Mångfaldens pedagogiska möjligheter : ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 2 uppl. 1995. 156 sidor.
Mycket gott skick.
Mångfaldens pedagogiska möjligheter
Ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld
När barn får möjlighet och tid att reflektera över olika problem förundras vi ofta över deras idérikedom och okonventionella lösningar.
Den här boken visar på ett problematiserande arbetssätt som utgår från just detta — och från att varje barn har erfarenheter och sätt att tänka som tillsammans med andras blir en rik källa till lärande. Planerat, utifrån situationer och företeelser i vardagen, kan vi som vuxna och som pedagoger hjälpa barnen utveckla sin förmåga att observera, att se saker ur olika perspektiv, att reflektera och upptäcka samband - att uppfatta olika fenomen i sin omvärld.
Bokens många exempel visar detta och betonar mångfaldens betydelse för att utveckla barns förståelse och medvetenhet om att de kan lära i pedagogiska sammanhang. Att barnen i en grupp blir medvetna om att de tänker olika bidrar i sig till deras förståelse. Ta inget för givet, säger författarna. Utgå alltid frän barnens perspektiv.
Exakt vad de kommer att behöva känna till i sitt liv framöver är omöjligt att förutse, men hur man kan gå tillväga för att söka kunskap och lösa problem är goda redskap som vi som arbetar i förskolan kan ge dem. Vardagen där är full av möjligheter!
Båda författarna är förskollärare men arbetar nu med forskning vid institutionen för metodik vid Göteborgs universitet.
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik, Ingrid Prarrding år professor i förskolepedagogik.
Tidigare utgivna böcker: Inlärning och utveckling (med Birgitta Qvarsell), Att förstå barns tankar, Temaarbete.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789163411502
- Titel
- Mångfaldens pedagogiska möjligheter : ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska