Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 167 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2000. Femte tryckningen 2005. 167 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 252 g. Överstruken namnteckning på främre omslagets insida. Några enstaka markeringar/noteringar i marginalen med blyerts. I övrigt mycket gott skick. * * * En problematisering och kritisk genomgång av högstadiets och gymnasiets grammatikundervisning. Författarna förespråkar en funktionellt inriktad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.
Förlagsfakta
- ISBN
- 914401340X
- Titel
- Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik
- Författare
- Bengt Brodow - Nils-Erik Nilsson - Sten Olof Ullström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grammatikundervisningen har en lång tradition inom grundskolans och gymnasiets svenskundervisning, men dess innehåll och uppläggning problematiseras sällan. Tvärtom uppfattas den gärna som självklar och utgör inte sällan ett centralt inslag i svenskämnet.I denna bok granskar författarna olika argument som under historien framförts för att legitimera den skolgrammatiska traditionen. De diskuterar också dagens grammatikundervisning som den kommer till uttryck i olika läromedel samt i intervjuer medlärare. Författarnas hållning till merparten av den skolgrammatiska traditionen är kritisk. De förespråkar en funktionellt inrik-tad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.Boken vänder sig främst till lärarstuderande i svenska, lärar-utbildare och aktiva svensklärare. Den är även av intresse för andra lärarkategorier, liksom språk- och textintresserade i allmänhet.