Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Medier, genus och makt

Medier, genus och makt

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 168 sidor.

Gott skick. Omslaget har några smärre märken (se bild) och har tappat lite färg. Innehållet är i mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144038230
Titel
Medier, genus och makt
Författare
Jarlbro, Gunilla
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2006
Omfång
168 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur ser genusrepresentationen ut i nyhetsmedier? Det är lika viktigt att studera hur ofta kvinnor respektive män representeras i medierna som att studera hur de gestaltas. I boken diskuteras hur denna gestaltning ser ut. Framställs kvinnor respektive män på olika sätt och tillåts de göra olika saker i nyhetsmedierna?
Förutom nyhetsmedier diskuteras reklam och populärkultur ur ett genusperspektiv och utifrån representation. Frågor som ställs är bl.a. huruvida reklam och populärkulturens innehåll påverkar unga människors identitetsuppfattning. I boken presenteras aktuell svensk och internationell forskning inom fältet medier och genus. Boken är även rikt illustrerad med aktuella svenska exempel.
Boken är lämplig för universitetsstudier i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och genusvetenskap. Den är också av intresse för personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med journalistik, medier och kultur.