-
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 285 sidor.
Gott skick. Enstaka understrykningar med blyerts. Hylla 31 - Plan 3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 4:e tryckningen, 1:a uppl. 1994. 205 sidor.
Mycket gott skick. Pärm sliten en aning på hörnen. Bladen med ny skick. Inga anteckningar. Illustrerad med några svartvitta bilder. 20 cm x 13,5 cm. 315 gram. (låda20240229-2?0). … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146154778
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 4:e tryckningen, 1:a 9789146154778 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1994.
Gott skick. Inga anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614410
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9789144614410 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1988.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2004. 234 sidor.
Nära nyskick. Lättare hanteringsslitage. Ett hundöra från nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146210726
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 234 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 137 x 201 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Allt fler barn växer idag upp i två- eller flerspråkig miljöer. Men barn blir inte tvåspråkiga av sig själva. En stor insats krävs, framför allt av föräldrarna. Många ställer sig frågan om det är bra, och om det överhuvudtaget går, att lära små barn flera språk samtidigt. Lenore Arnberg, fil dr, språkforskare och själv invandrare från USA, menar att det går alldeles utmärkt. Och mer än så, att det är berikande för barnen som blir mer öppna och flexibla som individer. I denna reviderade nyutgåva försöker författaren besvara föräldrarnas vanligaste frågor: Är det rätt att lära ett barn två språk samtidigt? Hur gör man? Finns det olika metoder? Kan tvåspråkighet få några följder för barnets utveckling? Vad gör jag när mitt barn blandar ihop språken? Varför svarar mitt barn bara på svenska när jag talar på mitt hemspråk? Förutom redovisning av forskningen på området innehåller boken fallstudier, möten med olika familjer, praktiska råd och förslag på inlärningsmetoder, lästips samt ett avslutande frågeformulär som indikerar vilken nivå av tvåspråkighet man som förälder bör sikta mot. Boken efterfrågas fortfarande ständigt i bokhandeln och i undervisningen. Det finns idag inte någon liknande bok i ämnet som utgår ifrån svenska förhållanden.
Wahlström & Widstrand 9789146210726 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1994. 205 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1988. 205 sidor.
Gott skick. Pärmen skadad framförallt på insidan, se bild. I övrigt är boken oskadad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning på försättssida
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2004. 234 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146210726
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 234 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 137 x 201 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Allt fler barn växer idag upp i två- eller flerspråkig miljöer. Men barn blir inte tvåspråkiga av sig själva. En stor insats krävs, framför allt av föräldrarna. Många ställer sig frågan om det är bra, och om det överhuvudtaget går, att lära små barn flera språk samtidigt. Lenore Arnberg, fil dr, språkforskare och själv invandrare från USA, menar att det går alldeles utmärkt. Och mer än så, att det är berikande för barnen som blir mer öppna och flexibla som individer. I denna reviderade nyutgåva försöker författaren besvara föräldrarnas vanligaste frågor: Är det rätt att lära ett barn två språk samtidigt? Hur gör man? Finns det olika metoder? Kan tvåspråkighet få några följder för barnets utveckling? Vad gör jag när mitt barn blandar ihop språken? Varför svarar mitt barn bara på svenska när jag talar på mitt hemspråk? Förutom redovisning av forskningen på området innehåller boken fallstudier, möten med olika familjer, praktiska råd och förslag på inlärningsmetoder, lästips samt ett avslutande frågeformulär som indikerar vilken nivå av tvåspråkighet man som förälder bör sikta mot. Boken efterfrågas fortfarande ständigt i bokhandeln och i undervisningen. Det finns idag inte någon liknande bok i ämnet som utgår ifrån svenska förhållanden.
Wahlström & Widstrand 9789146210726 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988.
Mycket gott skick. biblioteksex, inplastad och med stämplar. Portot gäller oavsett antal böcker. - Allt fler barn växer idag upp i en två- eller flerspråkig miljö. Lenore Arnberg, språkforskare och invandrare från USA, menar att det går utmärkt att lära barn flera språk re läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. Namn bortklippt på sida 2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614410
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9789144614410 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988.
Gott skick. biblioteksex, inplastad och med stämplar. Portot gäller oavsett antal böcker. - Allt fler barn växer idag upp i en två- eller flerspråkig miljö. Lenore Arnberg, språkforskare och invandrare från USA, menar att det går utmärkt att lära barn flera språk red läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. några understrykningar och markeringar i texten
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Nära nyskick. rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614410
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9789144614410 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Nära nyskick. rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614410
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9789144614410 -
Så blir barn tvåspråkiga - Vägledning och råd...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2004. 234 sidor.
Nära nyskick. Dekorerat kartonnage.
Allt fler barn växer idag upp i en två- eller flerspråkig miljö. Lenore Arnberg, språkforskare och invandrare från USA, menar att det går utmärkt att lära barn flera språk redan när de är små. I sin populära bok ger hon praktisk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146210725
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : Vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 234 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 137 x 201 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Allt fler barn växer idag upp i två- eller flerspråkig miljöer. Men barn blir inte tvåspråkiga av sig själva. En stor insats krävs, framför allt av föräldrarna. Många ställer sig frågan om det är bra, och om det överhuvudtaget går, att lära små barn flera språk samtidigt. Lenore Arnberg, fil dr, språkforskare och själv invandrare från USA, menar att det går alldeles utmärkt. Och mer än så, att det är berikande för barnen som blir mer öppna och flexibla som individer. I denna reviderade nyutgåva försöker författaren besvara föräldrarnas vanligaste frågor: Är det rätt att lära ett barn två språk samtidigt? Hur gör man? Finns det olika metoder? Kan tvåspråkighet få några följder för barnets utveckling? Vad gör jag när mitt barn blandar ihop språken? Varför svarar mitt barn bara på svenska när jag talar på mitt hemspråk? Förutom redovisning av forskningen på området innehåller boken fallstudier, möten med olika familjer, praktiska råd och förslag på inlärningsmetoder, lästips samt ett avslutande frågeformulär som indikerar vilken nivå av tvåspråkighet man som förälder bör sikta mot. Boken efterfrågas fortfarande ständigt i bokhandeln och i undervisningen. Det finns idag inte någon liknande bok i ämnet som utgår ifrån svenska förhållanden.
Wahlström & Widstrand 9146210725 -
Så blir barn tvåspråkiga
Wahlström & Widstrands 1991 205 sidor Inbunden kartonnage Gott skick lite sned p1486 z110
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
9146154779 -
Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Mycket gott skick. Rest efter namnetikett på främre pärmen, rest efter prislapp på bakre pärmen. Liten namnetikett på främre pärmens insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
Så blir barn tvåspråkiga - Vägledning och...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988. 205 s. Inbunden.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
9146154779
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn