-
Att förstå ungdomars identitetsskapande en in...
Häftad bok.
Nära nyskick. Liber. uppl.1. 2014. 329 s. 17 x 24cm. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147098330
- Titel
- Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
- Författare
- Sorbring, Emma - Andersson, Åsa - Molin, Martin - Arpi, Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 634 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undersöka och pröva vem man är och vem man vill vara, i förhållande till omgivningen och till olika kontexter, är något som påbörjas under de föränderliga och omvälvande ungdomsåren – då tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart.
Den här antologin visar på hur både olika strukturella och mer individrelaterade livsvillkor påverkar och formar identitetsskapandet och vuxenblivandet. Det påverkas också av vilka arenor de unga befinner sig på och aktivt är med och formar, exempelvis genom interaktion i sociala medier, i skolan, i fritids- och föreningsliv, i idrottssammanhang, musiksfären etcetera.
Bokens kapitel tar avstamp i en rad olika kontexter där ungdomars identitetsskapande sker och bygger på forskning utförd inom olika discipliner som belyser ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor. I boken finns en rad exempel på ungdomars syn på skapandet av en identitet, liksom aktiverande övningar, forskarreportage och förslag på fördjupande läsning efter varje kapitel.
Denna inspirations- och metodbok är användbar inom alla de utbildningsområden som behandlar frågor om ungdomar och identitet, t.ex. lärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogprogram, socionom- och socialpedagogprogram samt kurser inom barn- och ungdomsvetenskap, psykologi och sociologi och olika metod- och examensarbeteskurser inom lärarprogrammen.
Om författarna
Emma Sorbring (docent i psykologi), Åsa Andersson (lektor i kulturvetenskap) och Martin Molin (docent i socialt arbete) är alla tre verksamma inom den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Emma, Åsa och Martin är både huvudredaktörer och medförfattare. Ytterligare 18 författare medverkar i antologin.
Sagt om boken
”Genom bokens fem olika forskningsreportage ges läsaren kunskap om olika forskningsmetoder och en del viktiga etiska aspekter tas upp. Texten är välskriven, innehållsrik och illustrerad med färgbilder.” BTJ-häfte 15102024 Lektör Annette Sjöberg
9789147098330 -
Livet på internet surfa säkert och hitta rätt
Inbunden bok.
Nära nyskick. LL-förlaget. [2021]. 88 s. Förlagsband. 14 x 20,5cm. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189149069
- Titel
- Livet på internet : surfa säkert och hitta rätt
- Författare
- Sorbring, Emma
- Förlag
- LL-förlaget
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 88 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 139 x 207 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- /LÄTTLÄST/Hänga på nätet En stor del av livet finns idag på internet. Det är där vi scrollar nyheter, kollar film, hänger med kompisar, betalar räkningar och shoppar. Allt är bara en knapptryckning bort. Smidigt och lätt! Men för många kan internet också vara komplicerat och svårt att förstå. Forskarna Emma Sorbring, Lotta Löfgren-Mårtenson och Martin Molin har pratat med många ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning om deras upplevelser av internet, om allt från sociala medier och spel till mobbning och källkritik. Hur ser de på riskerna och möjligheterna på nätet? Att veta hur man ska agera på nätet och vem man kan lita på är viktigt för att kunna känna sig delaktig i samhället. I Livet på internet får unga med IF mängder av information, tips och råd om hur man kan tänka för att våga vara på nätet och samtidigt känna sig trygg. Emma Sorbring är professor i barn- och ungdomsvetenskap. Martin Molin är fil.dr i handikappvetenskap och professor i socialt arbete med inriktning motfunktionshinderområdet. Lotta Löfgren-Mårtenson är professor i hälsa och samhälle, inriktning sexologi. "Livet på internet är en viktig bok och den handlar precis som undertiteln anger om att surfa säkert och hitta rätt. I korta, intressanta och informativa kapitel berättar författarna om film, musik, sport, poddar, väder, handla och spela spel. De tar också upp vänskap, kärlek och sex på nätet." Helene Ehriander, BTJ-häftet nr 22, 2021.
9789189149069 -
Att förstå ungdomars identitetsskapande. En i...
Häftad bok. Liber. 2014. 330 sidor.
Mycket gott skick. Ngn enstaka understrykning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber -
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2008. 264 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732668
- Titel
- Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
- Författare
- Molin, Martin - Gustavsson, Anders, 1950-, pedagog - Hermansson, Hans-Erik
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.
Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.
»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.
Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.
Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»
Ur Anders Gustavssons
inledning
Martin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732668 -
Att förstå ungdomars identitetsskapande : en...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 336 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147098330
- Titel
- Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
- Författare
- Sorbring, Emma - Andersson, Åsa - Molin, Martin - Arpi, Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 634 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undersöka och pröva vem man är och vem man vill vara, i förhållande till omgivningen och till olika kontexter, är något som påbörjas under de föränderliga och omvälvande ungdomsåren – då tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart.
Den här antologin visar på hur både olika strukturella och mer individrelaterade livsvillkor påverkar och formar identitetsskapandet och vuxenblivandet. Det påverkas också av vilka arenor de unga befinner sig på och aktivt är med och formar, exempelvis genom interaktion i sociala medier, i skolan, i fritids- och föreningsliv, i idrottssammanhang, musiksfären etcetera.
Bokens kapitel tar avstamp i en rad olika kontexter där ungdomars identitetsskapande sker och bygger på forskning utförd inom olika discipliner som belyser ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor. I boken finns en rad exempel på ungdomars syn på skapandet av en identitet, liksom aktiverande övningar, forskarreportage och förslag på fördjupande läsning efter varje kapitel.
Denna inspirations- och metodbok är användbar inom alla de utbildningsområden som behandlar frågor om ungdomar och identitet, t.ex. lärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogprogram, socionom- och socialpedagogprogram samt kurser inom barn- och ungdomsvetenskap, psykologi och sociologi och olika metod- och examensarbeteskurser inom lärarprogrammen.
Om författarna
Emma Sorbring (docent i psykologi), Åsa Andersson (lektor i kulturvetenskap) och Martin Molin (docent i socialt arbete) är alla tre verksamma inom den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Emma, Åsa och Martin är både huvudredaktörer och medförfattare. Ytterligare 18 författare medverkar i antologin.
Sagt om boken
”Genom bokens fem olika forskningsreportage ges läsaren kunskap om olika forskningsmetoder och en del viktiga etiska aspekter tas upp. Texten är välskriven, innehållsrik och illustrerad med färgbilder.” BTJ-häfte 15102024 Lektör Annette Sjöberg
Liber 1 9789147098330 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009. 207 sidor.
Gott skick. Markering med överstrykningpenna på några sidor. Ett fåtal understrykningar med blyerts. Märken efter gem på några blad. Pärm med ett par små fläckar och veck, se bild.
Boken kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskole läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140651730
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
- Författare
- Jens Ineland - Martin Molin - Lennart Sauer
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer med utvecklingsstörning. Deras forskning inriktas på undersökningsdeltagarnas egna upplevelser och erfarenheter. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Boken kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskolegenerationen, alternativa verksamhetsformer i arbetsliv och civilsamhälle samt identitet och tillhörighet hos personer med utvecklingsstörning. Dessa teman knyts till det sociala arbetets praktik och de framtida utmaningar som praktiken, forskningen och yrkesverksamma står inför.
Jens Ineland är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Lennart Sauer är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Martin Molin är lektor i socialt arbete vid Högskolan Väst.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140651730 -
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2008. 264 sidor.
Nyskick. Oläst ex.
Under bokstaven G.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732668
- Titel
- Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
- Författare
- Molin, Martin - Gustavsson, Anders, 1950-, pedagog - Hermansson, Hans-Erik
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.
Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.
»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.
Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.
Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»
Ur Anders Gustavssons
inledning
Martin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732668 -
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2008. 264 sidor.
Mycket gott skick. Nära nyskick förutom ett fåtal understrykningar i blyerts i första kapitlet. I övrigt inga understrykningar, inga vikta hörn, ej namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732668
- Titel
- Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
- Författare
- Molin, Martin - Gustavsson, Anders, 1950-, pedagog - Hermansson, Hans-Erik
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.
Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.
»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.
Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.
Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»
Ur Anders Gustavssons
inledning
Martin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732668 -
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2008. 264 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732668
- Titel
- Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
- Författare
- Molin, Martin - Gustavsson, Anders, 1950-, pedagog - Hermansson, Hans-Erik
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.
Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.
»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.
Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.
Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»
Ur Anders Gustavssons
inledning
Martin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732668 -
Meningsskapande och delaktighet : om vår tids...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2008. 264 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732668
- Titel
- Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik
- Författare
- Molin, Martin - Gustavsson, Anders, 1950-, pedagog - Hermansson, Hans-Erik
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.
Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.
»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.
Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.
Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»
Ur Anders Gustavssons
inledning
Martin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.
Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732668 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163190872
- Titel
- Det grymma svärdet 1
- Författare
- Fredrik Jonsson - Martin Helge - Anna-Klara Molin - Elin Hansson - Petter Herbertsson - Henrik Kihlberg - Lars Nilsson - Jarno Latva-Nikkola - Henrik Möller - Moa Andersdotter - David Bremer - Rebecca Digby - Maja Stensdotter - Nina Sundberg
- Förlag
- Lystring
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pontus Lundkvists följer upp Mina Ögon!! Mina Ögon!!! 1987-2006 med ett nytt projekt: Det Grymma Svärdet. Enkelt uttryckt så är det en fortsättning på Pontus tidigare fansinutgivning, men i något större format, tjockare, professionellt tryckt och med kanske lite mer tonvikt på bidrag från övriga medverkande än redaktören själv.
Det första numret innehåller bl a intervjuer med musikensemblerna Greens Restaurant, Hetero Skeleton, Kultivator, The Raincoats, Rough Bunnies och Tar Feathers, filmarna Henrik Möller och Claes Leijonhufvud och serietecknaren Tommi Musturi. Dessutom serier, upphittade texter, recensioner av spelningar, performance, filmer, konstutställningar m m.
Pontus Lundkvist är född 1971. Han har tidigare medverkat med serier i Galago (1991-) och Mega-Pyton (1999-2001). Hans illustrationer har förekommit på ett antal punkiga skivomslag och flyers samt i boktidskriften Subaltern (H:Ström 2004-). Han är även verksam som nollbudgetfilmare, med Nazi shitlovers (1991), Phantom miscarriage (1999, sedermera utgiven på samlings-DVD:n Swedish Horror, Njutafilms 2004) och utan titel Filmen om Ove (2000) som mest uppmärksammade verk. Pontus är dessutom verksam som noise-musiker/performanceartist, med ett antal solouppträdanden på bl a Sekt, Konstakuten och Fylkingen i Stockholm och på Idealfestivalen i Göteborg på meritlistan. Han är medlem i popgruppen Testbild.
Ytterligare författare: Pontus Lundkvist, Pär Thörn, David Liljemark, Sabina Ostermark, Henrik Bromander, Klas Landahl, Tom Karlsson, Johannes Nilsson
Lystring 1 9789163190872 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009.
Gott skick. Enstaka understrykningar i blyerts, i övrigt gott skick. F.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140651730
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
- Författare
- Jens Ineland - Martin Molin - Lennart Sauer
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer med utvecklingsstörning. Deras forskning inriktas på undersökningsdeltagarnas egna upplevelser och erfarenheter. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Boken kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskolegenerationen, alternativa verksamhetsformer i arbetsliv och civilsamhälle samt identitet och tillhörighet hos personer med utvecklingsstörning. Dessa teman knyts till det sociala arbetets praktik och de framtida utmaningar som praktiken, forskningen och yrkesverksamma står inför.
Jens Ineland är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Lennart Sauer är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Martin Molin är lektor i socialt arbete vid Högskolan Väst.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140651730 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Att förstå ungdomars identitetsskapande : en...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 336 sidor.
Nyskick. I ungdomsåren tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart. Antologin visar hur livsvillkoren påverkar ungdomars uppväxt. En inspirations- och metodbok med exempel, reportage och övningar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147098330
- Titel
- Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
- Författare
- Sorbring, Emma - Andersson, Åsa - Molin, Martin - Arpi, Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 634 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undersöka och pröva vem man är och vem man vill vara, i förhållande till omgivningen och till olika kontexter, är något som påbörjas under de föränderliga och omvälvande ungdomsåren – då tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart.
Den här antologin visar på hur både olika strukturella och mer individrelaterade livsvillkor påverkar och formar identitetsskapandet och vuxenblivandet. Det påverkas också av vilka arenor de unga befinner sig på och aktivt är med och formar, exempelvis genom interaktion i sociala medier, i skolan, i fritids- och föreningsliv, i idrottssammanhang, musiksfären etcetera.
Bokens kapitel tar avstamp i en rad olika kontexter där ungdomars identitetsskapande sker och bygger på forskning utförd inom olika discipliner som belyser ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor. I boken finns en rad exempel på ungdomars syn på skapandet av en identitet, liksom aktiverande övningar, forskarreportage och förslag på fördjupande läsning efter varje kapitel.
Denna inspirations- och metodbok är användbar inom alla de utbildningsområden som behandlar frågor om ungdomar och identitet, t.ex. lärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogprogram, socionom- och socialpedagogprogram samt kurser inom barn- och ungdomsvetenskap, psykologi och sociologi och olika metod- och examensarbeteskurser inom lärarprogrammen.
Om författarna
Emma Sorbring (docent i psykologi), Åsa Andersson (lektor i kulturvetenskap) och Martin Molin (docent i socialt arbete) är alla tre verksamma inom den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Emma, Åsa och Martin är både huvudredaktörer och medförfattare. Ytterligare 18 författare medverkar i antologin.
Sagt om boken
”Genom bokens fem olika forskningsreportage ges läsaren kunskap om olika forskningsmetoder och en del viktiga etiska aspekter tas upp. Texten är välskriven, innehållsrik och illustrerad med färgbilder.” BTJ-häfte 15102024 Lektör Annette Sjöberg
Liber 1 9789147098330 -
Livet på internet : Surfa säkert och hitta rä...
Inbunden bok.
Nyskick. Unga med intellektuell funktionsnedsättning får tips och råd om internet i boken Livet på internet. | LL-förlaget, Utg. 2021 | Förlagsband. 8:o (139x207 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189149069
- Titel
- Livet på internet : surfa säkert och hitta rätt
- Författare
- Sorbring, Emma
- Förlag
- LL-förlaget
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 88 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 139 x 207 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- /LÄTTLÄST/Hänga på nätet En stor del av livet finns idag på internet. Det är där vi scrollar nyheter, kollar film, hänger med kompisar, betalar räkningar och shoppar. Allt är bara en knapptryckning bort. Smidigt och lätt! Men för många kan internet också vara komplicerat och svårt att förstå. Forskarna Emma Sorbring, Lotta Löfgren-Mårtenson och Martin Molin har pratat med många ungdomar och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning om deras upplevelser av internet, om allt från sociala medier och spel till mobbning och källkritik. Hur ser de på riskerna och möjligheterna på nätet? Att veta hur man ska agera på nätet och vem man kan lita på är viktigt för att kunna känna sig delaktig i samhället. I Livet på internet får unga med IF mängder av information, tips och råd om hur man kan tänka för att våga vara på nätet och samtidigt känna sig trygg. Emma Sorbring är professor i barn- och ungdomsvetenskap. Martin Molin är fil.dr i handikappvetenskap och professor i socialt arbete med inriktning motfunktionshinderområdet. Lotta Löfgren-Mårtenson är professor i hälsa och samhälle, inriktning sexologi. "Livet på internet är en viktig bok och den handlar precis som undertiteln anger om att surfa säkert och hitta rätt. I korta, intressanta och informativa kapitel berättar författarna om film, musik, sport, poddar, väder, handla och spela spel. De tar också upp vänskap, kärlek och sex på nätet." Helene Ehriander, BTJ-häftet nr 22, 2021.
9789189149069 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd 2:a...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2013.
Hyggligt skick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789140685933
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd, 2 uppl
- Författare
- Sauer, Lennart
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete. Deras forskning är inriktad på de upplevelser och erfarenheter som personer med utvecklingsstörning har. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Denna andra upplaga har reviderats utifrån nyare lagstiftning och innehåller även två nyskrivna kapitel: ”Internet och sociala medier” samt ”Utvecklingsstörning och hälsa”. Boken vänder sig till universitets- och högskolestudenter vid socionom- och lärarprogrammen, samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga och vårdvetenskapliga utbildningar samt till yrkesverksamma inom välfärdssektorn och andra som är intresserade av frågor om funktionshinder.
Martin Molin, docent och fil. dr i handikappvetenskap, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Lennart Sauer, fil. dr i socialt arbete, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet.
Jens Ineland, fil. dr i socialt arbete, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140685933 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140651730
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
- Författare
- Jens Ineland - Martin Molin - Lennart Sauer
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer med utvecklingsstörning. Deras forskning inriktas på undersökningsdeltagarnas egna upplevelser och erfarenheter. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Boken kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskolegenerationen, alternativa verksamhetsformer i arbetsliv och civilsamhälle samt identitet och tillhörighet hos personer med utvecklingsstörning. Dessa teman knyts till det sociala arbetets praktik och de framtida utmaningar som praktiken, forskningen och yrkesverksamma står inför.
Jens Ineland är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Lennart Sauer är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Martin Molin är lektor i socialt arbete vid Högskolan Väst.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140651730 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager. Fri frakt. Skickas omgående.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789140651730
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
- Författare
- Jens Ineland - Martin Molin - Lennart Sauer
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete med personer med utvecklingsstörning. Deras forskning inriktas på undersökningsdeltagarnas egna upplevelser och erfarenheter. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Boken kretsar kring följande tre teman; risker och möjligheter för den nya särskolegenerationen, alternativa verksamhetsformer i arbetsliv och civilsamhälle samt identitet och tillhörighet hos personer med utvecklingsstörning. Dessa teman knyts till det sociala arbetets praktik och de framtida utmaningar som praktiken, forskningen och yrkesverksamma står inför.
Jens Ineland är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Lennart Sauer är lektor i socialt arbete, Umeå universitet.
Martin Molin är lektor i socialt arbete vid Högskolan Väst.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140651730 -
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. Andra uppl. 2015. 224 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning på främre omslagets insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140685933
- Titel
- Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd, 2 uppl
- Författare
- Sauer, Lennart
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste trettio åren har valfrihet och självbestämmande varit ledord för den svenska välfärdspolitiken. Att individen själv ska ha rätt att bestämma över sin vardag har inneburit att man inom funktionshinderpolitiken alltmer har kommit att betona den enskildes möjlighet att påverka villkoren för stöd och hjälpinsatser.
Människor med utvecklingsstörning är i dag mer integrerade i samhället. Men vad händer när funktionshindrade inte vill se sig som klienter utan framhåller andra värden och livsprojekt?
Författarna har mångårig erfarenhet av verksamhetsnära arbete. Deras forskning är inriktad på de upplevelser och erfarenheter som personer med utvecklingsstörning har. I den här boken sätts dessa erfarenheter in i en större samhällelig och välfärdspolitisk kontext.
Denna andra upplaga har reviderats utifrån nyare lagstiftning och innehåller även två nyskrivna kapitel: ”Internet och sociala medier” samt ”Utvecklingsstörning och hälsa”. Boken vänder sig till universitets- och högskolestudenter vid socionom- och lärarprogrammen, samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga och vårdvetenskapliga utbildningar samt till yrkesverksamma inom välfärdssektorn och andra som är intresserade av frågor om funktionshinder.
Martin Molin, docent och fil. dr i handikappvetenskap, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Lennart Sauer, fil. dr i socialt arbete, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet.
Jens Ineland, fil. dr i socialt arbete, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB Andra 9789140685933 -
Det långa 1990-talet : när Sverige förändrade...
Häftad bok. Borea Bokförlag. 1 uppl. 2014. 487 sidor.
Nyskick. Förlagsny. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189140882
- Titel
- Det långa 1990-talet : när Sverige förändrades
- Författare
- Abiala, Kristina
- Förlag
- Borea Bokförlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 487 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 680 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åren kring 1990 var en dramatisk tid. Muren föll och Sverige gick med i EU. Landet drogs in i en ekonomisk kris med ränta på 500 procent. Arbetslösheten steg från 2 till 12 procent och dramatiska nedskärningar i välfärdssystemet genomfördes. Samtidigt avreglerades välfärdsstaten. Nu beslutades om friskolereformer, avreglering av bankverksamhet, kommunikationer och teletrafik; TV-monopolet avskaffades och sjukvård och äldreomsorg konkurrensutsattes. Var syftet att skapa ett systemskifte eller en nödvändig modernisering av den svenska modellen? För att hitta förändringarnas rötter och förstå deras genomslag måste tidsperspektiv vidgas. Antologin Det långa 1990-talet är skriven av forskare vid Samtidshistoriska institutet. Det är en bok som fördjupar analysen av ett viktigt skede i vår samtid.
Borea Bokförlag 1 9789189140882 -
Att vara i särklass - om delaktighet och utan...
Häftad bok. Linköping uppl. 2004 sidor.
Nära nyskick. 240 s. + tryckt omslag. Biblioteksstämpel och -etikett. [7A]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185295469
- Titel
- Att vara i särklass [Elektronisk resurs] : om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan
- Författare
- Molin, Martin
- Förlag
- Linköping : Linköping University Electronic Press
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Linköping 9185295469
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
