Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kunskapens vägar : Teknik och lärande i skola och arbetsliv

Kunskapens vägar : Teknik och lärande i skola och arbetsliv

Förlagsny häftad bok. Arkiv förlag & tidskrift. 2024. 242 sidor.

Kunskapens vägar utkom ursprungligen på Arkiv förlag 1989 och återpubliceras här i faksimilutgåva. Tips på senare texter av författaren som vidareutvecklar tematiken återfinns sist i boken.

Denna bok handlar om lärandets sociala villkor i gymnasieskolans verkstadstekniska utbildning. Bokens huvudtes är att inlärning av ett yrkes handgrepp och sätt att tänka, dess yrkesjargong och sociala relationer, sker på olika sätt i olika institutionella sammanhang. En praktisk träning i skolform får andra drag än den på arbetsplatsen. Men boken visar också på de många förbindelselänkarna mellan arbetslivet och en utbildning, vars lärarkår och kunskapsinnehåll härrör från verkstaden och vars elever skall arbeta i en verkstadsmiljö.
Författaren förenar ett strukturellt perspektiv med detaljerade analyser av relationer och vardagshändelser i skolans klassrum och verkstäder. Vardagens skolning skiljer sig ofta från det officiella idealet; undervisningens former skapas i det dagliga och ibland problematiska växelspelet mellan lärare, elever, teknik och tid. I boken diskuteras också den ”disciplinerade praktikens” betydelse i verkstadsarbetet, mot en bakgrund av motsättningen mellan verkstadskultur och skolkultur i arbetslivets och de tekniska utbildningarnas hierarkier.
I ett kritiskt och internationellt jämförande perspektiv analyseras slutligen vad den skolmässiga yrkesutbildningen egentligen betyder, som merit och som kompetens.

Boel Berner är professor emerita vid tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet.

Direkt från förlaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789179243890
Titel
Kunskapens vägar : teknik och lärande i skola och arbetsliv
Författare
Berner, Boel
Förlag
Arkiv förlag & tidskrift
Utgivningsår
2024
Omfång
242 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
Vikt
392 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kunskapens vägar utkom ursprungligen på Arkiv förlag 1989 och återpubliceras här i faksimilutgåva. Tips på senare texter av författaren som vidareutvecklar tematiken återfinns sist i boken.

Denna bok handlar om lärandets sociala villkor i gymnasieskolans verkstadstekniska utbildning. Bokens huvudtes är att inlärning av ett yrkes handgrepp och sätt att tänka, dess yrkesjargong och sociala relationer, sker på olika sätt i olika institutionella sammanhang. En praktisk träning i skolform får andra drag än den på arbetsplatsen. Men boken visar också på de många förbindelselänkarna mellan arbetslivet och en utbildning, vars lärarkår och kunskapsinnehåll härrör från verkstaden och vars elever skall arbeta i en verkstadsmiljö.
Författaren förenar ett strukturellt perspektiv med detaljerade analyser av relationer och vardagshändelser i skolans klassrum och verkstäder. Vardagens skolning skiljer sig ofta från det officiella idealet; undervisningens former skapas i det dagliga och ibland problematiska växelspelet mellan lärare, elever, teknik och tid. I boken diskuteras också den ”disciplinerade praktikens” betydelse i verkstadsarbetet, mot en bakgrund av motsättningen mellan verkstadskultur och skolkultur i arbetslivets och de tekniska utbildningarnas hierarkier.
I ett kritiskt och internationellt jämförande perspektiv analyseras slutligen vad den skolmässiga yrkesutbildningen egentligen betyder, som merit och som kompetens.

Boel Berner är professor emerita vid tema Teknik och social förändring vid Linköpings universitet.