olika avsnitt.
Beteendeproblem i förskolan ingår i en serie framgångsrika böcker om detta förhållningssätt för olika målgrupper.
Det finns även avsnitt i boken som syftar till att finna strategier för att hantera situationer där handlingsplaner kopplas till beskrivningen i avsnitten. Avslutningsvis finns rikliga exempel på ytterligare läsning som är kopplade till de olika kapitlen vilket gör det möjlighet för läsaren att fördjupa sig inom en speciell situation eller ett beteende som kan uppkomma. Boken bidrar till ett bra underlag för diskussioner inom arbetslag.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 3, 2018
9789127822153 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Gott skick. Fint skick, dock påbörjade blyertsunderstrykningar på de första 5 sidorna. Anteckning på insidan av pärm fram, o spår av anteckning insidan av pärm bak. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Kompetens 1 9789177410201 -
Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande p...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 203 sidor.
Nära nyskick. Oläst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824683
- Titel
- Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.
Om författarna
David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.
Sagt om boken
"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824683 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Hyggligt skick. Ok skick, men har en del fult vikta hundöron och understrykningar, främst mittendelen av boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Kompetens 1 9789177410201 -
Utmaningar i förskolan : att förebygga proble...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 2 uppl. 2019. 256 sidor.
Gott skick. Gott skick, men boken har inledningsvis en hel del vikta hundöron och understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177411475
- Titel
- Utmaningar i förskolan : att förebygga problemskapande beeende
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.
Boken Utmaningar i förskolan – Att förebygga problemskapande beteenden ger råd om hur förskolan, utifrån en ökad förståelse för barnen och de situationer som utmanar, kan arbeta systematiskt för att skapa en positiv och utvecklande tillvaro. Budskapet är att det alltid finns skäl till ett problemskapande beteende men också lösningar.
Utifrån sina egna erfarenheter och reflektioner efter möten med barn, föräldrar, pedagoger och vårdpersonal delar författaren David Edfelt med sig av konkreta idéer och tips. Samtidigt är boken förankrad i forskning och förskolans styrdokument.
Denna andra och reviderade upplaga har utökats, bland annat med ett avsnitt om lågaffektivt bemötande. Nu finns också ett studiematerial utifrån åtta olika områden att fördjupa sig i. Boken är uppdaterad utifrån de nya skrivningarna i läroplanen, Lpfö 18.
Utmaningar i förskolan vänder sig främst till förskollärare och förskolechefer, men kan också inspirera föräldrar och andra som möter yngre barn i sitt yrke.
Om författaren
David Edfelt är psykolog och författare. Han arbetar med handledning och utbildning, bland annat vid Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbete med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik inom förskola och skola, barnpsykiatri och vid Karolinska universitetssjukhuset.
Gothia Kompetens 2 9789177411475 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Kompetens 1 9789177410201 -
Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande p...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 203 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824683
- Titel
- Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.
Om författarna
David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.
Sagt om boken
"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824683 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Mycket gott skick. I mycket fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Kompetens 1 9789177410201 -
Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande p...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 203 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824683
- Titel
- Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 154 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.
Om författarna
David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.
Sagt om boken
"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824683 -
Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 207 sidor.
Nära nyskick. Danskt band med invikta flikar.
Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822153
- Titel
- Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
- Författare
- Elvén Hejlskov, Bo
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 211 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.
Författarna tar avstamp i exempel från förskolans vardag, kopplar dem till forskning och beskriver sjutton praktiska principer som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem. Här finns också konkreta handlingsplaner för hur du ska göra när en konflikt är på gång samt studiematerial som fördjupar bokens olika avsnitt.
Beteendeproblem i förskolan ingår i en serie framgångsrika böcker om detta förhållningssätt för olika målgrupper.
Det finns även avsnitt i boken som syftar till att finna strategier för att hantera situationer där handlingsplaner kopplas till beskrivningen i avsnitten. Avslutningsvis finns rikliga exempel på ytterligare läsning som är kopplade till de olika kapitlen vilket gör det möjlighet för läsaren att fördjupa sig inom en speciell situation eller ett beteende som kan uppkomma. Boken bidrar till ett bra underlag för diskussioner inom arbetslag.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 3, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127822153 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410201 -
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2019. 176 sidor.
Nyskick. Oanvänd/oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824485
- Titel
- Tydliggörande pedagogik i förskolan
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns utveckling sker i olika takt, de lär sig genom sina sinnen och är behjälpta av en tydlig pedagogisk plan för dagens alla stunder. I den här boken fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan exempelvis handla om att använda lek, bildstöd och andra hjälpmedel som underlättar för barnen att få syn på rutiner och förstå vad som ska ske hur, när, med vem och på vilket sätt. Denna praktiska handbok är skriven till alla blivande och verksamma förskollärare som dagligen arbetar för att göra förskolan begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola!
Så här kan ett utflyktsschema se ut:
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824485 -
Utmaningar i förskolan : Att förebygga proble...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2015. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059863
- Titel
- Utmaningar i förskolan : Att förebygga problemskapande beteenden
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För många barn innebär vardagliga situationer och rutiner i förskolan mycket stora utmaningar. Nyckeln till att hjälpa dessa barn är rätt kunskap hos pedagogerna.
Boken Utmaningar i förskolan – Att förebygga problemskapande beteenden ger råd om hur förskolan, utifrån en ökad förståelse för barnen och de situationer som utmanar, kan arbeta systematiskt för att skapa en positiv och utvecklande tillvaro. Budskapet är att det alltid finns skäl till ett problemskapande beteende men också lösningar.
Utifrån sina egna erfarenheter och reflektioner efter möten med barn, föräldrar, pedagoger och vårdpersonal delar författaren David Edfelt med sig av konkreta idéer och tips. Samtidigt är boken förankrad i forskning och förskolans styrdokument.
Utmaningar i förskolan vänder sig främst till förskollärare och förskolechefer, men kan också inspirera föräldrar och andra som möter yngre barn i sitt yrke.
Sagt om boken
Hör jag hemma här – finns här plats för mig, mitt språk, min röst, mina intressen och erfarenheter, mina möjligheter till gemenskap? Det är den frågan i alla dess olika former och yttringar som förskollärare måste kunna hantera. Men barn är olika, liksom utmaningarna, skriver författaren till Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande beteenden (2015). För vissa barn är förskolan en extra stor utmaning liksom för deras förskollärare. Här beskrivs hur en förändrad värld också förändrar samhällets krav på förskollärare, barn och förskola men ger också konkreta exempel på olika sätt att möta barn i denna föränderliga värld. Boken diskuterar hur förskolans verksamheter kan byggas utifrån kunskaper om en förändrad värld, om kunskaper om barns olikheter och om möjliga vägar att stötta barnen. Boken lämpar sig särskilt väl som underlag för studiegrupper inom förskolan eller i kompetensutveckling för förskollärare/förskolechefer.
Kerstin Bergöö,fil dr & lärarutbildare
Om författaren
David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat vid Specialpedagogiska Institutionen vid Stockholms Universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik inom förskola och skola, barnpsykiatri och vid Karolinska Universitetssjukhuset.
Studiematerial
Till boken finns också ett studiematerial.
Gothia Fortbildning AB 1 9789172059863 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410201 -
Beteendeproblem i förskolan : Om lågaffektivt...
Häftad bok.
Nyskick. Lär dig hantera beteendeproblem i förskolan med lågaffektivt bemötande och praktiska principer. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2017 | Danskt band. 8:o (155x211 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822153
- Titel
- Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
- Författare
- Elvén Hejlskov, Bo
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 211 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.
Författarna tar avstamp i exempel från förskolans vardag, kopplar dem till forskning och beskriver sjutton praktiska principer som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem. Här finns också konkreta handlingsplaner för hur du ska göra när en konflikt är på gång samt studiematerial som fördjupar bokens olika avsnitt.
Beteendeproblem i förskolan ingår i en serie framgångsrika böcker om detta förhållningssätt för olika målgrupper.
Det finns även avsnitt i boken som syftar till att finna strategier för att hantera situationer där handlingsplaner kopplas till beskrivningen i avsnitten. Avslutningsvis finns rikliga exempel på ytterligare läsning som är kopplade till de olika kapitlen vilket gör det möjlighet för läsaren att fördjupa sig inom en speciell situation eller ett beteende som kan uppkomma. Boken bidrar till ett bra underlag för diskussioner inom arbetslag.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 3, 2018
9789127822153 -
Autism och ADHD i fritidshemmet
Häftad bok.
Nyskick. Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet ger praktiska tekniker för att skapa tillgänglig och meningsfull lärmiljö. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2020 | Danskt band. 8:o (153x210 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827288
- Titel
- Autism och ADHD i fritidshemmet
- Författare
- Jahn, Cajsa
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 153 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?
Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?
Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?
Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!
Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!
Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.
Sagt om boken:
"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020
9789127827288 -
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Häftad bok.
Nyskick. Praktisk handbok för pedagoger om barns utveckling och tydliggörande pedagogik i förskolan. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2019 | Häftad. 8:o (152x210 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824485
- Titel
- Tydliggörande pedagogik i förskolan
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns utveckling sker i olika takt, de lär sig genom sina sinnen och är behjälpta av en tydlig pedagogisk plan för dagens alla stunder. I den här boken fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.
Tydliggörande pedagogik i förskolan kan exempelvis handla om att använda lek, bildstöd och andra hjälpmedel som underlättar för barnen att få syn på rutiner och förstå vad som ska ske hur, när, med vem och på vilket sätt. Denna praktiska handbok är skriven till alla blivande och verksamma förskollärare som dagligen arbetar för att göra förskolan begriplig, hanterbar och meningsfull för barnen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig förskola!
Så här kan ett utflyktsschema se ut:
Sagt om boken:
"Ett spännande avsnitt är det som visar på hur miljöer och strukturer kan
tydliggöras med kommunikation, kroppsspråk och väl genomtänkta övergångar mellan aktiviteter. En praktisk, handfast och mycket inspirerande bok som stödjer det viktiga arbete som görs dagligen i förskolor."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 10, 2019
9789127824485
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
