-
Att leda mot skolans mål – vägval och möjligh...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 3 uppl. 2020. 320 sidor.
Mycket gott skick. Prydliga understrykningar i blyerts i kapitel 10, 13, 15 och 17.
Boken belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde - utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151101613
- Titel
- Att leda mot skolans mål – vägval och möjligheter 3 uppl.
- Författare
- Johansson (red.), Olof
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att rektorer har en avgörande betydelse för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. I en lekmans öron kan det förefalla enkelt, men givet olika målkonflikter och logikträngsel är det en kvalificerad uppgift som ska genomföras så att det når elever, barn, förskolor och klassrum.
Boken belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, styrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans lagliga kontext och dess demokratiuppdrag och särskilt likvärdighet. Del två belyser styrning, organisering och kvalitetsfrågor inom utbildning. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
Denna tredje upplaga av Att leda mot skolans mål är grundligt reviderad och uppdaterad med aktuell forskning. Boken består av 17 kapitel, varav 13 är helt nya och 4 är omarbetade. En rad nya författare bidrar med aktuella ämnen och infallsvinklar. Texter om skoljuridik är t.ex. utvecklade mot olika tillämpningsområden. Här kan nämnas förståelse och praktik i relation till skolans likvärdighet, relationen mellan ansvar och befogenheter och hur det påverkar rektorers beslutsfattande.
Olof Johansson är senior professor i statsvetenskap och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och är verksam vid Karlstads universitet. Bland bokens övriga författare finns forskare och praktiker inom skilda ämnesområden, som alla har anknytning till uppdraget att leda skola.
Mats Alvesson är professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien och City University, London.
Anderz Andersson är jurist vid Juridiska institutionen Umeå universitet.
Ulrika Auno är ämneslärare och verksamhetsledare för Regionalt utvecklingsnätverk, RUN, som är ett samverkansforum där Mittuniversitet och kommuner i mittsverige möts kring skolutvecklingsfrågor.
Göran Bergström är docent i statsvetenskap och verksam vid Stockholms universitet.
Lena Boström är ämneslärare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Åsa Bång är doktor i biologi och koordinator för Regionalt utvecklingsnätverk, RUN, som är ett samverkansforum där Mittuniversitet och kommuner i mittsverige möts kring skolutvecklingsfrågor.
Marianne Döös, professor emeritus i pedagogik med organisationspedagogisk inriktning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Håkan Eilard är rektorsutbildare på Karlstads universitet och kursansvarig på Rektorsprogrammet för kursen skoljuridik och myndighetsutövning.
Mats Ekholm är professor emeritus i pedagogik vid Karlstads universitet.
Linda Ekström är fil.dr. i statsvetenskap och verksam vid Södertörns högskola.
Ebba Hildén är doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Torbjörn Hortlund är universitetsadjunkt och rektorsutbildare vid Uppsala universitet.
Mette Liljenberg är lektor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Tony Mufic utbildningsdirektör i Helsingborg stad.
Daniel Nordholm är lektor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Uppsala universitet.
Stefan Rapp är professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Linnéuniversitetet.
Katarina Roos, FD. i statsvetenskap. Lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Lena Wilhelmson, docent i pedagogik med inriktning på organisationspedagogik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Björn Åstrand är historiker och har varit akademisk ledare för lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå och Karlstads universitet.
Helen Ärlestig är professor i utbildningsledarskap och föreståndare för Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 3 9789151101613 -
Att leda mot skolans mål
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2016. 384 sidor.
Nära nyskick. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694478
- Titel
- Att leda mot skolans mål
- Författare
- Johansson, Olof - Svedberg, Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra så att det når barngrupper och klassrum.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
I denna andra upplaga har det tillkommit fyra helt nya kapitel fördelade mellan antologins temaområden. De flesta av bokens övriga kapitel är omarbetade och uppdaterade med aktuell forskning.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar vid Karlstads universitet. Bokens övriga författare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.
Anderz Andersson är jurist vid Juridiska institutionen, Umeå universitet.
Anders Arnqvist är professor vid Karlstads universitet och utbildningschef för rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Ulrika Auno är ämneslärare och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Göran Bergström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Conny Björkman är lektor i pedagogik vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Lena Boström är ämneslärare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Åsa Bång är doktor i biologi och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Marianne Döös är organisationspedagog och professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Mats Ekholm är professor emeritus i pedagogik vid Karlstads universitet.
Anna Forssell är universitetslektor i pedagogik. Hon är studierektor för bland annat rektorsprogrammet vid Stockholms universitet.
Torbjörn Hortlund arbetar som utbildningsledare vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet.
Jonas Höög är professor i sociologi vid Umeå universitet och arbetar som forskare och rektorsutbildare vid Centrum för skolledarutveckling.
Pirjo Lahdenperä är legitimerad psykolog och professor i pedagogik vid Mälardalens högskola med inriktning mot styrning och ledning.
Ulf Leo är docent i rättssociologi vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Mette Liljenberg är doktor i samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Göteborgs universitet.
Mats Lundgren är docent i sociologi, seniorprofessor i pedagogik och verksamhetsledare vid Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarna (PUD) vid Högskolan Dalarna.
Jenny Madestam är fil.dr i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Matilde Millares är fil.dr i statsvetenskap. Hon är verksam som analytiker på Avdelningen Analys och prognos vid Försäkringskassan i Stockholm.
Ulf Nytell är fil.dr och utbildningschef för rektorsprogrammet vid Högskolan Dalarna, Mälardalens högskola, Örebro universitet.
Anette Oxenswärdh är fil.dr och arbetar vid Stockholms universitet på Institutionen för pedagogik och didaktik.
Pia Skott är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Göran Sundström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet.
Monika Törnsén är fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Lena Wilhelmson är docent i pedagogik vid Stockholms universitet.
Helene Ärlestig är docent i pedagogik vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140694478 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694478
- Titel
- Att leda mot skolans mål
- Författare
- Johansson, Olof - Svedberg, Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra så att det når barngrupper och klassrum.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
I denna andra upplaga har det tillkommit fyra helt nya kapitel fördelade mellan antologins temaområden. De flesta av bokens övriga kapitel är omarbetade och uppdaterade med aktuell forskning.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar vid Karlstads universitet. Bokens övriga författare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.
Anderz Andersson är jurist vid Juridiska institutionen, Umeå universitet.
Anders Arnqvist är professor vid Karlstads universitet och utbildningschef för rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Ulrika Auno är ämneslärare och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Göran Bergström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Conny Björkman är lektor i pedagogik vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Lena Boström är ämneslärare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Åsa Bång är doktor i biologi och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Marianne Döös är organisationspedagog och professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Mats Ekholm är professor emeritus i pedagogik vid Karlstads universitet.
Anna Forssell är universitetslektor i pedagogik. Hon är studierektor för bland annat rektorsprogrammet vid Stockholms universitet.
Torbjörn Hortlund arbetar som utbildningsledare vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet.
Jonas Höög är professor i sociologi vid Umeå universitet och arbetar som forskare och rektorsutbildare vid Centrum för skolledarutveckling.
Pirjo Lahdenperä är legitimerad psykolog och professor i pedagogik vid Mälardalens högskola med inriktning mot styrning och ledning.
Ulf Leo är docent i rättssociologi vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Mette Liljenberg är doktor i samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Göteborgs universitet.
Mats Lundgren är docent i sociologi, seniorprofessor i pedagogik och verksamhetsledare vid Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarna (PUD) vid Högskolan Dalarna.
Jenny Madestam är fil.dr i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Matilde Millares är fil.dr i statsvetenskap. Hon är verksam som analytiker på Avdelningen Analys och prognos vid Försäkringskassan i Stockholm.
Ulf Nytell är fil.dr och utbildningschef för rektorsprogrammet vid Högskolan Dalarna, Mälardalens högskola, Örebro universitet.
Anette Oxenswärdh är fil.dr och arbetar vid Stockholms universitet på Institutionen för pedagogik och didaktik.
Pia Skott är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Göran Sundström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet.
Monika Törnsén är fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Lena Wilhelmson är docent i pedagogik vid Stockholms universitet.
Helene Ärlestig är docent i pedagogik vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140694478
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
