-
Arvet efter surrealismen Grafikskolan Forum 1...
Inbunden bok.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Signum. uppl.1. 1998. 209 s. skav på skyddsomslag, märke på ryggen efter mindre etikett vilket gör att lite text försvunnit.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum...
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1998. 211 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Skyddsomslaget med smärre hanteringsspår och lätt slitage på baksidans nederkant. Illustrerad i s/v och ä.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
Bokförlaget Signum 9187896346 -
Arvet efter surrealismen. Grafikskolan Forum...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Signum 1998. 209 sidor. Rikt illustrerad i färg och svartvitt. Förlagets klotband med skyddsomslag. Ett obläddrat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen
Mycket gott skick. Grafikskolan Forum 1964-1991. Illustrationer i sv/v och färg. Bokförlaget Signum Lund MCMXCVIII 1998 209s Klb.+so ISBN 91-87896-34-6 ,Mycket gott skick.,9187896346, … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen. Grafikskolan Forum...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Signum 1998. 209 sidor. Rikt illustrerad i färg och svartvitt. Förlagets klotband med skyddsomslag. Ett fint välvårdat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum...
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1:a uppl. 1998. 211 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Surrealismen efterträdare i Sverige
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
Bokförlaget Signum 1:a 9187896346 -
Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum...
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 1998. 211 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
Bokförlaget Signum 9187896346 -
Arvet efter surrealismen Grafikskolan Forum 1...
Nyskick. Illustrationer i sv/v och färg. Bokförlaget Signum 1998 209s Klb.+so ISBN 91-87896+34-6 ,Nyskick.,9187896346,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen. Grafikskolan Forum...
Kristianstad, 1998. 209, (2) s. Förlagsband med skyddsomslag i fint skick. Med dedikation från författaren. En rikt illustrerad studie av Grafikskolan Forums arbete och kretsen runt Bertil Lundberg samt spårar deras influenser från surrealismen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346 -
Arvet efter surrealismen
Mycket gott skick. Grafikskolan Forum 1964-1991. Illustrationer i sv/v och färg. Bokförlaget Signum Lund MCMXCVIII 1998 209s Klb.+so ISBN 91-87896-34-6 ,Mycket gott skick., … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896346
- Titel
- Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
- Författare
- Mezei, Kristina
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 220 x 230 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.
9187896346
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn