-
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2018. 431 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbola läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198380965 -
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2018. 431 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198380965 -
Nordic Media Histories of Propaganda and Pers...
Häftad bok. Palgrave Macmillan. 2023. 331 sidor.
Mycket gott skick. Nära nyskick förutom ett vikspår övre hörn fram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPalgrave Macmillan -
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lund, Lunds universitet. 2018. 431 sidor.
Mycket gott skick. Inbundet pappband med skyddsomslag. Skyddsomslaget obetydligt kantstött. Illustrerad. Mediehistoriskt arkiv nr 38.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lund, Lunds universitet 9789198380965 -
Efterkrigstidens samhällskontakter
Inbunden bok. Lund, Lunds universitet. 2019. 395 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets klotryggband. Illustrerad. Mediehistoriskt arkiv 43.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198504569
- Titel
- Efterkrigstidens samhällskontakter
- Författare
- Norén, Fredrik
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 395 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 220 mm Ryggbredd 35 mm
- Vikt
- 992 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Propaganda, upplysning, pr och information. Detta är några exempel på efterkrigstidens mångfacetterade kommunikationsbegrepp. Under perioden från andra världskrigets slut till 1980-talet var Sverige en framväxande välfärdsstat, och mediernas möjligheter att fostra, påverka och utbilda diskuterades regelbundet. Men i vilka sammanhang användes dessa begrepp och hur omsattes de i praktiken? I Efterkrigstidens samhällkontakter presenteras tio mediehistoriska texter om olika aktörer i efterkrigstidens Sverige – myndigheter, företag, föreningar – och hur dessa kämpade för att torgföra sina visioner, tankar och idéer. De olika kapitlen visar att metoderna för att föra ut budskapen till allmänheten var sofistikerade och att en uppsjö olika medier togs i bruk – från tändsticksplån till debattpocketböcker. I denna bok framträder den svenska kommunikationsapparaten som präglad av både decentraliserade och kommersiella drag. Efterkrigstidens samhällskontakter formades på så sätt genom en sammanflätning av privata och offentliga sfärer – vem som var mottagare och vem som var avsändare var ibland långt ifrån självklart.
Lund, Lunds universitet 9789198504569 -
Efterkrigstidens samhällskontakter [Elektroni...
Inbunden bok. mediehistoriskt arkiv. 2019. 395 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198504569
- Titel
- Efterkrigstidens samhällskontakter
- Författare
- Norén, Fredrik
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 395 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 220 mm Ryggbredd 35 mm
- Vikt
- 992 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Propaganda, upplysning, pr och information. Detta är några exempel på efterkrigstidens mångfacetterade kommunikationsbegrepp. Under perioden från andra världskrigets slut till 1980-talet var Sverige en framväxande välfärdsstat, och mediernas möjligheter att fostra, påverka och utbilda diskuterades regelbundet. Men i vilka sammanhang användes dessa begrepp och hur omsattes de i praktiken? I Efterkrigstidens samhällkontakter presenteras tio mediehistoriska texter om olika aktörer i efterkrigstidens Sverige – myndigheter, företag, föreningar – och hur dessa kämpade för att torgföra sina visioner, tankar och idéer. De olika kapitlen visar att metoderna för att föra ut budskapen till allmänheten var sofistikerade och att en uppsjö olika medier togs i bruk – från tändsticksplån till debattpocketböcker. I denna bok framträder den svenska kommunikationsapparaten som präglad av både decentraliserade och kommersiella drag. Efterkrigstidens samhällskontakter formades på så sätt genom en sammanflätning av privata och offentliga sfärer – vem som var mottagare och vem som var avsändare var ibland långt ifrån självklart.
mediehistoriskt arkiv 9789198504569
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
