-
Fritidshemmets historiska dilemman en nutidsh...
Häftad bok.
Gott skick. Stockholms universitets förlag. uppl.1. 2012. 215 s. bruksslitage, namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
9789176566794 -
Meningsskapande fritidshem - - studio som are...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 160 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083278
- Titel
- Meningsskapande fritidshem - - studio som arena för multimodalt lärande
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten.
Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem något praktiskt-estetisk ämne. Denna lärargrupp har i decennier arbetat med olika ämnen som bild, drama, rörelse, musik och hälsa som redskap för de aktiviteter som erbjuds inom fritidshemmets verksamhet. Diskussionen om att leken också lär kom till fritidshemmet under 1980-talet. En utveckling om hur leken kan lära också i samarbete med skolan – utöver det ursprungliga uppdraget om social utveckling – har kommit först senare och diskuteras i antologin som ett led i barns meningsskapande.
Bokens författare utvecklar en multimodal inriktning och ger förslag på en profil för ”utbildning i” fritidshem där de estetiska lärprocesserna har en framträdande roll inom verksamheten. Samtidigt blir också profilen ”ett komplement” till grundlärare 1–3 samt förskolan.
Boken riktar sig till verksamma fritidspedagoger, blivande grundlärare/fritidshem, lärare f–3 samt rektorer, politiker och andra beslutsfattare.
Studentlitteratur AB 1 9789144083278 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Meningsskapande fritidshem - - studio som are...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Förlagsny!. 1 uppl. 2019. 156 sidor.
Nyskick. * Förlagsny!
Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten.
Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidsh läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083278
- Titel
- Meningsskapande fritidshem - - studio som arena för multimodalt lärande
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten.
Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem något praktiskt-estetisk ämne. Denna lärargrupp har i decennier arbetat med olika ämnen som bild, drama, rörelse, musik och hälsa som redskap för de aktiviteter som erbjuds inom fritidshemmets verksamhet. Diskussionen om att leken också lär kom till fritidshemmet under 1980-talet. En utveckling om hur leken kan lära också i samarbete med skolan – utöver det ursprungliga uppdraget om social utveckling – har kommit först senare och diskuteras i antologin som ett led i barns meningsskapande.
Bokens författare utvecklar en multimodal inriktning och ger förslag på en profil för ”utbildning i” fritidshem där de estetiska lärprocesserna har en framträdande roll inom verksamheten. Samtidigt blir också profilen ”ett komplement” till grundlärare 1–3 samt förskolan.
Boken riktar sig till verksamma fritidspedagoger, blivande grundlärare/fritidshem, lärare f–3 samt rektorer, politiker och andra beslutsfattare.
Studentlitteratur AB. Förlagsny! 1 9789144083278 -
Teori som praktik i fritdshemmet
Häftad bok. gleerups. 1 uppl. 2017. 173 sidor.
Nyskick. helt ny bok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694591
- Titel
- Teori som praktik i fritidshemmet
- Författare
- Rohlin (red.), Malin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmet ses ofta som en praktiskt inriktad verksamhet och som ett komplement till skolan. Den pedagogiska praktiken på fritidshemmet riskerar därför att framstå som enbart driven av konkreta handlingar, utan vare sig idéer, tankar eller teorier. Här pågår emellertid organiserad lek, fri lek, musik, drama, berättande, arbete med dator och mycket annat. Praktiken på fritidshemmet är heller inte skild från teori. Alla som arbetar med barn har teorier eller idéer med sig i det som görs, men detta är ofta inget man tänker på eller är medveten om i den dagliga verksamheten.
Vad är det då som sker inom fritidshemmet? Hur kan man förstå olika aktiviteter och händelser? I den här boken tolkar sex forskare samma fiktiva berättelse från fritidshemmets verksamhet. Författarna har alla olika anknytning till fritidshemmets verksamhetsfält och olika teoretiska perspektiv. Boken vill visa att olika teoretiska perspektiv får olika konsekvenser för vad man ser, vad man gör och vad som upplevs som möjligt att göra som fritidshemslärare.
Några av de teorier och perspektiv som tas upp är socialkonstruktionism, fenemenologi, genus och specialpedagogik.
Malin Rohlin (red.) är fil.dr i pedagogik vid Stockholms universitet.
Marianne Dahl är verksam som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö.
Björn Haglund, docent i Barn- och ungdomsvetenskap, tjänstgör på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Kristina Hellberg, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, är verksam som lektor i pedagogik vid Linneuniversitetet.
Eva Kane tjänstgör som lektor i pedagogik på Jönköping University.
Kajsa Ohrlander är filosofie doktor i pedagogik, numera emeritus lektor, vid Stockholms universitet.
Judit Simon är verksam vidStockholm universitet, specialpedagogiska institutionen, där hon är anställd som lektor och framför allt undervisar inom lärarutbildningen.
gleerups 1 9789140694591 -
Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 331 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068954
- Titel
- Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fritidshemmet och i skolan
- Författare
- Ann S. Pihlgren - Gudrun Schön Johansson - Anneli Hippinen - Lena Holmberg - Hans Fröman - Per Olof Johansson - Rosie Jacobsson - Malin Rohlin - Anneli Vossman Strömberg - Eva Kane - Stuart Lester - Karin Aronsson - Lars Lindström
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Boken består av fristående texter, där forskare, undervisare, rektorer och ledarskapskonsulter bidrar med kunskap från forskning och beprövad erfarenhet.Områden som behandlas är:demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagenbarns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativhur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområdenhur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändninghur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan.Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.
Studentlitteratur 1 9789144068954 -
Teori som praktik i fritidshemmet
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 176 sidor.
Mycket gott skick. 290 g. 21/15 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694591
- Titel
- Teori som praktik i fritidshemmet
- Författare
- Rohlin (red.), Malin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmet ses ofta som en praktiskt inriktad verksamhet och som ett komplement till skolan. Den pedagogiska praktiken på fritidshemmet riskerar därför att framstå som enbart driven av konkreta handlingar, utan vare sig idéer, tankar eller teorier. Här pågår emellertid organiserad lek, fri lek, musik, drama, berättande, arbete med dator och mycket annat. Praktiken på fritidshemmet är heller inte skild från teori. Alla som arbetar med barn har teorier eller idéer med sig i det som görs, men detta är ofta inget man tänker på eller är medveten om i den dagliga verksamheten.
Vad är det då som sker inom fritidshemmet? Hur kan man förstå olika aktiviteter och händelser? I den här boken tolkar sex forskare samma fiktiva berättelse från fritidshemmets verksamhet. Författarna har alla olika anknytning till fritidshemmets verksamhetsfält och olika teoretiska perspektiv. Boken vill visa att olika teoretiska perspektiv får olika konsekvenser för vad man ser, vad man gör och vad som upplevs som möjligt att göra som fritidshemslärare.
Några av de teorier och perspektiv som tas upp är socialkonstruktionism, fenemenologi, genus och specialpedagogik.
Malin Rohlin (red.) är fil.dr i pedagogik vid Stockholms universitet.
Marianne Dahl är verksam som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö.
Björn Haglund, docent i Barn- och ungdomsvetenskap, tjänstgör på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Kristina Hellberg, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, är verksam som lektor i pedagogik vid Linneuniversitetet.
Eva Kane tjänstgör som lektor i pedagogik på Jönköping University.
Kajsa Ohrlander är filosofie doktor i pedagogik, numera emeritus lektor, vid Stockholms universitet.
Judit Simon är verksam vidStockholm universitet, specialpedagogiska institutionen, där hon är anställd som lektor och framför allt undervisar inom lärarutbildningen.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694591 -
Att styra i namn av barns fritid : en nutidsh...
Häftad bok. Stockholm : HLS förl. 2001. 227 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176564981
- Titel
- Att styra i namn av barns fritid : en nutidshistoria om konstruktionen av dagens fritidshem i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholm : HLS förl
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Stockholm : HLS förl 9789176564981 -
Teori som praktik i fritidshemmet
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 176 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694591
- Titel
- Teori som praktik i fritidshemmet
- Författare
- Rohlin (red.), Malin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmet ses ofta som en praktiskt inriktad verksamhet och som ett komplement till skolan. Den pedagogiska praktiken på fritidshemmet riskerar därför att framstå som enbart driven av konkreta handlingar, utan vare sig idéer, tankar eller teorier. Här pågår emellertid organiserad lek, fri lek, musik, drama, berättande, arbete med dator och mycket annat. Praktiken på fritidshemmet är heller inte skild från teori. Alla som arbetar med barn har teorier eller idéer med sig i det som görs, men detta är ofta inget man tänker på eller är medveten om i den dagliga verksamheten.
Vad är det då som sker inom fritidshemmet? Hur kan man förstå olika aktiviteter och händelser? I den här boken tolkar sex forskare samma fiktiva berättelse från fritidshemmets verksamhet. Författarna har alla olika anknytning till fritidshemmets verksamhetsfält och olika teoretiska perspektiv. Boken vill visa att olika teoretiska perspektiv får olika konsekvenser för vad man ser, vad man gör och vad som upplevs som möjligt att göra som fritidshemslärare.
Några av de teorier och perspektiv som tas upp är socialkonstruktionism, fenemenologi, genus och specialpedagogik.
Malin Rohlin (red.) är fil.dr i pedagogik vid Stockholms universitet.
Marianne Dahl är verksam som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö.
Björn Haglund, docent i Barn- och ungdomsvetenskap, tjänstgör på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Kristina Hellberg, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, är verksam som lektor i pedagogik vid Linneuniversitetet.
Eva Kane tjänstgör som lektor i pedagogik på Jönköping University.
Kajsa Ohrlander är filosofie doktor i pedagogik, numera emeritus lektor, vid Stockholms universitet.
Judit Simon är verksam vidStockholm universitet, specialpedagogiska institutionen, där hon är anställd som lektor och framför allt undervisar inom lärarutbildningen.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694591 -
Teori som praktik i fritidshemmet
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 176 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694591
- Titel
- Teori som praktik i fritidshemmet
- Författare
- Rohlin (red.), Malin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmet ses ofta som en praktiskt inriktad verksamhet och som ett komplement till skolan. Den pedagogiska praktiken på fritidshemmet riskerar därför att framstå som enbart driven av konkreta handlingar, utan vare sig idéer, tankar eller teorier. Här pågår emellertid organiserad lek, fri lek, musik, drama, berättande, arbete med dator och mycket annat. Praktiken på fritidshemmet är heller inte skild från teori. Alla som arbetar med barn har teorier eller idéer med sig i det som görs, men detta är ofta inget man tänker på eller är medveten om i den dagliga verksamheten.
Vad är det då som sker inom fritidshemmet? Hur kan man förstå olika aktiviteter och händelser? I den här boken tolkar sex forskare samma fiktiva berättelse från fritidshemmets verksamhet. Författarna har alla olika anknytning till fritidshemmets verksamhetsfält och olika teoretiska perspektiv. Boken vill visa att olika teoretiska perspektiv får olika konsekvenser för vad man ser, vad man gör och vad som upplevs som möjligt att göra som fritidshemslärare.
Några av de teorier och perspektiv som tas upp är socialkonstruktionism, fenemenologi, genus och specialpedagogik.
Malin Rohlin (red.) är fil.dr i pedagogik vid Stockholms universitet.
Marianne Dahl är verksam som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö.
Björn Haglund, docent i Barn- och ungdomsvetenskap, tjänstgör på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Kristina Hellberg, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, är verksam som lektor i pedagogik vid Linneuniversitetet.
Eva Kane tjänstgör som lektor i pedagogik på Jönköping University.
Kajsa Ohrlander är filosofie doktor i pedagogik, numera emeritus lektor, vid Stockholms universitet.
Judit Simon är verksam vidStockholm universitet, specialpedagogiska institutionen, där hon är anställd som lektor och framför allt undervisar inom lärarutbildningen.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694591 -
Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 331 sidor.
Nära nyskick. Tummade pärmar.
Sannolikt är boken oläst.
Under bokstaven R.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068954
- Titel
- Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fritidshemmet och i skolan
- Författare
- Ann S. Pihlgren - Gudrun Schön Johansson - Anneli Hippinen - Lena Holmberg - Hans Fröman - Per Olof Johansson - Rosie Jacobsson - Malin Rohlin - Anneli Vossman Strömberg - Eva Kane - Stuart Lester - Karin Aronsson - Lars Lindström
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Boken består av fristående texter, där forskare, undervisare, rektorer och ledarskapskonsulter bidrar med kunskap från forskning och beprövad erfarenhet.Områden som behandlas är:demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagenbarns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativhur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområdenhur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändninghur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan.Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.
Studentlitteratur 1 9789144068954 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2012. 215 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
