Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Utbildning för barn i skolstartsålder

Utbildning för barn i skolstartsålder

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2022. 128 sidor.

Nära nyskick. Boken är en gåva till Röda Korset och när du köper den bidrar du till RKs verksamhet.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789151107608
Titel
Utbildning för barn i skolstartsålder
Författare
Ackesjö, Helena
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2022
Omfång
128 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 228 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
188 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det ligger något av ett magiskt skimmer över skolstarten. Många barn har längtat efter dagen då de får packa sin ryggsäck och träda in genom porten till det mytomspunna skolhuset där nya klasskamrater, lärare och utmaningar väntar.

Denna bok handlar om hur utbildningen för barn i skolstartsåldern har förändrats under de senaste decennierna och hur man kan förstå mekanismerna bakom dessa förändringar. Idag råder ett starkt kunskaps- och lärandefokus, där huvudsyftet är att elever ska kvalificeras till nästa nivå i skolsystemet. Detta beskriver vi i boken som en skolarisering av utbildningen och dess konsekvenser berör alla aspekter av utbildning. 

Skolariseringen syns på policynivå. Den påverkar den pedagogiska praktiken och undervisningen; den förändrar synen på barnet och dess förmågor, och inte minst påverkar den vår syn på vad utbildning är till för. I denna bok används skolstarten och förskoleklassen som exempel, men analysen av skolariseringen är allmängiltig för utbildning och undervisning av barn i hela skolsystemet.

 

Hur kan dessa förändringar beskrivas? Vad bidrar till skolariseringen? Vilken betydelse har denna utveckling? Detta är angelägna frågor för alla som är engagerade i utbildning. Därför är det viktigt att lärare och lärarstudenter får ett språk för att kritiskt kunna granska och diskutera vad skolariseringen innebär - både för dem själva och för deras profession. 

Helena Ackesjö är docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Lina Lago är docent i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Tema Barn på Linköpings universitet. Sven Persson är seniorprofessor vid Malmö universitet.