-
Konstnärliga terapier. Bild, dans och musik i...
Inbunden bok. Stockholm Natur & Kultur. 2000. 400 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127067815
- Titel
- Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen
- Författare
- Grönlund, Erna - Alm, Annika - Hammarlund, Ingrid
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter. I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ. Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid. Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.
Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus. Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Stockholm Natur & Kultur 9127067815 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172036116
- Titel
- Röster om danspedagogik
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Grönlund, Erna
Ytterligare författare: Wigert, Anne
Carlsson 9789172036116 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Dansterapi för pojkar med ADHD - grupp och in...
Häftad bok. Danshögskolan. 2005. 119 sidor.
Nyskick. Mycket intressant skrift som beskriver framgångsrika dansterapimetoder för att underlätta för barn med diagnosticerad ADHD.
FRI FRAKT inrikesDanshögskolan -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172038615
- Titel
- Forskning i rörelse
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 209 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 1 9789172038615 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9127067815
- Titel
- Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen
- Författare
- Grönlund, Erna - Alm, Annika - Hammarlund, Ingrid
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter. I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ. Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid. Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.
Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus. Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
9127067815 -
Röster om danspedagogik
Inbunden bok.
Nära nyskick. Carlsson. 2004. 230 s. Förlagsband. 15,5 x 22,5cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172036116
- Titel
- Röster om danspedagogik
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Grönlund, Erna
Ytterligare författare: Wigert, Anne
9789172036116 -
Röster om danspedagogik
Inbunden bok. Carlssons bokförlag. 1 uppl. 2004. 230 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Carlssons bokförlag 2004. En antologi om lärandet i dans utifrån olika synvinklar. Inb dek pappband sprarsamt illustrerad med s/v foton, 230 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCarlssons bokförlag 1 -
Barns känslor bearbetade i dans : dansterapi...
Häftad bok. Pedagogiska institutionen. 1994.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171532749
- Titel
- Barns känslor bearbetade i dans : dansterapi för barn med tidiga störningar = [Children's emotions processed in dance] : [dance therapy for children with early emotional disturbances]
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Stockholm : Univ
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Pedagogiska institutionen 9171532749 -
Konstnärliga terapier : bild, dans och musik...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2000. 390 sidor.
Mycket gott skick. Boken är i mycket välbevarat skick!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127067815
- Titel
- Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen
- Författare
- Grönlund, Erna - Alm, Annika - Hammarlund, Ingrid
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter. I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ. Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid. Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.
Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus. Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Natur & Kultur 1 9127067815 -
Röster om danspedagogik
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Stockholm : Carlsson, 2004 2004 Illustrerat pappband Utmärkt skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172036117
- Titel
- Röster om danspedagogik
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Grönlund, Erna
Ytterligare författare: Wigert, Anne
9172036117 -
Konstnärliga terapier : bild, dans och musik...
Inbunden bok. Natur & Kultur. Första upplagan, andra tryckningen uppl. 2000. 400 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 23,3 x 15,4 cm. 801 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127067815
- Titel
- Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen
- Författare
- Grönlund, Erna - Alm, Annika - Hammarlund, Ingrid
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter. I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ. Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid. Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.
Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus. Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Natur & Kultur Första upplagan, andra tryckningen 9127067815 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172036116
- Titel
- Röster om danspedagogik
- Författare
- Grönlund, Erna
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Grönlund, Erna
Ytterligare författare: Wigert, Anne
Carlsson 9789172036116 -
Danslek med förelsehindrade barn
Pocketbok. N & K. 1988. 157 s. Pocket. 21x13cm. 238 gram.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127017656
- Titel
- Danslek med rörelsehindrade barn : Att uppleva och uttrycka känslor i dans
- Författare
- Erna Grönlund
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 237 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Danslek – vad är det?
Är danslek ett alternativ till sjukgymnastik?
Kan man använda dans i behandlingsarbetet med rörelsehindrade barn?
Hur utvecklas det rörelsehindrade barnet i dansleken?
Dessa och många andra frågor diskuterar Erna Grönlund i den här boken. Hon lägger tyngdpunkten på det praktiska arbetet med en ingående beskrivning av diagnostisering, programplanering och med många exempel som belyser metoder och arbetssätt.
Avsikten med boken är att ge uppslag och idéer som skall inspirera vuxna till att våga dansa med rörelsehindrade barn.
Erna Grönlund är speciallärare och danspedagog med särskild inriktning på dans för barn med både fysiska och psykiska handikapp. Hon forskar också i ämnet "dansterapi för barn med tidiga och djupa emotionella störningar". Dessutom är hon ordförande i Svenska föreningen för dansterapi.
9127017656 -
Danslek med rörelsehindrade barn. Att uppleva...
Natur och Kultur 1988. 157 sid. Limbunden. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn