-
Drömmars värde varuhus och lotteri i svensk k...
Häftad bok.
Gott skick. Gidlund. uppl.1. 2004. 414 s. bruksslitage, veck i rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178446667
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
9789178446667 -
Identitetsekonomin (RJ 2022 : Efter digitalis...
Häftad bok.
Nyskick. Identitetsekonomin: En essä om hur digitala bank-id:n har påverkat våra liv och samhället. | Makadam förlag, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (120x170 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170613869
- Titel
- Identitetsekonomin (RJ 2022: Efter digitaliseringen)
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 61 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 120 x 170 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 90 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan alla vuxna svenskar använder dagligen digitala bank-id:n, för betalningar och bankärenden, men också för kontakter med myndigheter, skolor och vårdinstitutioner. Ett bank-id har blivit en förutsättning för att kunna delta i samhället. Hur kommer det sig att vi har gjort oss beroende av ett identifikationsbevis utfärdat till oss i vår egenskap av bankkunder när vi agerar som medborgare, föräldrar och patienter? Vad har banken med våra identiteter att göra? Och hur har vi hamnat i denna identitetsekonomi? Riksbankens Jubileumsfond publicerar under 2022 en samling essäer på temat Efter digitaliseringen -- ett "efter" som rymmer ett "i kölvattnet av" såväl som ett "i enlighet med". Idéhistorikern Orsi Husz förklarar i sin essä hur det gick till när digitala id:n som kontrolleras av affärsbanker blev ett så självklart inslag i de allra flesta svenskars vardag. Även om detta är en del av digitaliseringen har bankdrivna identiteter en längre historia. Det ekonomiska intresset för våra identiteter existerade långt innan ettor och nollor genomsyrade våra liv. Orsi Husz är professor i idéhistoria vid Uppsala universitet och har fram till 2021 arbetat som professor i ekonomisk historia vid samma lärosäte. Hennes forskning kretsar kring frågor om det ekonomiska livets kultur, konsumtion, pengar, krediter och finansernas roll i vardagslivet. Hon driver projektet "Identitetsekonomin. Pengar och identifiering i 1900-talets Sverige" och ingår i forskningsprogrammet "Nyliberalism i Norden". Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond (RJ) publicerar årligen en samling texter på ett aktuellt tema. Ambitionen är att ge en bild av kvaliteten och bredden i dagens forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Identitetsekonomin är ett av sex häften i boxen RJ 2022: Efter digitaliseringen.
9789170613869 -
Drömmars värde : Varuhus och lotteri i svensk...
Häftad bok.
Nyskick. Utforska konsumtionsdrömmar och deras moraliska och ekonomiska värde under det tidiga 1900-talet i Sverige. | Gidlunds förlag, Utg. 2004 | Häftad. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178446667
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
9789178446667 -
Marknadens tid : Mellan folkhemskapitalism oc...
Inbunden bok.
Nyskick. Boken analyserar marknadens framväxt och konsekvenser i det svenska samhället från 1970-talet och framåt. | Nordic Academic Press, Utg. 2023 | Förlagsband. 8:o (150x230 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189361751
- Titel
- Marknadens tid : mellan folkhemskapitalism och nyliberalism
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 399 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 756 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sena 1900-talet kan kallas för marknadens tid. Man skulle kunna beskriva det som att marknaden sprängde sina ramar och skapade ett nytt historiskt moraliskt rum. Hur gick det till och vad fick det för konsekvenser att marknaden som institution, ideal och metafor fick en central roll i det svenska samhällslivet?Den nya marknadslogiken gjorde djupa avtryck i politiken, men den förändrade också människors vardagsliv, språkbruk och referensramar. I Marknadens tid analyserar femton framstående historiker olika beståndsdelar i händelseförloppen från 1970-talet och framåt. De visar att marknaden inte kan förstås som en monolit det har funnits flera olika marknadsbegrepp och visioner i omlopp som både samverkat och konkurrerat med varandra.Författarna pekar på såväl historiska brytningspunkter som kontinuiteter längre bakåt i välfärdsstatens historia. Den historiska blicken avtäcker marknadsvändningens ofta förbisedda sociala, politiska och kulturella allianser, och belyser de tidvis stora skillnaderna mellan aktörernas avsikter och hur det sedan blev.
9789189361751 -
Signums svenska kulturhistoria. 1900-talet
Inbunden bok. Signum. 2009. 580 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187896989
- Titel
- Signums svenska kulturhistoria. 1900-talet
- Författare
- Henrik Björck - Jakob Christensson - Lars-Åke Engblom - Olle Hagman - Kia Hedell - Mats Hellspong - Orsi Husz - Johan Fornäs - Hans Albin Larsson - Orvar Löfgren - Svante Nordin - Roger Qvarsell - Henrik Ranby - Ingvar Svanberg - Ulf Zander
- Förlag
- Signum
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 580 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 161 x 248 mm Ryggbredd 44 mm
- Vikt
- 1266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- 1900-talet, folkhemmets, stadsplaneringens, skolreformernas, konsumismens, den sexuella frigörelsens, tekniktrons och miljötänkandets mångskiftande århundrade, är ämnet för den avslutande delen av Signums svenska kulturhistoria. Media och då inte minst etermedia får stor plats i flera bidrag, men liksom i tidigare delar är ämnesbredden stor. Vi får som läsare bekanta oss med bland annat vår tids tro- och vetandedebatter, turismens och resandets utveckling, idrott, mångkultur, sjukvård, synen på sex, film, populärmusik och ungdomskultur, körsång, bilism och språkets intimisering. En rad välskrivande och kända ämnesexperter, däribland Viveka Adelswärd, Orvar Löfgren och Svante Nordin, ger oss perspektiv på en motsägelsefull epok som nätt och jämnt hunnit bli historia.
Ytterligare författare: Viveka Adelswärd, Martin Alm, Åsa Bergenheim
Signum 9789187896989 -
Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2004. 414 sidor.
Gott skick. Biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178446667
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
Gidlunds förlag 9789178446667 -
Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2004. 414 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178446667
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
Gidlunds förlag 9789178446667 -
Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2004. 414 sidor.
Gott skick. Lager
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178446667
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
Gidlunds förlag 9789178446667 -
8 band; Innefattar: Medeltiden 543 sid. Renäs...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. 2004-2009. Komplett svit i 8 volymer,Samtliga volymer rikt illustrerade.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Bakom stadens kulisser : Genus och gränser i...
Häftad bok.
Nyskick. Utforska Stockholms dolda rum och historiska skandaler i antologin Bakom stadens kulisser. | Stockholmia förlag, Utg. 2021 | Danskt band. 8:o (190x225 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170313318
- Titel
- Bakom stadens kulisser : genus och gränser i Stockholm 1800-2000
- Författare
- Carlsson, Karin
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 380 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 190 x 225 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 1080 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kliv in i stadens gömda, förbisedda och försvunna rum! I Bakom stadens kulisser tar forskare från skilda discipliner med läsaren på strövtåg i Stockholm från tidigt 1800-tal till sent 1900-tal. Antologin tar sin början bland de första omstridda schweizerierna i Staden mellan broarna, passerar stadens nya centrum för konsumtion och förströelser på Norr, gör uppehåll på det fashionabla Östermalm och avslutas i de förfallna Klarakvarteren. Läsaren får besöka försvunna kaférum och slå in på det beryktade bordellstråket Norra Smedjegatan, träda in i undangömda kökstrappor, bevittna hemliga möten i Humlegårdens urinkurer och bekanta sig med de stora varuhusens upplysta skyltfönster. Vandringen avslutas bakom kulisserna på den svenska syndens stråk Klara porra under 1970-talet. Rummen har både fysiska och mentala gränser. De präglas av normer och ideal kring manligt och kvinnligt, liksom av gränsöverskridanden i spänningsfälten mellan offentligt och privat, arbete och fritid, smutsigt och rent, konsumtion och produktion. Det är också rum som inte alltid lämnat tydliga spår i kulturarvsinstitutionernas samlingar. Antologin Bakom stadens kulisser är ett resultat av forskningsprojektet Bekönade rum. Mångdimensionella vandringar i stadens historia. Genom ett nära samarbete mellan arkivarier, antikvarier och forskare har projektet syftat till att skriva fram en mer mångfacetterad stadshistoria med utgångspunkt i de spår av levt liv som speglas i kulturarvsinstitutionernas föremål, bilder och foton.
9789170313318 -
Organizing history : studies in honour of Jan...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 2011. 383 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Butiksny. På engelska. The history of man is to a large extent the history of organisations. For as long as there are written records to study, people have co-operated to make use of scant resources in a more effective way. Hierarchical organisations have läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185509645
- Titel
- Organizing history : studies in honour of Jan Glete
- Författare
- Black, Jeremy
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 227 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 760 g
- Språk
- English
- Baksidestext
Ytterligare författare: Black, Jeremy
Ytterligare författare: Bruijn, Jaap R.
Ytterligare författare: Ericsson, Christer
Ytterligare författare: Forssberg, Anna Maria
Ytterligare författare: Franzén, Bo
Ytterligare författare: Hallenberg, Mats
Ytterligare författare: Hedin, Marika
Ytterligare författare: Husz, Orsi
Ytterligare författare: Jarrick, Arne
Ytterligare författare: Jonsson, Ulf
Ytterligare författare: Lind, Gunner
Ytterligare författare: Martínez Ruiz, Enrique
Ytterligare författare: Müller, Leos
Ytterligare författare: Nordin, Jonas
Ytterligare författare: de Pazzis Pi Corrales, Magdalena
Ytterligare författare: Söderberg, Johan
Ytterligare författare: Wallenberg Bondesson, Maria
Ytterligare författare: Åmark, Klas
Ytterligare författare: Åselius, Gunnar
Ytterligare redaktörer: Forssberg, Anna Maria
Ytterligare redaktörer: Hallenberg, Mats
Ytterligare redaktörer: Husz, Orsi
Ytterligare redaktörer: Nordin, Jonas
Nordic Academic Press 9789185509645 -
Människans kunskap och kunskapen om människan...
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Lund,2012,261s, illustrationer i sv/v, förlagsband med skyddsomslag.,Nyskick.,9789187199103,I 14 fristående kapitel skriver humanister och naturvetare om människans villkor i en föränderlig … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187199103
- Titel
- Människans kunskap och kunskapen om människan : en gränslös historia
- Författare
- Bondesson, Maria Wallenberg
- Förlag
- Sekel Bokförlag/Isell & Jinert
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 261 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 158 x 232 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 552 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det evigt mänskliga finns det något sådant? Eller är människan alltid en produkt av sin samtid? Den som studerar historia stöter snart på dessa frågor. I denna bok med 14 fristående kapitel skriver humanister och naturvetare om människans villkor i en föränderlig värld, och om hur kunskapen om människan kan för medlas. Kronologiskt omfattar texterna ämnen från förhistoria till nutid. Samman
9789187199103 -
Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2004. 414 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917844666x
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
Gidlunds förlag 917844666x -
Människans kunskap och kunskapen om människan...
Inbunden bok. Sekel Bokförlag/Isell & Jinert. 1 uppl. 2013. 261 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187199103
- Titel
- Människans kunskap och kunskapen om människan : en gränslös historia
- Författare
- Bondesson, Maria Wallenberg
- Förlag
- Sekel Bokförlag/Isell & Jinert
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 261 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 158 x 232 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 552 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det evigt mänskliga finns det något sådant? Eller är människan alltid en produkt av sin samtid? Den som studerar historia stöter snart på dessa frågor. I denna bok med 14 fristående kapitel skriver humanister och naturvetare om människans villkor i en föränderlig värld, och om hur kunskapen om människan kan för medlas. Kronologiskt omfattar texterna ämnen från förhistoria till nutid. Samman
Sekel Bokförlag/Isell & Jinert 1 9789187199103 -
Människans kunskap och kunskapen om människan...
Inbunden bok. Sekel Bokförlag/Isell & Jinert. 1 uppl. 2013. 261 sidor.
Gott skick. Sned rygg. Lite tilltryckta nedehörn på pärmarna. Litet hörnveck på några blad i slutet av boken. I övrigt mycket gott skick. Skyddsomslag finns. Lite stötta nederhörn på skyddsomslaget. I övrigt mycket gott skick på skyddsomslaget. 552 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187199103
- Titel
- Människans kunskap och kunskapen om människan : en gränslös historia
- Författare
- Bondesson, Maria Wallenberg
- Förlag
- Sekel Bokförlag/Isell & Jinert
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 261 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 158 x 232 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 552 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det evigt mänskliga finns det något sådant? Eller är människan alltid en produkt av sin samtid? Den som studerar historia stöter snart på dessa frågor. I denna bok med 14 fristående kapitel skriver humanister och naturvetare om människans villkor i en föränderlig värld, och om hur kunskapen om människan kan för medlas. Kronologiskt omfattar texterna ämnen från förhistoria till nutid. Samman
Sekel Bokförlag/Isell & Jinert 1 9789187199103 -
Drömmars värde. Varuhus och lotteri i svensk...
Nära nyskick. Gidlunds 2004.Häftad, akademisk avh i historia Stockholms universitet. Författarens dedikation. I övrigt i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Organizing history : studies in honour of Jan...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Nordic Academic Press. 2011. 383 s. Förlagsstämpel på övre snittet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185509645
- Titel
- Organizing history : studies in honour of Jan Glete
- Författare
- Black, Jeremy
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 227 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 760 g
- Språk
- English
- Baksidestext
Ytterligare författare: Black, Jeremy
Ytterligare författare: Bruijn, Jaap R.
