-
Att utveckla forskningsbaserad undervisning :...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 430 sidor.
Mycket gott skick. Ca 10 vikta hörn i början av boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824898
- Titel
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning : analyser, utmaningar och exempel
- Författare
- Ståhle, Ylva - Waermö, Mimmi - Lindberg, Viveca
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 178 x 248 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning med Mimmi Waermö, Ylva Ståhle och Viveca Lindberg som redaktörer belyser vikten av och förutsättningar för att arbeta för en undervisning där den beprövade erfarenheten samverkar med ett vetenskapligt förhållningssätt – helt enkelt en hållbar utveckling av undervisningen. Boken behandlar frågan om vilken forskning som bör utgöra grunden för undervisningen och vem som bör bedriva denna forskning. Läsaren får exempel som representerar skilda skolämnen och skolformer och ta del av olika didaktiska utmaningar och lösningar. Att utveckla forskningsbaserad undervisning vänder sig till lärare, lärarstudenter och beslutsfattare.
Redaktörerna Mimmi Waermö och Ylva Ståhle är universitetslektor, Viveca Lindberg är docent och universitetslektor, alla vid Stockholms universitet. Övriga författare representerar olika lärosäten.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824898 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
PEDAGOGISK BEDÖMNING - OM ATT DOKUMENTERA, BE...
Häftad bok. Liber. 2013. 270 sidor.
Nyskick. KVALITÉ ENLIGT BILD. FÖRLAGSNY
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114580
- Titel
- Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Sagt om boken
"Lyckat försvar för eleven ... en tankeväckande bok ... en angelägenhet för alla som berörs av utbildningsfrågor" skrev Joanna Giota i Pedagogiska magasinet.
"... användbar både i lärarutbildningen och för pedagoger och ledare ute i praktiken" skrev Erik Groth i Lärarnas Tidning.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Liber 9789147114580 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Gott skick. Gamla anteckningar i marginalen, något slitet omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Yrkesdidaktikens mångfald
Inbunden bok.
Nyskick. Utforska yrkesdidaktikens mångfald och viktiga aspekter av yrkeslärares arbete i svensk kontext. | Lärarförlaget, Utg. 2017 | Pappband. 8:o (150x215 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149213
- Titel
- Yrkesdidaktikens mångfald
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut?
Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik kan ta form i en svensk kontext. Författarna lyfter viktiga aspekter av yrkeslärares arbete, så som bedömning, yrkesidentitet och relationen mellan yrkesämnen och gymnasiegemensamma ämnen.
Yrkesdidaktikens mångfald synliggör kunskapsområdet yrkesdidaktik för såväl yrkesverksamma lärare och skolledare på yrkesprogrammen som för yrkeslärarprogrammets studenter, lärarutbildare och handledare.
Antologin är ett resultat av en forskarskola i yrkesämnenas didaktik, där flera lärosäten samverkat. Redaktörer för antologin är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, Viveca Lindberg, docent i didaktik och lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet samt Gun-Britt Wärvik, docent i pedagogik och lektor vid Göteborgs universitet.
Den här boken syftar till att bidra till diskussionen om vad yrkesdidaktik kan tänkas vara i relation till Gy 2011 för gymnasieskolan. Genom en rad konkreta exempel illustreras en mångfald av yrkesdidaktiska uttryck. Antologin fångar viktiga aspekter av yrkeslärares arbete och förutsättningarna för dessa.
Andreas Fejes, Viveca Lindberg och Gun-Britt Wärvik
det [har] varit otroligt spännande att ta del av bokens olika kapitel. Den bredd och mångfald som visas upp i de olika bidragen gör att många olika aspekter av yrkesutbildningen blir belysta. Rubrikerna till bokens olika delar kan också fungera som en karta över det yrkesdidaktiska landskapet.
Ingrid Carlgren, professor emerita vid Stockholms universitet
Innehåll
Medverkande
Förord
1. Introduktion
Viveca Lindberg, Andreas Fejes & Gun-Britt Wärvik
2. Vad är ett yrkesämne?
Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik
3. Simuleringsaktiviteter i metodrum
Ingela Leibring
4. Entreprenörskap i hantverksprogrammet
Jessica Wallin & Andreas Fejes
5. När eleverna äger kunskapen
Ola Lindholm
6. Att bygga sig till kunskap
Magnus Fjellström
7. Reflektion genom digital dialog
Gunilla Berg Christoffersson
8. Tid för handledning
Åsa Mårtensson & Per Andersson
9. Lärares samverkan för yrkeskunnande
Maria Christidis & Viveca Lindberg
10. Matematik för yrkeskunnande
Karolina Muhrman
11. Återkopplingspraktiker i frisörutbildningen
Anna Öhman
12. Bedömning för yrkeslärande
Martina Wyszynska Johansson & Per-Olof Thång
13. Yrkeslärares kompetensutveckling
Susanne Köpsén & Per Andersson
14. Lärande identiteter i frisörutbildningen
Eva Klope
15. Yrkesdidaktik och bildning
Ruhi Tyson
16. Yrkesdidaktiska vägval
Ingrid Carlgren
17. Yrkesdidaktisk forskning in i framtiden
Andreas Fejes, Viveca Lindberg & Gun-Britt Wärvik
9789188149213 -
Kunskapstraditioner och yrkeskunnande : Kvinn...
Häftad bok.
Nyskick. Utforska kvinnors historiska yrkesutbildning inom hushåll, textil, omvårdnad och estetik i denna bok. | Makadam förlag, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (160x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170613890
- Titel
- Kunskapstraditioner och yrkeskunnande : kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning
- Författare
- Broberg, Åsa
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 586 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En vanlig föreställning om kvinnors yrkesutbildning i Sverige är att den instiftades under 1970-talet, då den sociala sektorn med vård och barnomsorg byggdes ut i stor skala och yrkesutbildningen integrerades i gymnasieskolan. De utbildningar som numera utgör en del av högre utbildning har uppmärksammats i forskningen, medan den grundläggande yrkesutbildning för kvinnor som växte fram under 1800-talets senare hälft i huvudsak är osynlig. Detta kan åtminstone delvis förklaras med att dessa utbildningar inte erkänts som yrkesutbildningar. Redan på 1860-talet grundades hushållsskolor i de nordiska länderna och blev snabbt etablerade. Hushållsskolorna erbjöd specialiseringar till flera yrken och kom därmed att fungera som ett slags paraply för utbildning till olika yrkesområden. De husliga utbildningarna har således haft en avgörande betydelse för kvinnors yrkesutbildning i Sverige. I denna bok beskrivs kvinnliga yrkesutbildningar inom områdena hushåll, textil, omvårdnad och estetik. De flesta av de nio artiklarna berör förhållanden i Sverige, men även nordiska utblickar förekommer. Varje artikel bidrar med en historisk skildring av antingen en utbildning eller ett utbildningsområde från olika tidsperioder. Några artiklar fokuserar på yrkeskunnande och yrkeslärande, medan andra betonar mer övergripande strukturella aspekter på utbildning för kvinnor. Sammantaget ger antologin en bred bild av de kunskapstraditioner och yrkesutbildningar som format kvinnors yrkeskunnande. Medverkande författare: Åsa Broberg, Eva Eliasson, Camilla Gåfvels, Annelie Holmberg, Marléne Johansson, Eva Klope, Viveca Lindberg, Fay Lundh Nilsson, Kajsa Ohrlander, Kirsi Salomaa, Gun-Britt Wärvik.
9789170613890 -
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 2 uppl. 2013. 270 sidor.
Hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566756
- Titel
- Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Pettersson, Astrid - Stockholms universitet
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 432 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
Läs mer
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Stockholms Universitets förlag 2 9789176566756 -
Yrkesutbildning i omvandling [Elektronisk res...
Häftad bok. Stockholm: HLS förl. 2003.
Nyskick. Oläst, perfekt skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565469
- Titel
- Yrkesutbildning i omvandling [Elektronisk resurs] : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer
- Författare
- Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholm: HLS förl
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Stockholm : Univ., 2003
Stockholm: HLS förl 9789176565469 -
Yrkesutbildning i omvandling En studie av lär...
Häftad bok. Stockholm: HLS förl. 2003. 215 sidor.
Mycket gott skick. Hylla 9
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565469
- Titel
- Yrkesutbildning i omvandling [Elektronisk resurs] : en studie av lärandepraktiker och kunskapstransformationer
- Författare
- Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholm: HLS förl
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Stockholm : Univ., 2003
Stockholm: HLS förl 9789176565469 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Gott skick. Nött omslag, namningslapp på framsidan.
Bortklippt namning på försättsbladInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 2005. 256 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Nyskick. Namnad. (41)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning - att dokumentera, bedöm...
Häftad bok.
Nära nyskick. HLS förlag, 2008, 5. tr. 253[3]s. 21 x 15 cm. ISBN: 978-91-7656-594-0 ; Häftad. Lätt ytslitage på pärm, i övrigt i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Gott skick. Normalt begagnat skick. Inga understrykningar eller kommentarer i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick. 15 sidor av 256 med understrykningar. Liten fläck på framsidan. Portot gäller oavsett antal böcker. - Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt ka läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Nära nyskick. Oläst, liten fläck på framsidan, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Att utveckla forskningsbaserad undervisning :...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 430 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824898
- Titel
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning : analyser, utmaningar och exempel
- Författare
- Ståhle, Ylva - Waermö, Mimmi - Lindberg, Viveca
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 178 x 248 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning med Mimmi Waermö, Ylva Ståhle och Viveca Lindberg som redaktörer belyser vikten av och förutsättningar för att arbeta för en undervisning där den beprövade erfarenheten samverkar med ett vetenskapligt förhållningssätt – helt enkelt en hållbar utveckling av undervisningen. Boken behandlar frågan om vilken forskning som bör utgöra grunden för undervisningen och vem som bör bedriva denna forskning. Läsaren får exempel som representerar skilda skolämnen och skolformer och ta del av olika didaktiska utmaningar och lösningar. Att utveckla forskningsbaserad undervisning vänder sig till lärare, lärarstudenter och beslutsfattare.
Redaktörerna Mimmi Waermö och Ylva Ståhle är universitetslektor, Viveca Lindberg är docent och universitetslektor, alla vid Stockholms universitet. Övriga författare representerar olika lärosäten.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127824898 -
Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 2 uppl. 2013. 270 sidor.
Gott skick. Trådhäftad. Inplastad. Innehållsligt identisk med tredje upplagan som utgivits på Liber (ISBN 978-91-47-11458-0).
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789176566756
- Titel
- Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Pettersson, Astrid - Stockholms universitet
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 432 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
Läs mer
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Stockholms Universitets förlag 2 9789176566756 -
Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, be...
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2014. 270 sidor.
Nyskick. Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114580
- Titel
- Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Sagt om boken
"Lyckat försvar för eleven ... en tankeväckande bok ... en angelägenhet för alla som berörs av utbildningsfrågor" skrev Joanna Giota i Pedagogiska magasinet.
"... användbar både i lärarutbildningen och för pedagoger och ledare ute i praktiken" skrev Erik Groth i Lärarnas Tidning.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Liber 3 9789147114580 -
Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 247 sidor.
Nyskick. Boken handlar om lärares professionella arbete och elevers lärande. Den är en vänbok till professor Ingrid Carlgren, vars djupa engagemang för utbildningsfrågor beskrivs av professor Ference Marton med orden: "Hon är den enda människa jag känner som tycks läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051963
- Titel
- Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Eriksson, Inger - Lindberg, Viveca - Österlind, Eva
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 247 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 362 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om lärares professionella arbete och elevers lärande. Den är en vänbok till professor Ingrid Carlgren, vars djupa engagemang för utbildningsfrågor beskrivs av professor Ference Marton med orden: ”Hon är den enda människa jag känner som tycks vara beredd att leva och dö för den svenska skolan”. Hur kommer undervisning och utbildning av framtidens barn och unga att gestalta sig? Bokens författare utforskar olika aspekter av en skola i förändring och lärares professionella uppdrag. De olika kapitlen är indelade i fyra delar. Den första delen, Praxisutvecklande forskning, belyser relationen mellan utbildningsvetenskaplig forskning, undervisning och lärares profession. I den andra delen, Kunskapens innehåll, uppmärksammas skolans kunskapsinnehåll och det lärande som eleverna erbjuds. Den tredje delen, Eget arbete, behandlar självreglerande arbetssätt. I den sista, fjärde delen, Förändringar över tid, diskuteras hur samhälleliga förändringstendenser påverkar skolan och lärares arbete. Boken vänder sig till såväl lärarstudenter som verksamma lärare. Framför allt vänder sig boken till alla som är nyfikna på undervisning, kunskap och lärande!
Studentlitteratur 1 9789144051963 -
Att utveckla forskningsbaserad undervisning :...
Inbunden bok.
Nyskick. En bok som belyser vikten av forskningsbaserad undervisning med exempel från olika skolämnen och didaktiska utmaningar. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2020 | Förlagsband. 8:o (178x248 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824898
- Titel
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning : analyser, utmaningar och exempel
- Författare
- Ståhle, Ylva - Waermö, Mimmi - Lindberg, Viveca
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 178 x 248 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utveckla forskningsbaserad undervisning med Mimmi Waermö, Ylva Ståhle och Viveca Lindberg som redaktörer belyser vikten av och förutsättningar för att arbeta för en undervisning där den beprövade erfarenheten samverkar med ett vetenskapligt förhållningssätt – helt enkelt en hållbar utveckling av undervisningen. Boken behandlar frågan om vilken forskning som bör utgöra grunden för undervisningen och vem som bör bedriva denna forskning. Läsaren får exempel som representerar skilda skolämnen och skolformer och ta del av olika didaktiska utmaningar och lösningar. Att utveckla forskningsbaserad undervisning vänder sig till lärare, lärarstudenter och beslutsfattare.
Redaktörerna Mimmi Waermö och Ylva Ståhle är universitetslektor, Viveca Lindberg är docent och universitetslektor, alla vid Stockholms universitet. Övriga författare representerar olika lärosäten.
9789127824898 -
Formativ bedömning : Utmaningar för undervisn...
Inbunden bok.
Nyskick. En bok som problematiserar och utmanar den dominerande praktiken kring formativ bedömning för att främja lärares undervisning. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2019 | Flexband. 8:o (176x245 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127824874
- Titel
- Formativ bedömning : Utmaningar för undervisningen
- Författare
- Lindberg, Viveca - Eriksson, Inger - Pettersson, Astrid
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 294 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 176 x 245 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 695 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 2000-talet har frågan om formativ bedömning förts fram som ett av de mer kraftfulla pedagogiska/didaktiska redskapen för att främja elevers lärande. Fler och fler forskare, skolpolitiker, utbildningsledare och lärare framställer formativ bedömning som nästintill en mirakelkur.
Det går nästan att säga att formativ bedömning idag uteslutande ses som en central del för och av elevers lärande. Men det som vanligen glöms bort eller i alla fall inte framhävs lika ofta och tydligt är att formativ bedömning också utgör en viktig förutsättning för lärares utveckling av undervisningen.
I boken Formativ bedömning – utmaningar för undervisningen tar författarna på sig uppgiften att problematisera och utmana den dominerande relativt snäva uppfattningen om formativ bedömning. En del av kapitlen förhåller sig till formativ bedömning som ett gemensamt didaktiskt fenomen för all undervisning. Andra kapitel bygger på ämnesdidaktiska exempel. Boken syftar till att både kvalificera diskussionen om formativ bedömning och att diskutera vikten av en kvalificerad undervisning, därav titeln Formativ bedömning – utmaningar för undervisningen.
Formativ bedömning vänder sig till lärare, lärarstudenter, lärarutbildare, utbildningsforskare, skolpolitiker och andra som vill öka sin förståelse för formativ bedömning.
Sagt om boken
"Boken fyller ett behov i fältet genom att den så tydligt sätter formativ bedömning i en kontext. Den problematiserar och utmanar en dominerande praktik och gör det på ett vetenskapligt grundat sätt. Alla inom fältet kan ha nytta av den, från politiker till skolledare, lärare och lärarstudenter."
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 23, 2019.
9789127824874 -
Pedagogisk bedömning
Häftad bok.
Gott skick. HLS förlag, 2007 | Häftad. Äldre prislapp. Marginalanteckningar. Understrykningar. Kantstött. Normalt antikvariskt skick. Överstrykningar med gul markeringspenna. 8:o (upp till cirka 148x210 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, v...
Inbunden bok.
Nyskick. Boken belyser lärares utmaningar med bedömning i det svenska skolsystemet. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2018 | Flexband. 8:o (175x245 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823020
- Titel
- Lärares bedömningsarbete : Förutsättningar, villkor, agens
- Författare
- Lindberg, Viveca
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 530 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läroplansreformerna 1994 och 2011 har medfört omfattande förändringar som i flera avseenden gjort erfarna lärare till nybörjare i sitt bedömningsarbete. Lärares bedömningsarbete har debatterats och kritiserats för att inte vara likvärdigt och rättvist. Den debatten har kommit att domineras av andra aktörerän lärare och kritiken har ofta ensidigt riktats mot lärares bedömningsarbete.
Den här boken avser att balansera debatten och öka förståelsen för hur lärares bedömningsarbete påverkas av faktorer som ligger utanför lärares inflytande och ansvar – nämligen de ramar, traditioner, värderingar och ideal som råder i det svenska skolsystemet.
Boken vänder sig till lärare, lärarutbildningar och beslutsfattare och belyser lärares nationella och lokala förutsättningar, villkor och agens att bedriva ett gott bedömningsarbete.
9789127823020 -
Pedagogisk bedömning . Om att dokumentera, be...
Häftad bok. Universitets förlag. 2005. 256 sidor.
Nära nyskick. Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.I läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176565947
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Universitets förlag 9176565947
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
