-
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesr...
Häftad bok.
Nyskick. Yrkesetik för specialpedagoger - dilemman och möjligheter i skolans vardag. | Studentlitteratur AB, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (160x223 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144155098
- Titel
- Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
- Författare
- Allan, Julie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 298 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt.
I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang.
I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk.
Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.
9789144155098 -
Forskning inom det specialpedagogiska området...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution. 2001.
Hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189314252
- Titel
- Forskning inom det specialpedagogiska området [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt
- Författare
- Emanuelsson, Ingemar - Persson, Bengt - Rosenqvist, Jerry - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9789189314252 -
Att tolka barns signaler ] gravt utvecklingss...
Inbunden bok. Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 1991.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171469083
- Titel
- Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs] gravt utvecklingsstörda flerhandikappade barns lek och kommunikation
- Författare
- Brodin, Jane 1942- - Emanuelsson, Ingemar - Stockholms universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Förlag
- Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The aim of this study is to describe interaction between mothers/ caregivers and their profoundly mentally retarded and multiply handicapped children, and to describe the function of play in communicative interaction. In the study I describe the communicative interaction of six children aged 1:3 to 10 years. The children have been studied in their homes and preschools or schools. Each child had five or six handicaps in addition to their profound retardation. The study is based on interviews with parents, information from naturally-occurring conversations and videoobservations. Meals and play were selected for video-recording. The results indicate that the most important function of play is as a means of communication and learning. Play most often involves sensory stimulation and body play. Communicative interaction is non-verbal and described in terms of gaze/eye contact, facial expressions, gestures and body movements. A pattern of interaction has been found. This consists of four phases: an impression-receiving phase with orientation, an expressive phase with motor activity, a pause with processing and preparation of an answer and finally a break or a limited reaction. These children have, however, a communicative competence. The ability of the mothers to interpret the children’s signals is extremely context-dependent. These mothers adjust their communicative behaviour to the child and facilitate the child’s communicative interaction. The ability of the mothers/ caregivers to interpret the signals of these children is often underestimated by professionals. The living conditions of the parents have emerged as an important factor for play, communication and the development of the child.
Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 1991
Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet 9789171469083 -
Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs]...
Häftad bok. Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 1991.
Gott skick. Understrykningar och anteckningar förekommer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171469087
- Titel
- Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs] gravt utvecklingsstörda flerhandikappade barns lek och kommunikation
- Författare
- Brodin, Jane 1942- - Emanuelsson, Ingemar - Stockholms universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Förlag
- Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The aim of this study is to describe interaction between mothers/ caregivers and their profoundly mentally retarded and multiply handicapped children, and to describe the function of play in communicative interaction. In the study I describe the communicative interaction of six children aged 1:3 to 10 years. The children have been studied in their homes and preschools or schools. Each child had five or six handicaps in addition to their profound retardation. The study is based on interviews with parents, information from naturally-occurring conversations and videoobservations. Meals and play were selected for video-recording. The results indicate that the most important function of play is as a means of communication and learning. Play most often involves sensory stimulation and body play. Communicative interaction is non-verbal and described in terms of gaze/eye contact, facial expressions, gestures and body movements. A pattern of interaction has been found. This consists of four phases: an impression-receiving phase with orientation, an expressive phase with motor activity, a pause with processing and preparation of an answer and finally a break or a limited reaction. These children have, however, a communicative competence. The ability of the mothers to interpret the children’s signals is extremely context-dependent. These mothers adjust their communicative behaviour to the child and facilitate the child’s communicative interaction. The ability of the mothers/ caregivers to interpret the signals of these children is often underestimated by professionals. The living conditions of the parents have emerged as an important factor for play, communication and the development of the child.
Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 1991
Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet 9171469087 -
Att se det osedda : vänbok till Ann-Sofie Ohl...
Inbunden bok. Hjalmarson & Högberg Bokförlag. 1 uppl. 2006. 365 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172240179
- Titel
- Att se det osedda : vänbok till Ann-Sofie Ohlander
- Författare
- Johannesson, Karin
- Förlag
- Hjalmarson & Högberg Bokförlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 365 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 625 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I juni 2006 går professor Ann-Sofie Ohlander i pension. I det sammanhanget uppmärksammas hennes insatser genom en Vänbok, som innehåller artiklar kring teman och forskningsfält som engagerat henne: genushistoria, emigration, familjehistoria, barns villkor och rättigheter, och vårdhistoria. Ann-Sofie Ohlander tillhör den exklusiva skara historiker som gjort insatser inom flera forskningsfält och som dessutom påverkat ämnets inriktning och ställning vid universiteten.
Hjalmarson & Högberg Bokförlag 1 9789172240179 -
Skolans krav - elevernas behov
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1986. 236 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144245610
- Titel
- Skolans krav - elevernas behov
- Författare
- Ahlström, Karl-Georg - Emanuelsson, Ingemar - Wallin, Erik
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144245610 -
Boken om integrering : Idé, teori, praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2001. 173 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021674
- Titel
- Boken om integrering : Idé, teori, praktik
- Författare
- Gunilla Preisler - Ingemar Emanuelsson - Anders Hill - Ann-Christin Morén Sjöholm - Birgitta Andersson - Anna-Lena Tvingstedt - Tulli Janséus Rabe - Jerry Rosenqvist - Sylvia Lång - Anders Gustavsson - Karl-Gustaf Stukát
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 2 9144021674 -
Att se det osedda : vänbok till Ann-Sofie Ohl...
