-
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2004. 134 sidor.
Gott skick. namnad, understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274167
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för vissa och svårt för andra? Om man ska hjälpa barn att lära, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, föredömligt klart och redigt på drygt 100 sidor.
I denna bok pekar författaren på en särskild pusselbit i
lärinlärningsprocessen som spelar stor roll när barn ska lära sig läsa och
skriva: Självförtroende, barnets självbild. Den kan vara rena autostradan
till god och tidig läskunnighet, men ibland som en besvärlig hinderbana. Många pedagogiska forskare och ännu fler lärare kan
berätta om sambandet mellan läsinlärning och självförtroende och
författaren refererar deras erfarenheter och ger belysande exempel. Till
slut ställs den självklara frågan ”Så hur gör man då?” och där är svaren
inte så enkla och entydiga. Författaren ger dock en rad handfasta råd och
tips utifrån sina breda kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Läsinlärning och självförtroende vänder sig till studerande i utbildningsvetenskap, blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt till föräldrar.
Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172274167 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Läsinlärning och självförtroende : Psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2001. 133 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151838816
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789151838816 -
Läsinlärning och självförtroende - Psykologis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 5 uppl. 2013. 144 sidor.
Mycket gott skick. Inget skrivet i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095196
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende - Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsinlärning och självförtroende ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.
För vissa barn går det som en dans att lära sig läsa och skriva, medan andras väg mot läskunnighet mest kan liknas vid en besvärlig hinderbana. Det finns dock en särskild pusselbit i inlärningsprocessen som har stor betydelse för alla barns läs- och skrivinlärning: barnets självbild och självförtroende.
Den här boken belyser sambandet mellan läsinlärning och självförtroende. Karin Taube tar avstamp i psykologiska teorier och empiriska undersökningar om självbegreppet, barns lärande, läs- och skrivinlärning samt självbild i relation till läs- och skrivinlärning. Hon ger också, utifrån sina breda kunskaper och mångåriga erfarenhet, en rad handfasta råd och tips som kan underlätta läsinlärningen. Den senaste forskningen har inkluderats i denna reviderade upplaga av boken, som kom ut första gången 1987.
Läsinlärning och självförtroende vänder sig till blivande och färdigutbildade lärare inom förskolan och grundskolans tidiga år, samt till föräldrar och studerande i utbildningsvetenskapliga ämnen. Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Läsinlärning och självförtroende – psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.
Studentlitteratur AB 5 9789144095196 -
Barns tidiga läsning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2013. 159 sidor.
Mycket gott skick. Markeringar med överstrykningspenna och ett par hundöron
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275034
- Titel
- Barns tidiga läsning
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 249 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka faktorer påverkar barns läsförståelse? Varför är flickor bättre läsare och vad kan göras för att stödja pojkarnas läsning? En inspirerande bok för alla som vill lära barn läsa på bästa sätt: blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt föräldrar. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275034 -
Barns tidiga skrivande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2013. 157 sidor.
Gott skick. Innehåller anteckningar och understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095189
- Titel
- Barns tidiga skrivande
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tidiga skrivande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. Barns intresse för bokstäver brukar väckas i tidig ålder. Men steget från att skriva ner några krumelurer på papper till att kunna formulera sig skriftligt i olika genrer är stort och en rejäl utmaning. Att lära barn att skriva är en av skolans viktigaste uppgifter och det är av stor vikt att man som lärare har god kunskap om barns skriftspråkliga utveckling för att göra skrivutvecklingen till en positiv resa.
- Vad säger forskningen om barns tidiga skrivförsök?
- Hur kan lärare och föräldrar stödja barnen på bästa sätt?
- Hur får man barns skrivutveckling att bli en positiv resa?
- Hur viktigt är motivation och självbild för skrivutvecklingen?
Det är några av frågorna som besvaras i Barns tidiga skrivande. Med handfasta råd, ett flertal exempel och sammanfattningar av vedertagna teorier presenterar Karin Taube konkreta förslag och tillvägagångssätt.
Boken tar sikte på barns skrivutveckling från allra första början till och med årskurs tre och utgår från kursplanen i svenska som gäller från hösten 2011. Barns tidiga skrivande har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144095189 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Barns tidiga läsning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2013. 159 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275034
- Titel
- Barns tidiga läsning
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 249 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka faktorer påverkar barns läsförståelse? Varför är flickor bättre läsare och vad kan göras för att stödja pojkarnas läsning? En inspirerande bok för alla som vill lära barn läsa på bästa sätt: blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt föräldrar. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275034 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Stockholm : Rabén & Sjögren. 1987. 134 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129580037
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129580037 -
Barns tidiga skrivande
Inbunden bok. Norstedts.
Nära nyskick. Norstedts, 2011, 160 s., inb. dek. förlagsband; denna titel ges (2013) i oförändrat skick ut av Studentlitteratur och kallas då 2 uppl.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113022994
- Titel
- Barns tidiga skrivande
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns intresse för bokstäver brukar väckas i tidig ålder. Men steget från att skriva ner några krumelurer på papper till att kunna formulera sig skriftligt i olika genrer är stort och en rejäl utmaning.
Att lära barn att skriva är en av skolans viktigaste uppgifter och det är av stor vikt att man som lärare har god kunskap om barns skriftspråkliga utveckling för att göra skrivutvecklingen till en positiv resa.
- Vad säger forskningen om barns tidiga skrivförsök?
- Hur kan lärare och föräldrar stödja barnen på bästa sätt?
- Hur får man barns skrivutveckling att bli en positiv resa?
- Hur viktigt är motivation och självbild för skrivutvecklingen?
Det är några av frågorna som besvaras i Barns tidiga skrivande. Med handfasta råd, ett flertal exempel och sammanfattningar av vedertagna teorier presenterar Karin Taube konkreta förslag och tillvägagångssätt. Boken tar sikte på barns skrivutveckling från allra första början till och med årskurs tre och utgår från kursplanen i svenska som gäller från hösten 2011.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 9789113022994 -
Läsning, läsvanor och läsundersökningar
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2018, 236 s., uppl. 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058238
- Titel
- Läsning, läsvanor och läsundersökningar
- Författare
- Fredriksson, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
9789144058238 -
Barn utvecklar sitt språk
Pocketbok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick. Hel rygg. Lättare hanteringsspår på bokens pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2004. 134 sidor.
Mycket gott skick. Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser.
Lite hanteringsspår på pärmarna samt en boksida. Understrykningar med blyerts förekommer. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274167
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för vissa och svårt för andra? Om man ska hjälpa barn att lära, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, föredömligt klart och redigt på drygt 100 sidor.
I denna bok pekar författaren på en särskild pusselbit i
lärinlärningsprocessen som spelar stor roll när barn ska lära sig läsa och
skriva: Självförtroende, barnets självbild. Den kan vara rena autostradan
till god och tidig läskunnighet, men ibland som en besvärlig hinderbana. Många pedagogiska forskare och ännu fler lärare kan
berätta om sambandet mellan läsinlärning och självförtroende och
författaren refererar deras erfarenheter och ger belysande exempel. Till
slut ställs den självklara frågan ”Så hur gör man då?” och där är svaren
inte så enkla och entydiga. Författaren ger dock en rad handfasta råd och
tips utifrån sina breda kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Läsinlärning och självförtroende vänder sig till studerande i utbildningsvetenskap, blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt till föräldrar.
Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172274167 -
Barns tidiga skrivande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2013. 157 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095189
- Titel
- Barns tidiga skrivande
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tidiga skrivande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. Barns intresse för bokstäver brukar väckas i tidig ålder. Men steget från att skriva ner några krumelurer på papper till att kunna formulera sig skriftligt i olika genrer är stort och en rejäl utmaning. Att lära barn att skriva är en av skolans viktigaste uppgifter och det är av stor vikt att man som lärare har god kunskap om barns skriftspråkliga utveckling för att göra skrivutvecklingen till en positiv resa.
- Vad säger forskningen om barns tidiga skrivförsök?
- Hur kan lärare och föräldrar stödja barnen på bästa sätt?
- Hur får man barns skrivutveckling att bli en positiv resa?
- Hur viktigt är motivation och självbild för skrivutvecklingen?
Det är några av frågorna som besvaras i Barns tidiga skrivande. Med handfasta råd, ett flertal exempel och sammanfattningar av vedertagna teorier presenterar Karin Taube konkreta förslag och tillvägagångssätt.
Boken tar sikte på barns skrivutveckling från allra första början till och med årskurs tre och utgår från kursplanen i svenska som gäller från hösten 2011. Barns tidiga skrivande har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144095189 -
Läsinlärning och självförtroende : Psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2001. 133 sidor.
Nära nyskick. Till synes ny och oläst, minimalt med hanteringsspår på omslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151838816
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789151838816 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick. FÄRGAD TEXT I INLAGAN
MED BOKEN FÖLJER EN CD-SKIVA ÖVER INSPELADE FILER AV BOKENS INNEHÅLL
(PRIVAT INSPELNING)
INGA GARANTIER FÖR INNEHÅLLET PÅ SKIVAN
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 4 uppl. 2007. 143 sidor.
Mycket gott skick. ALLMÄNT FÖREKOMMANDE GRÖMARKERAD TEXT
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275065
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om man ska hjälpa barn att lära sig läsa, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, klart och redigt på drygt 100 sidor. Författaren redogör för sambandet mellan läsinlärning och självförtroende, som är avgörande för om barnets väg mot läskunnighet blir spikrak eller omgärdad av hinder.
Detta är en reviderad utgåva av boken som utgavs första gången 1987.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 4 9789172275065 -
Barns tidiga läsning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2013. 159 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275034
- Titel
- Barns tidiga läsning
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 249 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka faktorer påverkar barns läsförståelse? Varför är flickor bättre läsare och vad kan göras för att stödja pojkarnas läsning? En inspirerande bok för alla som vill lära barn läsa på bästa sätt: blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt föräldrar. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275034 -
Läsinlärning och självförtroende - Psykologis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 5 uppl. 2013. 144 sidor.
Nära nyskick. Oläst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095196
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende - Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsinlärning och självförtroende ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.
För vissa barn går det som en dans att lära sig läsa och skriva, medan andras väg mot läskunnighet mest kan liknas vid en besvärlig hinderbana. Det finns dock en särskild pusselbit i inlärningsprocessen som har stor betydelse för alla barns läs- och skrivinlärning: barnets självbild och självförtroende.
Den här boken belyser sambandet mellan läsinlärning och självförtroende. Karin Taube tar avstamp i psykologiska teorier och empiriska undersökningar om självbegreppet, barns lärande, läs- och skrivinlärning samt självbild i relation till läs- och skrivinlärning. Hon ger också, utifrån sina breda kunskaper och mångåriga erfarenhet, en rad handfasta råd och tips som kan underlätta läsinlärningen. Den senaste forskningen har inkluderats i denna reviderade upplaga av boken, som kom ut första gången 1987.
Läsinlärning och självförtroende vänder sig till blivande och färdigutbildade lärare inom förskolan och grundskolans tidiga år, samt till föräldrar och studerande i utbildningsvetenskapliga ämnen. Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Läsinlärning och självförtroende – psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna femte upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den fjärde upplagan.
Studentlitteratur AB 5 9789144095196 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick. (3) Namnad i blyerts på försättsbladet. Det finns några understrykningar med blyerts på ca 5 sidor. Upplever att stora delar är olästa/ försiktigt lästa. Glansen på pärmen har tonats ner något. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Mycket gott skick. FÄRGLAGD TEXTE PÅ ETT PAR SIDOR,
ÄGARSIGNATUR I ÖVRIGT ÄR BOKEN I NÄRA NYSKICKInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Portfoliometoden : undervisningsstrategi och...
Häftad bok. Stockholm : Gothia. 1997.
Mycket gott skick. Hr tillhört bibliotek finns stämplar, annars ren och hel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172051225
- Titel
- Portfoliometoden : undervisningsstrategi och utvärderingsinstrument
- Författare
- Taube, Karin - Berglund, Hans
- Förlag
- Stockholm : Gothia
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Stockholm : Gothia 9789172051225 -
Läsinlärning och självförtroende : Psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2001. 133 sidor.
Nyskick. Förlagsny, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151838816
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : Psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789151838816 -
Dikter för vår tid
Inbunden bok. Natur och Kultur. 1980. 128 sidor.
Dåligt skick. En fantastisk samling författare!
Skada längst upp på ryggen, pärmen sliten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur. 2:12 uppl. 2018. 296 sidor.
Gott skick. I grunden är detta ett fint och välvårdat exemplar. I delar av boken förekommer dock en del överstrykningar med märkpenna (gjorda i prydlig stil). Även några hundöron.
"Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med and läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 429 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
Studentlitteratur 2:12 9789144067438 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2004. 134 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274166
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Karin Taube
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 214 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när barn lär sig läsa? Varför är det så lätt för vissa och svårt för andra? Om man ska hjälpa barn att lära, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, föredömligt klart och redigt på drygt 100 sidor.
I denna bok pekar författaren på en särskild pusselbit i
lärinlärningsprocessen som spelar stor roll när barn ska lära sig läsa och
skriva: Självförtroende, barnets självbild. Den kan vara rena autostradan
till god och tidig läskunnighet, men ibland som en besvärlig hinderbana. Många pedagogiska forskare och ännu fler lärare kan
berätta om sambandet mellan läsinlärning och självförtroende och
författaren refererar deras erfarenheter och ger belysande exempel. Till
slut ställs den självklara frågan ”Så hur gör man då?” och där är svaren
inte så enkla och entydiga. Författaren ger dock en rad handfasta råd och
tips utifrån sina breda kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Läsinlärning och självförtroende vänder sig till studerande i utbildningsvetenskap, blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt till föräldrar.
Karin Taube är professor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet
Norstedts Akademiska Förlag 3 9172274166 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 4 uppl. 2007. 143 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275065
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om man ska hjälpa barn att lära sig läsa, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, klart och redigt på drygt 100 sidor. Författaren redogör för sambandet mellan läsinlärning och självförtroende, som är avgörande för om barnets väg mot läskunnighet blir spikrak eller omgärdad av hinder.
Detta är en reviderad utgåva av boken som utgavs första gången 1987.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 4 9789172275065 -
Läsinlärning och självförtroende : psykologis...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 4 uppl. 2007. 143 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275065
- Titel
- Läsinlärning och självförtroende : psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
- Författare
- Taube, Karin
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 218 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om man ska hjälpa barn att lära sig läsa, är det bra att känna till vad Karin Taube skriver, klart och redigt på drygt 100 sidor. Författaren redogör för sambandet mellan läsinlärning och självförtroende, som är avgörande för om barnets väg mot läskunnighet blir spikrak eller omgärdad av hinder.
Detta är en reviderad utgåva av boken som utgavs första gången 1987.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 4 9789172275065 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Gott skick. Första uppl. Pärmarna är lite nötta. Invändigt är boken fin, sånär som några antecknade texken på titelsidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
