-
Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2019.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144125701
- Titel
- Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap
- Författare
- Ekström, Mats
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 555 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text-och medieanalyser (kvantitativ innehållsanalys, språklig analys av text, kritisk diskursanalys, multimodal analys, samt retorisk analys).
Denna tredje och kraftigt omarbetade upplaga innehåller flera nya kapitel. Övriga kapitel har skrivits om med hänsyn till aktuell forskning och metodutveckling. Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap ger en stabil grund och värdefulla verktyg för såväl studenter på grund- och fortsättningsnivå som avancerade forskare.
Studentlitteratur AB 3 9789144125701 -
Metoder i kommunikationsvetenskap
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2010. 339 sidor.
Mycket gott skick. Andra upplagan. Lite kantstött och med lättare hanteringsspår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067636
- Titel
- Metoder i kommunikationsvetenskap
- Författare
- Peter Berglez - Mats Ekström - Bengt Johansson - Göran Eriksson - Åsa Nilsson - Larsåke Larsson - Åsa Kroon-Lundell - Orla Vigsö - Marinette Fogde - Johanna Ledin - Johan Östman
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 339 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 495 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära. I boken presenteras både kvantitativa metoder – surveyundersökning och innehållsanalys – och kvalitativa metoder, som etnografisk observation, intervjuer (personliga intervjuer och gruppintervjuer) och textanalytisk metod.Inom medie- och kommunikationsvetenskap förekommer också en uppsättning olika teorier och metoder för att analysera språk och medier. I boken presenteras därför ett antal av dessa metoder, med teoretisk bakgrund såväl som konkreta exempel. De analysmetoder som ingår i volymen är bildanalys, retorikanalys, filmanalys, receptionsanalys samt tre former av diskursanalys; kritisk diskursanalys, dialogisk analys och analys av samtal. Sammantaget ger boken en stabil grund för såväl avancerade forskare som studenter inom det breda forskningsfält som ämnet innefattar.Andra upplagan
Studentlitteratur 2 9789144067636
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn