Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
LÄRANDETS EKOLOGI - VILLKOR FÖR ELEVERS UTVECKLING

LÄRANDETS EKOLOGI - VILLKOR FÖR ELEVERS UTVECKLING

Häftad bok. Studentlitteratur. 1999. 108 s. Häftad. 22x15,5cm. 169 gram.

Mycket gott skick. Namnteckning på främre försättsbladet. Enstaka, prydliga understrykningar sid 5 - 7 + sid 15, i övrigt helt ren. Ur förordet: ' ?Dagen samhälle är annorlunda än gårdagens. Detta är närmast ett självklart påstående. Att påstå att dagens skola är annorlunda än gårdagens är inte lika självklart. I själva verket är det så att dagens skola har kvar mycket av den struktur som byggdes upp för flera hundra år sedan. Denna struktur har visat sig vara väldigt motståndskraftig mot förändringar. [?] Många ungdomar har hemifrån lärt sig hur man framför en protest så att vuxna lyssnar på en. De kan finna de rätta orden, de vet hur man skall uppträda och de vågar säga ifrån. De hamnar i elevrådet. Men en del ungdomar, som är fulla av protest, saknar dessa färdigheter. [?] För dem återstår bara bråket, våldet, stöket. [?] Ett annat sätt att klara av en outhärdlig situation är att fly den?? 1995 publicerade Bernt Gunnarsson en doktorsavhandling ?En annorlunda skolverklighet? som byggde på ett mångårigt forskningsarbete omkring två grupper högstadieungdomar. Den här boken är en kortare variant av avhandligen. Mot bakgrund av resultaten från forskningen diskuterar författaren vilka faktorer och förhållanden som bör prägla en skolmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas. En viktig fråga i boken är hur man kan förstå och förändra elevers negativa utveckling. Här beskrivs och analyseras elevernas, deras lärares och föräldrars upplevelser när skolan tar respektive inte tar hänsyn till elevernas behov. Det centrala temat i boken är lärandeprocessen och lärandets grundläggande villkor, dvs lärandets ekologi. För mera litteratur inom det pedagogiska området och för nummer av Pedagogiska Magasinet: Välkommen till min säljarsida VILLA ROSAS BOKHYLLOR här på Bokbörsen!.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
914400334X
Titel
Lärandets ekologi
Författare
Bernt Gunnarsson
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1999
Omfång
108 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Som grund för innehållet i denna bok ligger ett mångårigt forskningsprojekt med syfte att få kunskap om skolan som en utvecklande miljö för samtliga elever. Mot bakgrund av resultaten från denna forskning diskuterar författaren vilka faktorer och förhållanden som bör prägla en skolmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas.
En viktig fråga i boken är hur man kan förstå och förändra elevers negativa utveckling. Författaren låter oss följa en grupp högstadieelever då de för första gången möter en anpassad skolmiljö, i detta fall ett skoldaghem. I boken beskrivs och analyseras elevernas, deras lärares och föräldrars upplevelser av när skolan tar respektive inte tar hänsyn till elevernas behov. Det centrala temat i boken är lärandeprocessen och lärandets grundläggande villkor, dvs. lärandets ekologi.