Ytterligare författare: Ericsson, Christer
Ytterligare författare: Forssberg, Anna Maria
Ytterligare författare: Franzén, Bo
Ytterligare författare: Hallenberg, Mats
Ytterligare författare: Hedin, Marika
Ytterligare författare: Husz, Orsi
Ytterligare författare: Jarrick, Arne
Ytterligare författare: Jonsson, Ulf
Ytterligare författare: Lind, Gunner
Ytterligare författare: Martínez Ruiz, Enrique
Ytterligare författare: Müller, Leos
Ytterligare författare: Nordin, Jonas
Ytterligare författare: de Pazzis Pi Corrales, Magdalena
Ytterligare författare: Söderberg, Johan
Ytterligare författare: Wallenberg Bondesson, Maria
Ytterligare författare: Åmark, Klas
Ytterligare författare: Åselius, Gunnar
Ytterligare redaktörer: Forssberg, Anna Maria
Ytterligare redaktörer: Hallenberg, Mats
Ytterligare redaktörer: Husz, Orsi
Ytterligare redaktörer: Nordin, Jonas
9789185509645 -
Drömmars värde -(hh)- Varuhus o lotteri i sv...
Gidlunds 2004, häftad, illustrerad, 415 sid, nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917844666x
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
917844666x -
DRÖMMARS VÄRDE - Varuhus och lotteri i svensk...
Gidlunds, 2004. Limhäftad, mjuka pärmar. 415 sid. Illustrerad i s/v. Format 22x15.5cm. I nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917844666X
- Titel
- Drömmars värde : varuhus och lotteri i svensk konsumtionskultur 1897-1939
- Författare
- Husz, Orsi
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 414 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 250 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betydde konsumtionsdrömmar under en period då konsumtionssamhället började ta form i Sverige men ännu inte fullt utvecklats? Vad var konsumtionsdrömmar värda moraliskt och ekonomiskt? Hur pass modernt var det att drömma i början av 1900-talet? Vilka fick möjligheter att drömma och i vilka former?
Drömmars värde undersöker hur människor har tänkt kring konsumtion, och särskilt konsumtionsdrömmar under det tidiga 1900-talet. Bokens delstudier handlar om varuhuset Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och om penninglotterier och lotterispel i Sverige. Både varuhus och lotteri länkades explicit till drömmar. NK, grundat 1902, upplevdes som ett "hypermodernt" drömpalats och lockade många åskådare, även sådana utan pengar. Varuhuset gjorde anspråk på att ha introducerat ett helt nytt sätt att konsumera. Penninglotterier hade funnits sedan 1700-talet i Sverige och blev åter aktuella 1897 efter en lång period av förbud. De var så populära att människor stod i långa köer för att få tag på en lott och dåtiden betraktade lotteriet som "de fattigas poesi" eller "drömfabriken". Frågan om ett eventuellt statligt lotteri diskuterades och ställde dåtidens politiker inför ett moraliskt dilemma.
Med hjälp av begreppen rationalitet, irrationalitet, hedonism och asketism analyseras här det tidiga 1900-talets konsumtionskultur så som det speglas genom ett färgrikt källmaterial, bland annat varuhusdetektivens rapporter, dåtida tidningsartiklar, politiska diskussioner och skönlitteratur.
Även om drömmar spelade en viktig roll i det tidiga varuhuset och i lotterispelet fanns de aldrig där i "ren" form. I varuhuset och lotterifrågans behandling gestaltades det tidiga 1900-talets föreställningar om gammalt och nytt, pengar och moral, kultur och kommers, färdigproducerade drömmar och individuella sådana, kvinnor och män, fattiga och rika samt hur kollektiv framtidsplanering tangerade de privata drömmarna.
I denna bok placeras det svenska varuhuset i ett internationellt sammanhang och lotteristudien belyser ett område som hittills glömts bort av den historiska forskningen.
Orsi Husz är historiker, verksam vid Stockholms universitet. Drömmars värde är hennes doktorsavhandling.
Belönad med Clio-priset 2005.
917844666X -
Drömmars värde- Drömmars värde
Gidlunds förlag 2004.415s. 22x15.5cm.Flikhft med dekorerat omslag.Boken belönades med 2005 års Clio-pris.I mycket gott skick. Vikt 700gr.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
