Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik
Häftad bok. Fundo Förlag. 4 uppl. 2009. 75 sidor.
Mycket gott skick.
Hur kan undervisning i olika utbildningar förstås och utvecklas?
Boken är en uppskattad storsäljare som utmanar och inspirerar lärare att utveckla sin undervisning och befrämja elevers lärande!
Alla människor som gått en utbildning har erfarenheter av undervisning.
Utbildning bedrivs inom de flesta områden i samhället och många yrkesgrupper har idag användning av grundläggande kunskaper om hur undervisningsuppdrag kan planeras, genomföras och utvärderas. Undervisning är en komplex aktivitet men enligt vår uppfattning går den att beskriva, analysera och förstå.
Undervisning syftar till lärande för någon och därför blir förståelsen av sambandet mellan undervisning och lärande en självklar utgångspunkt för hur pedagogisk verksamhet utformas.
Det pedagogiska område som behandlar undervisning benämns didaktik och innefattar både praktiska och teoretiska kunskaper.
I boken presenteras didaktiska begrepp, modeller och perspektiv som redskap för planering och analys av undervisning.
Undervisning beskrivs på en generell nivå och med hjälp av konkreta exempel visas hur allmändidaktiska begrepp och modeller kan användas i undervisning inom olika ämnen och kunskapsområden.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789197558457
- Titel
- Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 5:e upplagan
- Författare
- Lindström, Gunnar
- Förlag
- Fundo Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 71 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken begreppslägger undervisning och lärande. Syftet med denna introduktion i didaktik är att ge verktyg och inspiration för lärares planering och undervisning. En målstyrd skola kräver lärare som kan konkretisera läroplanens intentioner och handleda elever mot lärandemålen, som har utvecklade färdigheter i undervisandets konst men också förmåga att analysera lärandets process och resultat. Boken presenterar en didaktisk begreppsapparat som kopplas till konkreta exempel för att visa hur begreppen kan användas och förstås i den pedagogiska praktiken. Utbildningsuppdrag finns inom många områden i samhället och därför kan fler yrkesgrupper än lärare ha glädje av de grundläggande didaktiska kunskaper som boken presenterar.
Boken används i lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna och ämnesdidaktiska kurser, i handledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma lärare samt i pedagogik på grundnivå.
