-
Pedagogens inre rum : känslor och förnuft i l...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2021. 160 sidor.
Nära nyskick. Oläst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144152622
- Titel
- Pedagogens inre rum : känslor och förnuft i lärarprofessionen
- Författare
- Normell, Margareta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att duktiga pedagoger måste ha något mer än goda ämneskunskaper och lämplig pedagogik blir tydligt när individualiseringen ökar och det ställs större krav på läraren som person. Vad säger lärare till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som är svår att samarbeta med? Och vad gör de med alla de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra?
Undervisning är både en intellektuell och en emotionell process. Den här boken beskriver vad emotionell och relationell kompetens innebär och hur den kan påverka sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan.
Möjligheten att dela sina erfarenheter med kollegor och reflektera över det som händer i lärarens vardagsarbete underlättar utvecklingen av ett professionellt omdöme och bidrar till att öka undervisningens kvalitet. Ämnet är ännu mer aktuellt i dag än när boken kom ut 2004 och den ges därför nu ut i en reviderad och uppdaterad utgåva.
Boken är avsedd för lärarutbildningen och fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Studentlitteratur AB 2 9789144152622 -
Pedagogens inre rum – om betydelsen av känslo...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:6 uppl. 2006. 132 sidor.
Mycket gott skick. Boken ser ut som ny invändigt, och har lätta spår av hantering/förvaring på omslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035642
- Titel
- Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
- Författare
- Normell, Margareta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 132 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ.Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Studentlitteratur AB 1:6 9789144035642
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn