-
Kunnandets grunder : prövning av en fenomenog...
Häftad bok. Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis. 1994. 236 sidor.
Mycket gott skick. Namn. Något flammig upptill. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173462693
- Titel
- Kunnandets grunder : prövning av en fenomenografisk ansats till att utveckla barns sätt att uppfatta sin omvärld
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis 9789173462693 -
Inlärning och utveckling : barnet, förskolan...
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 1993.
Gott skick. Barnet, förskolan och skolan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163402494
- Titel
- Inlärning och utveckling : barnet, förskolan och skolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid - Qvarsell, Birgitta
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber utbildning 9789163402494 -
Naturvetenskap och miljö i förskola och försk...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2008. 143 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659871
- Titel
- Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Karin Björkman - Annika Claesdotter - Birgit Røe Mathisen - Emilie Stendahl
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 170 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
I förskola och förskoleklass grundläggs barns intresse för natur, miljö och naturvetenskapliga fenomen. Det krävs kunniga lärare som vågar följa barnens teorier och ge dem utmaningar!
I denna bok finns exempel på miljöarbete, temaarbeten med naturvetenskaplig inriktning, experiment och intervjuer med forskare och lärarutbildare.
Boken vänder sig till lärare i förskola och förskoleklass samt till lärarstudenter och andra intresserade.
Innehåll:
Förord / Ingrid Pramling Samuelsson
Hur bildas regnbågen? / Karin Björkman
Samtal viktigt för lärande / Karin Björkman
Flyter eller sjunker? / Annika Claesdotter
Med nyfikenheten som drivkraft / Karin Björkman
Med naturen som gemensamt intresse / Karin Björkman
Förskola med egen väderstation / Birgit Röe Mathisen
Tid för växter, kryp och fåglar / Annika Claesdotter
Platsens betydelse / Karin Björkman
Med tanke på miljön / Annika Claesdotter
Ett naturligt kretslopp / Annika Claesdotter
Miljöarbete ska vara lustfyllt /Karin Björkman
Strömavbrott - en ljus idé / Annika Claesdotter
Certifiering för miljön / Emilie Stendahl
Livet i ägget / Annika Claesdotter
Tips, litteratur och webbadresser
Lärarförbundets förlag 1 9789197659871 -
Temaarbete : lärarens metodik och barnens för...
Häftad bok. Stockholm : Utbildningsförl. 1988. 114 sidor.
Mycket gott skick. Tillskrift på insidan av pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140717320
- Titel
- Temaarbete : lärarens metodik och barnens förståelse
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Utbildningsförl 9789140717320 -
Inlärning och utveckling : barnet, förskolan...
Häftad bok. Stockholm : Utbildningsförl. 1987. 146 sidor.
Mycket gott skick. Tillskrift på insidan av pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140717306
- Titel
- Inlärning och utveckling : barnet, förskolan och skolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Qvarsell, Birgitta - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Stockholm : Utbildningsförl 9789140717306 -
Att förstå barns tankar : metodik för barnint...
Häftad bok. Stockholm : Liber Utbildningsförlaget. 1985. 88 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140713353
- Titel
- Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1985
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber Utbildningsförlaget 9789140713353 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur AB. 2016. 158s. Boken "Lärandets grogrund" av Ingrid Pramling Samuelsson och Sonja Sheridan ger perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan. Häftad exbiblioteksbok, inplastad med stämplar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Grundläggande färdigheter : och färdigheterna...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 192s. Häftad exbiblioteksbok med stämplar. Lättare ytslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. Ingen ägarskrift. Svag stämpel från Göteborgs universitet. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Didaktiska studier - från förskola och skola
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Namnad
Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664136 -
Glittrig diamant dansar : små barn och språkd...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 185 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026848
- Titel
- Glittrig diamant dansar : små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 366 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om en helt ny form av språkdidaktiskt arbete med fokus på poesi som ett verktyg för språkutveckling. Att barn skulle tycka att poesi är tråkigt är en myt. Det visar Ingrid Pramling Samuelssons och Niklas Pramlings spännande forskning om yngre barn och deras poesiskapande.
