-
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Red. Birgit Lendahls och Ulla Runesson. Inga anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411X
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411X -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Mycket gott skick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040792
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144040792 -
Att finna balanser. En bok om undervsiningsyr...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur 2006. 286 sidor. Häftad. Spridda understrykningar med blyerts. En sida med märkpenneöverstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040792
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144040792 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411X
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411X -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Mycket gott skick. Svagt veck på främre pärmens nedre hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur 2 9789144056081 -
För det vi vill ska synas : en bok om hur du...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2013. 223 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315692
- Titel
- För det vi vill ska synas : en bok om hur du blivit den du tror att du är
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 162 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lars-Åke Kernell utmanar de populärpsykologiska självhjälpsböckernas uppmaningar att "var dig själv!" eller "Hitta ditt sanna jag!". Det finns inget "sant jag" menar Kernell. Våra jag är istället hopkok av de relationer vi har med människorna omkring oss, och de roller vi spelar gentemot dem. I fem kapitel: Vem är du?, Var står du?, Vad säger du?, Vem blir du?, och Vart vill du? bygger Kernell stegvis upp en bild av hur vi formar våra identiteter, våra ställningstaganden, vår kommunikation och våra relationer.
Lars-Åke Kernell är pedagog och undervisar i didaktik vid Göteborgs universitet.
Carlsson 1 9789173315692 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Gott skick. Nött omslag. Överstrykningar förekommer glest.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur AB 2 9789144056081 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040790 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Överstryken namning på första sidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 286 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040790 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på insidan, anteckningsfri
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
ATT FINNA BALANSER
Häftad bok. STUDENTLITTERATUR. 2002.
Mycket gott skick. EN BOK OM UNDERVISNINGSYRKET, ART NR 25475
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSTUDENTLITTERATUR -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på titelsidan. Överstrykningspenna har använts i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Nära nyskick. Inga anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411x
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411x -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Gott skick. Prislapp baksida, rest av prislapp framsida. Enstaka överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040790 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Namnad på pärmens insida. Delvis färgunderstrykningar. I övrigt fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040792
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144040792 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411x
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411x -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Ljudbok. Earbooks. 1 uppl. 2004. 8 cd ca 9,5 tim sidor.
Nära nyskick. Fodral i mycket gott skick. Fodralet har rester av prisetiketter. .Bokens syfte är att hjälpa erfarna lärare och lärarstuderande att trivas i sitt yrke, genom att bl a hushålla med sina krafter samtidigt som man ändå är effektiv på lektionerna. Boken erbjuder många exempel. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197478113
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Earbooks
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- CD-skiva
- Vikt
- 268 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens syfte är att hjälpa såväl erfarna lärare som lärarstuderande att trivas i sitt yrke, genom att exempelvis hushålla med sina krafter samtidigt som man ändå är effektiv vid lektionerna. En lärares arbete är intensivt, komplext och svårt att förutse. Detta gör att principerna för undervisning blir väldigt viktiga.
Boken erbjuder många exempel för att förtydliga tankegångarna och för att illustrera teorin med praktiska beskrivningar. Resonemangen knyts till såväl förskola som grundskola och vuxenundervisning.
Författaren beskriver olika faktorers påverkan på arbetet och kartlägger de omfattande och varierande kompetenser som lärare måste utveckla. Författaren behandlar också de subtila och inte alltid synbara, men ändock betydelsefulla, förändringarna som sker i läraryrket över tiden.
Boken vänder sig till såväl lärarstuderande som utbildade och erfarna lärare, samt alla som ägnar sig eller kommer att ägna sig åt undervisning i någon form. Härutöver kan boken också vara till glädje för alla som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för utbildning.
Lars-Åke Kernell är universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet.
Earbooks 1 9197478113 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Nära nyskick. [Hylla:0]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur AB 2 9789144056081 -
Att finna balanser: en bok om undervisningsyr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040790 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040792
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144040792 -
Att finna balanser - En bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Mycket gott skick. Limhäftad, mjuka pärmar. I bra skick, mindre veckränder frampärm (se bild).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur AB 2 9789144056081 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur AB 2 9789144056081 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Hyggligt skick. Bok i gott skick men med överstrykningar i kapitel 1-2 & 6-8
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Örnar går inte i trappor - Temanummer om frei...
Tidning, tidskrift. Krut - Kritisk utbildningstidskrift. 1993. 96 sidor.
Gott skick. Nr 1-93 (löpnr 69) av Krut. En aning kantstött. Från högskolebibliotek, stämpel på framsidan, etikett på baksidan. Inlaga i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKrut - Kritisk utbildningstidskrift -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411x
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411x -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144040790 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Mycket gott skick. Stämpel från gymnasium på innerpärmen och försättsbladet. Annars i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur AB 2 9789144056081 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Gott skick. Noteringar och markeringar förekommer sparsamt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040792
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144040792
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn