-
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2018. 431 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbola läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198380965 -
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2018. 431 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198380965 -
Gösta Werner och filmen som konst och propaga...
Inbunden bok. Lund, Lunds universitet. 2018. 431 sidor.
Mycket gott skick. Inbundet pappband med skyddsomslag. Skyddsomslaget obetydligt kantstött. Illustrerad. Mediehistoriskt arkiv nr 38.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198380965
- Titel
- Gösta Werner och filmen som konst och propaganda
- Författare
- Stjernholm, Emil
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm Ryggbredd 37 mm
- Vikt
- 1192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde Gösta Werner starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Vägen in i filmbranschen var för svenska förhållanden ovanlig och gick genom det av nazisterna kontrollerade tyska filmbolaget Ufa och dess svenska filial. Detta kom att prägla bilden av Werners filmskapande, och hans första film efter kriget, Midvinterblot, kallades för ett ”nazistiskt gesällprov”. Det stora genomslaget som filmkonstnär uteblev och istället var det som beställningsfilmare han nådde störst framgångar.
I Gösta Werner och filmen som konst och propaganda ger Emil Stjernholm en fängslande inblick i den svenska filmkulturen. Genom att studera Werners gärning som filmskribent och regissör kastar avhandlingen ljus över filmkulturens institutionalisering, filmbranschens förhållande till Nazityskland och beställningsfilmens roll i efterkrigstidens välfärdsstat.
Emil Stjernholm är filmvetare verksam vid Språk- och litteraturcentrum,
Lunds universitet. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda är hans doktorsavhandling.
Lund, Lunds universitet 9789198380965
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
