-
Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1999. 205 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127071599
- Titel
- Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande hjärnfunktion : Neuropedagogi
- Författare
- Susanne Freltofte
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 16 x 230 mm Ryggbredd 154 mm
- Vikt
- 385 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom barnneuropsykologin söker man förstå sambandet mellan hjärnans organisation och den psykiska utvecklingen och funktionsnivån. Man visar hur skador/avvikelser i hjärnfunktionen påverkar barnets utveckling, beteende och relationer till omgivningen. Neuropedagogiken vill betona och bygga vidare på barnets starka sidor när olika delar av nervsystemet har skadats. Att söka pedagogiska vägar att stimulera och stödja barnet är en uppgift för många olika yrkeskategorier. I denna bok kombineras neuropsykologin och neuropedagogiken. Författaren Susanne Freltofte utgår från Alexander Lurias teoribildning inom hjärnforskningen. Hon beskriver nervsystemets utveckling och skador som återfinns hos barnet eller kan uppkomma, både under fostertid och efter födelsen. Boken utgår därmed inte från olika diagnoser utan i stället från hjärnans olika funktioner. Författaren beskriver generella problem som uppstår vid funktionsavvikelser. Utifrån sitt mångåriga arbete som klinisk psykolog föreslår Susanne Freltofte pedagogiska förhållningssätt vid mötet med dessa barn som vi kan återfinna både i den vanliga skolan och i särskilda undervisningsgrupper. Författaren lägger stor vikt vid att man som pedagog ska förstå barnens förutsättningar för inlärning. Det är mycket betydelsefullt att motivera och att ha tålamod. Det är barnens starka sidor man ska bygga vidare på. Boken riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom barn- och ungdomsvård, habilitering och skola, däribland psykologer, läkare, specialpedagoger och lärare. Översättning Marika Hagelthorn
Susanne Freltofte är dansk leg psykolog, cand psych och specialist i barnneuropsykologi och handledning. Hon har tidigare varit verksam vid Rigshospitalet, Köpenhamn, och därefter vid olika skol- och socialförvaltningar. Har nu egen konsultverksamhet och håller bl a kurser i neuropedagogik för personal och föräldrar, handleder psykologer i diagnostisering och medverkar vid bedömningar av barn, liksom ger förslag till en lämplig individuell pedagogik.
Natur & Kultur 1 9789127071599 -
Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för...
Häftad bok. Natur & Kultur. Första uppl. 1998. 138 sidor.
Gott skick. 14 x 21 cm, 220 gram. Namnad med blyerts. Postas inom ett dygn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127071575
- Titel
- Att stödja barn med DAMP : Neuropedagogik för lärare och föräldrar
- Författare
- Susanne Freltofte
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- DAMP-barn är mycket olika. De har generellt svårigheter med koncentration och med att kunna reglera aktivitetsnivån, de har i olika grad motoriska samordningsproblem och ofta har de varseblivnings- och inlärningssvårigheter. DAMP är en symtombeskrivning och inte en orsaksförklaring. För att kunna stödja ett barn med DAMP måste man veta vilken typ av DAMP det rör sig om. Först då kan man utarbeta en pedagogik som så bra som möjligt kompenserar för det aktuella barnets svårigheter. Författaren beskriver här DAMP-begreppet i ett brett neuropsykologiskt perspektiv. Hon ger föräldrar och lärare en möjlighet att känna igen just sina barn och elever, och lämnar många praktiska, konkreta råd om hur man bemöter det enskilda barnet. Denna bok fyller ett stort behov i det stödjande pedagogiska arbetet med barn med DAMP. Den vänder sig till föräldrar, lärare och annan personal i förskola och skola, psykologer och till alla andra som befinner sig i barns närhet. Översättning Marika Hagelthorn Susanne Freltofte är neuropsykolog, cand psyk (motsvarande leg psykolog), från Danmark. Hon håller sedan många år kurser i neuropedagogik för personal på skolor och institutioner och anordnar föräldrautbildning. Dessutom handleder hon psykologer i diagnostisering av DAMP-barn. Hon medverkar även vid bedömningar av barn med DAMP utifrån neuropsykologiska principer och ger förslag till en lämplig individuell pedagogik.
Natur & Kultur Första 9789127071575
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