Tidigare studier kring barn och poesi har ofta fokuserat på äldre barn och deras läsning av andras (vuxna språkkonstnärers) poetiska alster. Här får vi i stället en spännande inblick i hur man aktivt kan jobba med förskolebarn och yngre skolbarn och deras eget poesiskapande som ett sätt att göra dem till skickliga språkbrukare. Med hjälp av till exempel metaforer, liknelser, rim och onomatopoetiska ord kan barnen beskriva sådant som deras språk annars inte skulle ha räckt till för. I boken studeras både de dikter som barnen skapar och det pedagogiska arbetet med att skapa dessa. Här introduceras också "poesin som redskap" med vilkas hjälp man kan betrakta och skapa dikter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026848 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Inlärning och utveckling : barnet, förskolan...
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 1993. 146 sidor.
Mycket gott skick. Namn. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163402494
- Titel
- Inlärning och utveckling : barnet, förskolan och skolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid - Qvarsell, Birgitta
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber utbildning 9789163402494 -
Naturvetenskap och miljö i förskola och försk...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2008. 143 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659871
- Titel
- Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Karin Björkman - Annika Claesdotter - Birgit Røe Mathisen - Emilie Stendahl
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 170 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
I förskola och förskoleklass grundläggs barns intresse för natur, miljö och naturvetenskapliga fenomen. Det krävs kunniga lärare som vågar följa barnens teorier och ge dem utmaningar!
I denna bok finns exempel på miljöarbete, temaarbeten med naturvetenskaplig inriktning, experiment och intervjuer med forskare och lärarutbildare.
Boken vänder sig till lärare i förskola och förskoleklass samt till lärarstudenter och andra intresserade.
Innehåll:
Förord / Ingrid Pramling Samuelsson
Hur bildas regnbågen? / Karin Björkman
Samtal viktigt för lärande / Karin Björkman
Flyter eller sjunker? / Annika Claesdotter
Med nyfikenheten som drivkraft / Karin Björkman
Med naturen som gemensamt intresse / Karin Björkman
Förskola med egen väderstation / Birgit Röe Mathisen
Tid för växter, kryp och fåglar / Annika Claesdotter
Platsens betydelse / Karin Björkman
Med tanke på miljön / Annika Claesdotter
Ett naturligt kretslopp / Annika Claesdotter
Miljöarbete ska vara lustfyllt /Karin Björkman
Strömavbrott - en ljus idé / Annika Claesdotter
Certifiering för miljön / Emilie Stendahl
Livet i ägget / Annika Claesdotter
Tips, litteratur och webbadresser
Lärarförbundets förlag 1 9789197659871 -
Barnomsorg för de yngsta : en forskningsövers...
Häftad bok. 2019.
Gott skick. Namnad
Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789138113165
- Titel
- Barnomsorg för de yngsta : en forskningsöversikt
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid - Sverige. Socialstyrelsen
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789138113165 -
The child's conception of learning
Häftad bok. Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis. 1983.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173461313
- Titel
- The child's conception of learning
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- English
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis 9789173461313 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472 -
Den lekande undervisande förskolläraren : Lek...
Häftad bok.
Nyskick. Boken utforskar lekresponsiv undervisning i förskolan med rika exempel och praktiknära forskning. | Studentlitteratur AB, Utg. 2023 | Danskt band. 8:o (171x245 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144162379
- Titel
- Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 171 x 245 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lek och undervisning integreras och bilda en helhet i det dagliga arbetet i förskolan? I Den lekande undervisande förskolläraren ges många och rika exempel på hur en ny teori som benämns som Lekresponsiv undervisning (LRU) omsätts och formar det vardagliga arbetet i förskolan. Teorin har utarbetats i ett praktiknära forskningsprojekt i samarbete med förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor.
I denna bok är det förskollärare, speciallärare och rektorer som själva träder fram som aktörer i sin profession och ger ett unikt bidrag till hur lekresponsiv undervisning omsätts i praktiken. De medverkande författarna ingår i Nätverket för utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling. Redaktörerna Maria Magnusson, Linnéuniversitetet och Ingrid Pramling Samuelsson, Göteborgs universitet har båda deltagit i forskningsprojektet men är också aktiva i nätverket.
Boken vänder sig till både förskollärarutbildning och till förskolans professionella.
9789144162379 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Att förstå barns tankar : metodik för barnint...
Häftad bok. Stockholm : Liber. 1995.
Gott skick. Finn understrykningar
Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163416446
- Titel
- Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber 9789163416446 -
Man ser inte gruppen för alla barn - Individe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 196 sidor.
Nära nyskick. Illustrerad i färg och svartvitt.
P&P 240514Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144105086
- Titel
- Man ser inte gruppen för alla barn - Individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 371 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är och har av tradition varit en social arena där just att lära sig vara tillsammans och bli deltagare i grupp varit det centrala. I dag blir dock både förskolan och samhället alltmer individualiserat. I Man ser inte gruppen för alla barn diskuterar vi förskolan i ljuset av spänningsfältet mellan individ och grupp. Bland annat diskuteras hur barngruppen kan bli en positiv resurs för barns lärande inom olika lärandeområden såsom språk, matematik och musik, och vad man som förskollärare kan göra för att alla barn ska bli delaktiga i förskolans verksamhet.
Man ser inte gruppen för alla barn kan bidra till att diskutera och reflektera över hur man ser på sitt nuvarande eller kommande uppdrag i förskolan och hur barn som individer och grupper kan träda fram och stöttas i olika sammanhang och i relation till olika innehåll.
Boken vänder sig till såväl studenter på olika utbildningsnivåer som till verksamma inom förskolans praktik.
Studentlitteratur AB 1 9789144105086 -
Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en fo...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution. 2000.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189314122
- Titel
- Barns samlärande [Elektronisk resurs] : en forskningsöversikt
- Författare
- Williams, Pia - Sheridan, Sonja - Pramling Samuelsson, Ingrid - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9789189314122 -
Learning and development in early childhood e...
Häftad bok. 2019. 192 sidor.
Mycket gott skick. OBS! På engelska! Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss, Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163417146
- Titel
- Learning and development in early childhood education
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid - Asplund Carlsson, Maj - Harris, Clare
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
9789163417146 -
Att förstå det lilla barnets värld - med vide...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 112 sidor.
Mycket gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss, Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049554
- Titel
- Att förstå det lilla barnets värld - med videons hjälp
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 195 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ser barnets värld och perspektiv ut? Förstår vi vad barnet försöker uttrycka? Förstår barnet oss vuxna? Av videoobservationer lär man sig mer såväl om sina barn som om sig själv. Att gång på gång studera vardagen kan ge nya infallsvinklar.
Om författarna
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogikvid Göteborgs universitet. Marita Lindahl är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren och verksam vid Åbo Akademi.
Liber 1 9789147049554 -
Temaarbete : lärarens metodik och barnens för...
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 1993. 114 sidor.
Mycket gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss, Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163402258
- Titel
- Temaarbete : lärarens metodik och barnens förståelse
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber utbildning 9789163402258 -
Att utveckla kunnandets grunder : illustratio...
Häftad bok. Mölndal : Institutionen för metodik i lärarutbildningen, Göteborgs univ. 1994.
Nära nyskick. Oläst. Utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188510129
- Titel
- Att utveckla kunnandets grunder : illustration av ett arbetssätt i förskolan
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid - Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte
- Förlag
- Mölndal : Institutionen för metodik i lärarutbildningen, Göteborgs univ
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Mölndal : Institutionen för metodik i lärarutbildningen, Göteborgs univ 9789188510129 -
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 228 sidor.
Mycket gott skick. Köp hur många böcker du vill från mig för endast 62 kr i frakt.
(Gäller vid ett och samma köptillfälle.)
Klicka på mitt namn nedan för att se alla mina böcker. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144091037 -
Att förstå barns tankar : metodik för barnint...
Häftad bok. Stockholm : Liber Utbildningsförl. 1985.
Gott skick. Förekommer understrykningar i texten av blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140713353
- Titel
- Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1985
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber Utbildningsförl 9789140713353 -
Lära av sagan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 115 sidor.
Gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