Inbunden bok. Hjalmarson & Högberg Bokförlag. 1 uppl. 2006. 365 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172240172
- Titel
- Att se det osedda : vänbok till Ann-Sofie Ohlander
- Författare
- Johannesson, Karin
- Förlag
- Hjalmarson & Högberg Bokförlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 365 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 625 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I juni 2006 går professor Ann-Sofie Ohlander i pension. I det sammanhanget uppmärksammas hennes insatser genom en Vänbok, som innehåller artiklar kring teman och forskningsfält som engagerat henne: genushistoria, emigration, familjehistoria, barns villkor och rättigheter, och vårdhistoria. Ann-Sofie Ohlander tillhör den exklusiva skara historiker som gjort insatser inom flera forskningsfält och som dessutom påverkat ämnets inriktning och ställning vid universiteten.
Hjalmarson & Högberg Bokförlag 1 9172240172 -
Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs]...
Häftad bok. Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. 1991. 269 sidor.
Gott skick. Innehåller understrykningar och några få anteckningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171469087
- Titel
- Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs] gravt utvecklingsstörda flerhandikappade barns lek och kommunikation
- Författare
- Brodin, Jane 1942- - Emanuelsson, Ingemar - Stockholms universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Förlag
- Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The aim of this study is to describe interaction between mothers/ caregivers and their profoundly mentally retarded and multiply handicapped children, and to describe the function of play in communicative interaction. In the study I describe the communicative interaction of six children aged 1:3 to 10 years. The children have been studied in their homes and preschools or schools. Each child had five or six handicaps in addition to their profound retardation. The study is based on interviews with parents, information from naturally-occurring conversations and videoobservations. Meals and play were selected for video-recording. The results indicate that the most important function of play is as a means of communication and learning. Play most often involves sensory stimulation and body play. Communicative interaction is non-verbal and described in terms of gaze/eye contact, facial expressions, gestures and body movements. A pattern of interaction has been found. This consists of four phases: an impression-receiving phase with orientation, an expressive phase with motor activity, a pause with processing and preparation of an answer and finally a break or a limited reaction. These children have, however, a communicative competence. The ability of the mothers to interpret the children’s signals is extremely context-dependent. These mothers adjust their communicative behaviour to the child and facilitate the child’s communicative interaction. The ability of the mothers/ caregivers to interpret the signals of these children is often underestimated by professionals. The living conditions of the parents have emerged as an important factor for play, communication and the development of the child.
Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 1991
Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet 9171469087 -
Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs]...
Häftad bok. Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Första upplagan, uppl. 1991. 270 sidor.
Nyskick. 24,4 x 17,2 cm. 607 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171469087
- Titel
- Att tolka barns signaler [Elektronisk resurs] gravt utvecklingsstörda flerhandikappade barns lek och kommunikation
- Författare
- Brodin, Jane 1942- - Emanuelsson, Ingemar - Stockholms universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Förlag
- Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The aim of this study is to describe interaction between mothers/ caregivers and their profoundly mentally retarded and multiply handicapped children, and to describe the function of play in communicative interaction. In the study I describe the communicative interaction of six children aged 1:3 to 10 years. The children have been studied in their homes and preschools or schools. Each child had five or six handicaps in addition to their profound retardation. The study is based on interviews with parents, information from naturally-occurring conversations and videoobservations. Meals and play were selected for video-recording. The results indicate that the most important function of play is as a means of communication and learning. Play most often involves sensory stimulation and body play. Communicative interaction is non-verbal and described in terms of gaze/eye contact, facial expressions, gestures and body movements. A pattern of interaction has been found. This consists of four phases: an impression-receiving phase with orientation, an expressive phase with motor activity, a pause with processing and preparation of an answer and finally a break or a limited reaction. These children have, however, a communicative competence. The ability of the mothers to interpret the children’s signals is extremely context-dependent. These mothers adjust their communicative behaviour to the child and facilitate the child’s communicative interaction. The ability of the mothers/ caregivers to interpret the signals of these children is often underestimated by professionals. The living conditions of the parents have emerged as an important factor for play, communication and the development of the child.
Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 1991
Stockholm Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet Första upplagan, 9171469087 -
Skolans krav - elevernas behov.
Häftad bok. Lund: Studentlitteratur. 1986.
Gott skick. 236 s. + tryckt omslag. Biblioteksstämpel och -etikett. Omslaget en smula nött. ISBN: 91-44-24561-0. [24F]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLund: Studentlitteratur -
Forskning inom det specialpedagogiska området...
Häftad bok. Skolverket. 2001. 162 s. Häftad.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314255
- Titel
- Forskning inom det specialpedagogiska området [Elektronisk resurs] : en kunskapsöversikt
- Författare
- Emanuelsson, Ingemar - Persson, Bengt - Rosenqvist, Jerry - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
9189314255 -
Forskning inom det specialpedagogiska området...
2001, originalomslag i rakt och rent presentskick utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Utbildning för anpassade
Pocketbok.
Mycket gott skick. Rabén & Sjögren Tema Nova 1977, pocket första svenska upplaga, oläst i mycket bra skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129480757
- Titel
- Utbildning för anpassade : skolan i långtidsperspektiv : analys och debatt
- Författare
- Emanuelsson, Ingemar
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
9789129480757
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
