LÄRANDETS EKOLOGI - VILLKOR FÖR ELEVERS UTVECKLING
Häftad bok. Studentlitteratur. 1999. 108 s. Häftad. 22x15,5cm. 169 gram.
Mycket gott skick. Namnteckning på främre försättsbladet. Enstaka, prydliga understrykningar sid 5 - 7 + sid 15, i övrigt helt ren. Ur förordet: ' ?Dagen samhälle är annorlunda än gårdagens. Detta är närmast ett självklart påstående. Att påstå att dagens skola är annorlunda än gårdagens är inte lika självklart. I själva verket är det så att dagens skola har kvar mycket av den struktur som byggdes upp för flera hundra år sedan. Denna struktur har visat sig vara väldigt motståndskraftig mot förändringar. [?] Många ungdomar har hemifrån lärt sig hur man framför en protest så att vuxna lyssnar på en. De kan finna de rätta orden, de vet hur man skall uppträda och de vågar säga ifrån. De hamnar i elevrådet. Men en del ungdomar, som är fulla av protest, saknar dessa färdigheter. [?] För dem återstår bara bråket, våldet, stöket. [?] Ett annat sätt att klara av en outhärdlig situation är att fly den?? 1995 publicerade Bernt Gunnarsson en doktorsavhandling ?En annorlunda skolverklighet? som byggde på ett mångårigt forskningsarbete omkring två grupper högstadieungdomar. Den här boken är en kortare variant av avhandligen. Mot bakgrund av resultaten från forskningen diskuterar författaren vilka faktorer och förhållanden som bör prägla en skolmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas. En viktig fråga i boken är hur man kan förstå och förändra elevers negativa utveckling. Här beskrivs och analyseras elevernas, deras lärares och föräldrars upplevelser när skolan tar respektive inte tar hänsyn till elevernas behov. Det centrala temat i boken är lärandeprocessen och lärandets grundläggande villkor, dvs lärandets ekologi. För mera litteratur inom det pedagogiska området och för nummer av Pedagogiska Magasinet: Välkommen till min säljarsida VILLA ROSAS BOKHYLLOR här på Bokbörsen!.
Förlagsfakta
- ISBN
- 914400334X
- Titel
- Lärandets ekologi
- Författare
- Bernt Gunnarsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Som grund för innehållet i denna bok ligger ett mångårigt forskningsprojekt med syfte att få kunskap om skolan som en utvecklande miljö för samtliga elever. Mot bakgrund av resultaten från denna forskning diskuterar författaren vilka faktorer och förhållanden som bör prägla en skolmiljö där alla elever har möjlighet att utvecklas.
En viktig fråga i boken är hur man kan förstå och förändra elevers negativa utveckling. Författaren låter oss följa en grupp högstadieelever då de för första gången möter en anpassad skolmiljö, i detta fall ett skoldaghem. I boken beskrivs och analyseras elevernas, deras lärares och föräldrars upplevelser av när skolan tar respektive inte tar hänsyn till elevernas behov. Det centrala temat i boken är lärandeprocessen och lärandets grundläggande villkor, dvs. lärandets ekologi.
