-
L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2009. 222 sidor.
Nyskick. Det finns många olika teorier om läsinlärning. En skicklig lärare behöver känna till och kunna använda flera olika metoder för att bättre kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. Lärare från olika skolor berättar här om hur de arbetar med läsi läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761536
- Titel
- L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 202 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns många olika teorier om läsinlärning. En skicklig lärare behöver känna till och kunna använda flera olika metoder för att bättre kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. Lärare från olika skolor berättar här om hur de arbetar med läsinlärning. Några använder till exempel Bornholmsmodellen, Rydaholmsmetoden, Kiwimetoden eller Wittingmetoden. Andra lär barnen att läsa med musik, lär dem att skriva med hjälp av dator eller använder sig av tidig intensiv lästräning. Fem forskare och en speciallärare med lång erfarenhet av läs- och skrivinlärning intervjuas: Martin Ingvar, Caroline Liberg, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg, Margit Tornéus och Ingegärd Hemmingsson. Boken vänder sig till dig som är lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år, skolledare eller lärarstuderande. Författare och fotograf är Hasse Hedström, chefredaktör för Lärarförbundets tidning Specialpedagogik. Innehåll: Förord Läsning - en ganska ny historia I förskoleklassen grundläggs läsundervisningen Med musik går läsinlärningen som en dans Carolin Liberg: Läsning är inte bara att knäcka läskoden Börja med stavelser Margit Tornéus: Utgå från stavelserna Att skriva sig till läsning Listiga räven: Skönlitteratur som läsinlärningsmetod Mats Myrberg: Lärarkompetensen viktigast vid läsinlärning LTUG: Aldrig mer en gemensam läsebok Wittingmetoden: Viktigt skilja på avkodning och förståelse Ingvar Lundberg: Att lära sig läsa är en mental revolution Snabb start med läsinlärning i sju steg Kiwimetoden: Läsinlärning startar i samtalet Rydaholmsmetoden: Tidig intensiv lästräning är framgångsrecptet Tidig intensiv lästräning lär alla läsa Erfarna veteranlärare sprider ny forskning Ingegärd Hemmingsson: Skickliga pedagoger kan individualisera Lästips
Lärarförbundets förlag 9789197761536 -
Barn som oroar : bemötande och metoder i förs...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198084955
- Titel
- Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.
Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur
Redaktör: Christina Thors
Lärarförbundets förlag 1 9789198084955 -
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utm...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 182 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176278
- Titel
- Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
- Författare
- Lena Vestlin - Annelie Drewsen - Anna-Karin Hallonsten - Hasse Hedström - Carl-Magnus Höglund - Kristina Karlberg - Johanna Ulrika Orre - Tora Villanueva Gran
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På senare år har formativ bedömning, eller bedömning för lärande, lyfts fram som en möjlig väg för att höja resultaten i den svenska skolan. Men vad innebär det förhållningssättet? Räcker det med att använda några enkla tekniker i klassrummet? Eller handlar det om att byta perspektiv och låta elevernas behov styra undervisningen?
I den här reportageboken berättar lärare och elever om hur de arbetar med kontinuerlig bedömning av elevernas lärande. Skol- och utvecklingsledare som infört arbetssättet delar med sig av sina erfarenheter och forskare bidrar med aktuella rön.
Klassrumsreportagen är hämtade från högstadiet och gymnasiet. Intervjuerna med forskare och experter ger däremot infallsvinklar på det övergripande förhållningssättet, som är relevant för alla årskurser och ämnen.
Anders Jönsson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, har skrivit inledningen.
Boken vänder sig till lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Inspirerande läsning om formativ bedömning ges i denna bok. Du får många bra och tydliga exempel på vad formativ bedömning är utifrån erfarenheter från olika lärare och skolor. För att bli en framgångsfaktor krävs att arbetssättet förankras i skolledningen och att det görs utrymme för kollegiala samtal. Då kan det bli bedömning som utvecklar och som gör att eleven tar makten över sitt lärande.
Ros-Marie Bengtsson högstadielärare i Ma, NO och Teknik
I boken får jag som rektor stöd i hur jag kan tänka långsiktigt och implementera professionsutveckling. Ett stort plus är att klassrumsreportagen är hämtade ur både grundskolans senare år och gymnasiet, det ger ett bredare perspektiv samt en tillhörighet för läsaren. Boken ger en bra grund till kompetensutveckling både för skolledare och lärare i arbetet med bedömning, i att vända tänket .
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor (gy)
Innehåll
Förord
Inledning: Formativ bedömning för elevernas skull (Anders Jönsson)
De fokuserar på målet (Tora Villanueva Gran)
SO på Gunnesboskolan i Lund
Exit pass som styr undervisningen (Lena Vestlin)
Matematikundervisning och pilotstudie i Umeå
Kamratbedömning ger kritisk blick (Carl-Magnus Höglund)
Engelska på Fridaskolan i Göteborg
Här skapar eleverna facit (Anna-Karin Hallonsten)
Fysik på Tekniska gymnasiet i Stockholm
Möjligheter och begränsningar (Lena Vestlin)
Magnus Levinsson, Göteborgs universitet
Att skapa motivation för lärande (Lena Vestlin)
Christian Lundahl, Örebro universitet
Bedömning en inkluderande process (Lena Vestlin)
SO och specialpedagogik på Täby Enskilda Gymnasium
Frågor som skapar aktivitet (Hasse Hedström)
NO på Rålambshovsskolan i Stockholm
Det krävs tid och tålamod (Carl-Magnus Höglund)
Anders Holmgren, Lin Education/Borås stad
Lärdomar för livet är målet (Johanna Ulrika Orre)
Idrott och hälsa på Almåsgymnasiet i Borås
Kollegialt lärande lägger grunden (Carl-Magnus Höglund)
Helen Timperley, University of Auckland
Rektorn skapar förutsättningarna (Lena Vestlin)
Teacher Learning Communities (TLC-grupper) på Tungelsta skola i Haninge
Sigtuna satsar på språkutveckling (Annelie Drewsen)
SO på Valstaskolan och Sigtunaboxen
Att bedöma lärande i estetiska ämnen (Kristina Karlberg)
Olle Zandén, Linnéuniversitetet
Betyg och bedömning (Lena Vestlin)
Alli Klapp, Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och University of Columbia
Litteratur
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Drewsen, Annelie
Ytterligare författare: Hallonsten, Anna-Karin
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Höglund, Carl-Magnus
Ytterligare författare: Karlberg, Kristina
Ytterligare författare: Orre, Johanna Ulrika
Ytterligare fotografer: Meyer, Linus
Ytterligare fotografer: Lindblad, Eva
Ytterligare fotografer: de Loisted, André
Ytterligare fotografer: Gunséus, Johan
Ytterligare fotografer: Abel, Erik
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare fotografer: Sigge, Anna
Ytterligare fotografer: Carlsson, Jerry
Ytterligare fotografer: Claesson, Staffan
Ytterligare fotografer: Zandén, Inger
Ytterligare författare: Villanueva Gran, Tora
Ytterligare designers: Meyer, Linus
Ytterligare illustratörer: Parik, Maimi
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförlaget 1 9789198176278 -
Byggemenskaper: handbok om att bygga tillsamm...
Inbunden bok. Arkitektur Förlag. 2016. 180 sidor.
Mycket gott skick. Ny bok. 472 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186050962
- Titel
- Byggemenskaper : handbok om att bygga tillsammans
- Författare
- Broms Wessel, Ola
- Förlag
- Arkitektur Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Broms Wessel, Ola
Ytterligare redaktörer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare designers: Frostner, Martin
Ytterligare designers: Chauge, Clara
Arkitektur Förlag 9789186050962 -
L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2009. 222 sidor.
Nyskick. Oläst bok.
Hel och felfriInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761536
- Titel
- L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 202 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns många olika teorier om läsinlärning. En skicklig lärare behöver känna till och kunna använda flera olika metoder för att bättre kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. Lärare från olika skolor berättar här om hur de arbetar med läsinlärning. Några använder till exempel Bornholmsmodellen, Rydaholmsmetoden, Kiwimetoden eller Wittingmetoden. Andra lär barnen att läsa med musik, lär dem att skriva med hjälp av dator eller använder sig av tidig intensiv lästräning. Fem forskare och en speciallärare med lång erfarenhet av läs- och skrivinlärning intervjuas: Martin Ingvar, Caroline Liberg, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg, Margit Tornéus och Ingegärd Hemmingsson. Boken vänder sig till dig som är lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år, skolledare eller lärarstuderande. Författare och fotograf är Hasse Hedström, chefredaktör för Lärarförbundets tidning Specialpedagogik. Innehåll: Förord Läsning - en ganska ny historia I förskoleklassen grundläggs läsundervisningen Med musik går läsinlärningen som en dans Carolin Liberg: Läsning är inte bara att knäcka läskoden Börja med stavelser Margit Tornéus: Utgå från stavelserna Att skriva sig till läsning Listiga räven: Skönlitteratur som läsinlärningsmetod Mats Myrberg: Lärarkompetensen viktigast vid läsinlärning LTUG: Aldrig mer en gemensam läsebok Wittingmetoden: Viktigt skilja på avkodning och förståelse Ingvar Lundberg: Att lära sig läsa är en mental revolution Snabb start med läsinlärning i sju steg Kiwimetoden: Läsinlärning startar i samtalet Rydaholmsmetoden: Tidig intensiv lästräning är framgångsrecptet Tidig intensiv lästräning lär alla läsa Erfarna veteranlärare sprider ny forskning Ingegärd Hemmingsson: Skickliga pedagoger kan individualisera Lästips
Lärarförbundets förlag 9789197761536 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2009. 222 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på omslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761536
- Titel
- L som i läsa, M som metod : om läsinlärning i förskoleklass och skola
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 202 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns många olika teorier om läsinlärning. En skicklig lärare behöver känna till och kunna använda flera olika metoder för att bättre kunna anpassa undervisningen efter elevernas behov. Lärare från olika skolor berättar här om hur de arbetar med läsinlärning. Några använder till exempel Bornholmsmodellen, Rydaholmsmetoden, Kiwimetoden eller Wittingmetoden. Andra lär barnen att läsa med musik, lär dem att skriva med hjälp av dator eller använder sig av tidig intensiv lästräning. Fem forskare och en speciallärare med lång erfarenhet av läs- och skrivinlärning intervjuas: Martin Ingvar, Caroline Liberg, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg, Margit Tornéus och Ingegärd Hemmingsson. Boken vänder sig till dig som är lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år, skolledare eller lärarstuderande. Författare och fotograf är Hasse Hedström, chefredaktör för Lärarförbundets tidning Specialpedagogik. Innehåll: Förord Läsning - en ganska ny historia I förskoleklassen grundläggs läsundervisningen Med musik går läsinlärningen som en dans Carolin Liberg: Läsning är inte bara att knäcka läskoden Börja med stavelser Margit Tornéus: Utgå från stavelserna Att skriva sig till läsning Listiga räven: Skönlitteratur som läsinlärningsmetod Mats Myrberg: Lärarkompetensen viktigast vid läsinlärning LTUG: Aldrig mer en gemensam läsebok Wittingmetoden: Viktigt skilja på avkodning och förståelse Ingvar Lundberg: Att lära sig läsa är en mental revolution Snabb start med läsinlärning i sju steg Kiwimetoden: Läsinlärning startar i samtalet Rydaholmsmetoden: Tidig intensiv lästräning är framgångsrecptet Tidig intensiv lästräning lär alla läsa Erfarna veteranlärare sprider ny forskning Ingegärd Hemmingsson: Skickliga pedagoger kan individualisera Lästips
Lärarförbundets förlag 9789197761536 -
Relationer, ramar & respekt : så skapar lärar...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Gott skick. Några markeringar och understrykningar med bläck
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902311
- Titel
- Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
- Författare
- Hasse Hedström
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 201 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?Här intervjuas en rad lärare i årskurs F 9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.Innehåll:FörordInledning: Alla vill ha ordning och redaHär finns inga ordningsproblem niorna är upptagna med att räknaThomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tagHär finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte så varför använda sådana metoder?Karl Witting: Barn gör rätt om de kanLyssna på barnen de har ofta lösningenBo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barnHär lär sig lärarna bemöta svårstyrda eleverMargareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassenLärgrupper resulterade i bättre ledarskapMartin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra merKomet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studieroSkolan ska lära barn hantera livetKooperativt lärande skapar arbetsroKramar och ramar ger ordning och redaHöga förväntningar och värdegrund ger goda resultatLästips
Ytterligare designers: Lingensjö, Mari
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare redaktörer: Ösgård, Ingela
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Lärarförbundets förlag 1 9789197902311 -
Relationer, ramar & respekt : så skapar lärar...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Mycket gott skick. MAKULERAT INPLASTAT BIBLIOTEKSEX. MKT GOTT SKICK. DIV BIBLIOTEKSUTRUSTNING SOM BL.A. STÄMPLAR, ETIKETTER OCH SIGNUM PÅ RYGGEN
Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902311
- Titel
- Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
- Författare
- Hasse Hedström
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 201 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?Här intervjuas en rad lärare i årskurs F 9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.Innehåll:FörordInledning: Alla vill ha ordning och redaHär finns inga ordningsproblem niorna är upptagna med att räknaThomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tagHär finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte så varför använda sådana metoder?Karl Witting: Barn gör rätt om de kanLyssna på barnen de har ofta lösningenBo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barnHär lär sig lärarna bemöta svårstyrda eleverMargareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassenLärgrupper resulterade i bättre ledarskapMartin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra merKomet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studieroSkolan ska lära barn hantera livetKooperativt lärande skapar arbetsroKramar och ramar ger ordning och redaHöga förväntningar och värdegrund ger goda resultatLästips
Ytterligare designers: Lingensjö, Mari
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare redaktörer: Ösgård, Ingela
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Lärarförbundets förlag 1 9789197902311 -
Barn som oroar : bemötande och metoder i förs...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Obetydligt snedläst. Överstruken ägarsignatur försättsbladet. Inlagan i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198084955
- Titel
- Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.
Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur
Redaktör: Christina Thors
Lärarförbundets förlag 1 9789198084955 -
Barn som oroar : bemötande och metoder i förs...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2014. 208 sidor.
Gott skick. Namnad med blyerts på framsidan. En del understrykningar samt notering på sista sidan. Nötta hörn på pärmen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198084955
- Titel
- Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.
Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur
Redaktör: Christina Thors
Lärarförbundets förlag 1 9789198084955 -
Relationer, ramar & respekt : så skapar lärar...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Nyskick. Överstruken namnteckning överst på titelsidan. i övrigt absolut nyskick. 20 x 15 cm. 376 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902311
- Titel
- Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
- Författare
- Hasse Hedström
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 201 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?Här intervjuas en rad lärare i årskurs F 9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.Innehåll:FörordInledning: Alla vill ha ordning och redaHär finns inga ordningsproblem niorna är upptagna med att räknaThomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tagHär finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte så varför använda sådana metoder?Karl Witting: Barn gör rätt om de kanLyssna på barnen de har ofta lösningenBo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barnHär lär sig lärarna bemöta svårstyrda eleverMargareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassenLärgrupper resulterade i bättre ledarskapMartin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra merKomet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studieroSkolan ska lära barn hantera livetKooperativt lärande skapar arbetsroKramar och ramar ger ordning och redaHöga förväntningar och värdegrund ger goda resultatLästips
Ytterligare designers: Lingensjö, Mari
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare redaktörer: Ösgård, Ingela
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Lärarförbundets förlag 1 9789197902311 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198084955
- Titel
- Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
- Författare
- Hedström, Hasse
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 200 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur bemöter man utagerande förskolebarn som slår eller biter andra barn? Hur kan pedagogerna nå fram till barn som har svårt att samspela? De här barnen behöver extra stöd och uppmärksamhet för att utvecklas optimalt men hur?
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.
Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur
Redaktör: Christina Thors
Lärarförbundets förlag 9789198084955 -
Relationer, ramar & respekt så skapar lärare...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Lärarförbundets förlag. 2011. 208 s. 15 x 20cm. Pärmen har ett veck på baksidan. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902311
- Titel
- Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
- Författare
- Hasse Hedström
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 201 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?Här intervjuas en rad lärare i årskurs F 9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.Innehåll:FörordInledning: Alla vill ha ordning och redaHär finns inga ordningsproblem niorna är upptagna med att räknaThomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tagHär finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte så varför använda sådana metoder?Karl Witting: Barn gör rätt om de kanLyssna på barnen de har ofta lösningenBo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barnHär lär sig lärarna bemöta svårstyrda eleverMargareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassenLärgrupper resulterade i bättre ledarskapMartin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra merKomet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studieroSkolan ska lära barn hantera livetKooperativt lärande skapar arbetsroKramar och ramar ger ordning och redaHöga förväntningar och värdegrund ger goda resultatLästips
Ytterligare designers: Lingensjö, Mari
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare redaktörer: Ösgård, Ingela
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
9789197902311
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn