Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Gott skick. Några markeringar och understrykningar med bläck
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789197902311
- Titel
- Relationer, ramar & respekt : så skapar lärare studiero i klassrummet
- Författare
- Hasse Hedström
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 201 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan lärare skapa studiero i klassrummet? Hur utvecklar man ett positivt ledarskap och en ömsesidig respekt? Och hur bemöter man de elever som ständigt stör?Här intervjuas en rad lärare i årskurs F 9 från olika delar av Sverige samt några experter, forskare, speciallärare och specialpedagoger. De berättar konkret om olika sätt att förebygga och hantera stök i klassrummet. Några lärare visar också hur de arbetar övergripande i sin skola eller kommun.Flera av lärarna vittnar om hur kunskapsresultaten förbättras när man börjar se ordningsproblem som skolans ansvar, inte elevens eller föräldrarnas. De förklarar även hur de anpassar undervisningen och de specialpedagogiska insatserna efter elevernas behov.Boken vänder sig till dig som är lärare i grundskolan, speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande.Innehåll:FörordInledning: Alla vill ha ordning och redaHär finns inga ordningsproblem niorna är upptagna med att räknaThomas Holmqvist: Superpedagogen som inte gillar hårda tagHär finns skolan som kravlade sig upp ur värdegrundsträsket Birgitta Kimber: Straff och sanktioner fungerar inte så varför använda sådana metoder?Karl Witting: Barn gör rätt om de kanLyssna på barnen de har ofta lösningenBo Hejlskov Elvén: Lärare har betalt för att hantera trotsiga barnHär lär sig lärarna bemöta svårstyrda eleverMargareta Bylin: Ett bra ledarskap skapar arbetsro i klassenLärgrupper resulterade i bättre ledarskapMartin Karlberg: Skol-Komet får lärare att skälla mindre och uppmuntra merKomet och lösningsinriktad pedagogik ger eleverna studieroSkolan ska lära barn hantera livetKooperativt lärande skapar arbetsroKramar och ramar ger ordning och redaHöga förväntningar och värdegrund ger goda resultatLästips
Ytterligare designers: Lingensjö, Mari
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare redaktörer: Ösgård, Ingela
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
