-
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövning...
Häftad bok. Skeab Dialog. 1979. 183 sidor.
Mycket gott skick. Namnad. Blyertsnoteringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkeab Dialog -
Under nya förtecken
Inbunden bok. Älvsjö : Verbum. 1984. 141 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Stämplad och understrykningar förekommer
Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152612507
- Titel
- Under nya förtecken
- Författare
- Philipson, Sten
- Förlag
- Älvsjö : Verbum
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Älvsjö : Verbum 9789152612507 -
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövnin...
Pocketbok. Skeab . 1979. 183 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkeab -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Nära nyskick. Kartonnage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9789144042725 -
Etik och företagskultur : att leda med värden
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Gott skick. Understrykningar, annars i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9789144042725 -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042728
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9144042728 -
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövning
Pocketbok. Skeab. 1979. 183 sidor.
Mycket gott skick. Förefaller oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkeab -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:4 uppl. 2012. 206 sidor.
Nyskick. Författaren är docent vid Uppsala universitet och forskar inom etik och värderingar. Arbetar som konsult med företag och organisationer när det gäller etik, värdestyrning och utveckling av företagskultur. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1:4 9789144042725 -
Under nya förtecken
Inbunden bok. Älvsjö : Verbum. 1984. 161 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Liten stämpel på bakre försättsida "informatiosnex."
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKÄlvsjö : Verbum -
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövning...
Häftad bok. Skeab Dialog. 1979. 183 sidor.
Gott skick. Namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkeab Dialog -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Mycket gott skick. Helt och rent ex. Se också våra övriga böcker - samma frakt oavsett antal du beställer av oss.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9789144042725 -
Med naturen som referenspunkt. Om livsåskådni...
Häftad bok. Doxa. Första uppl. 1984. 206 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDoxa Första -
Kristen tro mitt i mångfalden - en religionst...
Häftad bok. Libris Förlag. 1997. 206 sidor.
Nyskick. 235 Gram. I det svenska samhället möts många kulturer, ideologier, religioner och värderingar. Mångfalden har blivit
vanlig, enhetligheten sällsynt. Men hur mycket mångfald tål vi och hur mycket en(ig)het? … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLibris Förlag -
Med naturen som referenspunkt : om livsåskådn...
Häftad bok. Lund : Doxa. 1:a uppl. 1984. 206 sidor.
Mycket gott skick. Livsåskådning i miljörörelsen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9157801762
- Titel
- Med naturen som referenspunkt : om livsåskådningar i miljörörelsen
- Författare
- Philipson, Sten
- Förlag
- Lund : Doxa
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
Lund : Doxa 1:a 9157801762 -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Hyggligt skick. Skyddsomslag i gott skick. Lite gula markeringar på vissa ställen i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042728
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9144042728 -
Kristen tro mitt i mångfalden - en religionst...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Libris 1997. 205 s. Limhäftad. ISBN: 91-7195-188-1. Lite tilltryck rygghuvud. 20,5x13x1,2 cm, 234 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Etik och företagskultur : att styra med hjälp...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 206 sidor.
Gott skick. något klämd i ryggen, se bild
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
Studentlitteratur AB 1 9789144042725 -
Med naturen som referenspunkt
Häftad bok. Doxa Förlag. 1984. 206 sidor.
Mycket gott skick. Nr 4 i serien Livsåskådningsforskning utg. av Anders Jeffner. Om livsåskådningar inom miljörörelsen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDoxa Förlag -
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövning
Pocketbok. Skeab. 1979. 183 sidor.
Gott skick. 'Kyrkans och samhällets kris kräver nytänkande..'Om de stora kristna grundfrågorna..' 160 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkeab -
Med naturen som referenspunkt : Om livsåskådn...
Häftad bok.
Nyskick. En analys av miljörörelsens påverkan på människors livsåskådning, värderingar och etik, baserad på djupintervjuer med vanliga människor. | Doxa, Lund., 1984 | Häftad. 8:o … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9157801762
- Titel
- Med naturen som referenspunkt : om livsåskådningar i miljörörelsen
- Författare
- Philipson, Sten
- Förlag
- Lund : Doxa
- Utgivningsår
- 1984
- Språk
- Svenska
9157801762 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171951885
- Titel
- Kristen tro mitt i mångfalden
- Författare
- Sten M Philipsson
- Förlag
- Libris förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det svenska samhället möts många kulturer, ideologier, religioner och värderingar. Mångfalden har blivit vanlig, enhetligheten sällsynt. Men hur mycket mångfald tål vi och hur mycket en(ig)het? Mot den bakgrunden har Sten M Philipson skrivit sin bok.
Det här är en länge saknad bok, en kristen religionsteologi som arbetar med frågan: Hur kan man sjunga sin sång till Jesus med hängivenhet utan att tala illa om andra -- utan att känna sig tvungen att nedvärdera andra religioner?
Philipson skriver som kristen, för kristna och om kristen tro -- och går tillrätta med den arrogans som den kristna kyrkan stundom uttrycker i sitt möte med andra religioner. Han vädjar om öppen dialog, men slår också fast att det visst inte är så att var och en blir salig på sin fason.
Kyrkan måste lära sig av nya erfarenheter, också sådana som finns utanför kyrkan. Förändring är nödvändig, men förändring utan att förlora det som gör kyrkan unik. Men inte bara kyrkan, utan hela samhället har ansvar för att söka värderingar man kan mötas kring och som duger att bygga en värld på -- en värld med rum för alla.
- En kristen religonsteologis radikala utmaning är att skapa ett själens klimat där man får bli rörd och till och med ibland kan få känna "helig avundsjuka" inför vad en annan religion äger. Det är inte mitt, men det är vackert. Det säger något väsentligt om Gud och verkligheten. Sådana tankar och känslor sänker inte volttalet i min hängivenhet till Kristus. De bara värmer hjärtat. Den Evige kan ju inte fångas i ett snålt nollsummespel.
Krister Stendahl i förordet
9789171951885 -
Etik och företagskultur
Inbunden bok. Studentlitteratur. 2008. 206 s. Inbunden.
Mycket gott skick. Att leda med värden. Någon överstrykning och markering i början av boken..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042725
- Titel
- Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden
- Författare
- Sten Philipson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 579 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det.Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat.Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.
9789144042725 -
Kristen tro mitt i mångfalden- en religionste...
Libris. 1997. 204 s. Mjuka pärmar, inplastad.
Gott skick. Utgallrad från bibliotek.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171951881
- Titel
- Kristen tro mitt i mångfalden
- Författare
- Sten M Philipsson
- Förlag
- Libris förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det svenska samhället möts många kulturer, ideologier, religioner och värderingar. Mångfalden har blivit vanlig, enhetligheten sällsynt. Men hur mycket mångfald tål vi och hur mycket en(ig)het? Mot den bakgrunden har Sten M Philipson skrivit sin bok.
Det här är en länge saknad bok, en kristen religionsteologi som arbetar med frågan: Hur kan man sjunga sin sång till Jesus med hängivenhet utan att tala illa om andra -- utan att känna sig tvungen att nedvärdera andra religioner?
Philipson skriver som kristen, för kristna och om kristen tro -- och går tillrätta med den arrogans som den kristna kyrkan stundom uttrycker i sitt möte med andra religioner. Han vädjar om öppen dialog, men slår också fast att det visst inte är så att var och en blir salig på sin fason.
Kyrkan måste lära sig av nya erfarenheter, också sådana som finns utanför kyrkan. Förändring är nödvändig, men förändring utan att förlora det som gör kyrkan unik. Men inte bara kyrkan, utan hela samhället har ansvar för att söka värderingar man kan mötas kring och som duger att bygga en värld på -- en värld med rum för alla.
- En kristen religonsteologis radikala utmaning är att skapa ett själens klimat där man får bli rörd och till och med ibland kan få känna "helig avundsjuka" inför vad en annan religion äger. Det är inte mitt, men det är vackert. Det säger något väsentligt om Gud och verkligheten. Sådana tankar och känslor sänker inte volttalet i min hängivenhet till Kristus. De bara värmer hjärtat. Den Evige kan ju inte fångas i ett snålt nollsummespel.
Krister Stendahl i förordet
9171951881 -
Kristen tro mitt i mångfalden - en religionst...
Häftad bok. Libris. Första uppl. 1997. 206 s. Häftad. 20,5x13cm. 234 gram.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171951881
- Titel
- Kristen tro mitt i mångfalden
- Författare
- Sten M Philipsson
- Förlag
- Libris förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det svenska samhället möts många kulturer, ideologier, religioner och värderingar. Mångfalden har blivit vanlig, enhetligheten sällsynt. Men hur mycket mångfald tål vi och hur mycket en(ig)het? Mot den bakgrunden har Sten M Philipson skrivit sin bok.
Det här är en länge saknad bok, en kristen religionsteologi som arbetar med frågan: Hur kan man sjunga sin sång till Jesus med hängivenhet utan att tala illa om andra -- utan att känna sig tvungen att nedvärdera andra religioner?
Philipson skriver som kristen, för kristna och om kristen tro -- och går tillrätta med den arrogans som den kristna kyrkan stundom uttrycker i sitt möte med andra religioner. Han vädjar om öppen dialog, men slår också fast att det visst inte är så att var och en blir salig på sin fason.
Kyrkan måste lära sig av nya erfarenheter, också sådana som finns utanför kyrkan. Förändring är nödvändig, men förändring utan att förlora det som gör kyrkan unik. Men inte bara kyrkan, utan hela samhället har ansvar för att söka värderingar man kan mötas kring och som duger att bygga en värld på -- en värld med rum för alla.
- En kristen religonsteologis radikala utmaning är att skapa ett själens klimat där man får bli rörd och till och med ibland kan få känna "helig avundsjuka" inför vad en annan religion äger. Det är inte mitt, men det är vackert. Det säger något väsentligt om Gud och verkligheten. Sådana tankar och känslor sänker inte volttalet i min hängivenhet till Kristus. De bara värmer hjärtat. Den Evige kan ju inte fångas i ett snålt nollsummespel.
Krister Stendahl i förordet
9171951881 -
Hälsa som livsmening
Natur och Kultur. Första uppl. tredje tryckningen 1993. 184 s. Förlagets dekorerade pappband. 21,5x13,7cm. 342 gram.
Mycket gott skick. Ett litet märke i främre ryggfalsen samt mycket lätta spår av läsning. Ett bra exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127020932
- Titel
- Philipson-Uddenberg/Hälsa som livsmening
- Författare
- Philipson-Uddenberg
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
9127020932 -
Hus med dubbel ingång En studie av argumentat...
Tidning, tidskrift. Svenska Kyrkans Forskningsråd. 1993. 147 sidor.
Nära nyskick. 1993:1 Tidskrift. Tro & Tanke Svenska Kyrkans forskningsråd. 205 Gram
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska Kyrkans Forskningsråd. -
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171951881
- Titel
- Kristen tro mitt i mångfalden
- Författare
- Sten M Philipsson
- Förlag
- Libris förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det svenska samhället möts många kulturer, ideologier, religioner och värderingar. Mångfalden har blivit vanlig, enhetligheten sällsynt. Men hur mycket mångfald tål vi och hur mycket en(ig)het? Mot den bakgrunden har Sten M Philipson skrivit sin bok.
Det här är en länge saknad bok, en kristen religionsteologi som arbetar med frågan: Hur kan man sjunga sin sång till Jesus med hängivenhet utan att tala illa om andra -- utan att känna sig tvungen att nedvärdera andra religioner?
Philipson skriver som kristen, för kristna och om kristen tro -- och går tillrätta med den arrogans som den kristna kyrkan stundom uttrycker i sitt möte med andra religioner. Han vädjar om öppen dialog, men slår också fast att det visst inte är så att var och en blir salig på sin fason.
Kyrkan måste lära sig av nya erfarenheter, också sådana som finns utanför kyrkan. Förändring är nödvändig, men förändring utan att förlora det som gör kyrkan unik. Men inte bara kyrkan, utan hela samhället har ansvar för att söka värderingar man kan mötas kring och som duger att bygga en värld på -- en värld med rum för alla.
- En kristen religonsteologis radikala utmaning är att skapa ett själens klimat där man får bli rörd och till och med ibland kan få känna "helig avundsjuka" inför vad en annan religion äger. Det är inte mitt, men det är vackert. Det säger något väsentligt om Gud och verkligheten. Sådana tankar och känslor sänker inte volttalet i min hängivenhet till Kristus. De bara värmer hjärtat. Den Evige kan ju inte fångas i ett snålt nollsummespel.
Krister Stendahl i förordet
9171951881 -
Bryta upp! Invit till en teologisk omprövni...
Skeab 1979 183 sidor Häftad SK Kulturinstituts skrift
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Med naturen som referenspunkt.
Om livsåskådningar i miljörörelsen 1984 06 sidor Häftad,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
