-
Samling för skolan – Nationell strategi för k...
Häftad bok. Stockholm: Statens offentliga utredningar. SOU 2017:35. Wolters Kluwer. 2017. 462 sidor.
Gott skick. 2015 års skolkommissions slutbetänkande. Någon enstaka marginalnotering i bläck. Lättare yttre spår av hantering och förvaring.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789138246016
- Titel
- Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision
- Författare
- Sverige. 2015 års skolkommission
- Förlag
- Wolters Kluwer
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 462 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 166 x 243 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 766 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan. Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen. fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet.Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitetKommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas.Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa.Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv. Garanterad undervisningstidÖkade inslag av stöd och stimulans En stärkt och mer tillgänglig elevhälsaAktivt skolval och minskad skolsegregationFörändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning.Utredning om närhetsprincipen Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla. Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman. Kontinuerlig läroplansutveckling Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem
Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag!
Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson
Stockholm: Statens offentliga utredningar. SOU 2017:35. Wolters Kluwer 9789138246016
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn