-
Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge...
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2010. 277 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170312250
- Titel
- Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900
- Författare
- Ekström, Anders
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 277 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 185 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv?
Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet.
Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet.
Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm.
Stockholmia förlag 1 9789170312250 -
Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge...
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2010. 277 sidor.
Nyskick. Monografier utgivna av Stockholms stad ; 212.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170312250
- Titel
- Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900
- Författare
- Ekström, Anders
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 277 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 185 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv?
Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet.
Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet.
Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm.
Stockholmia förlag 1 9789170312250
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn