Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2011. 286 sidor.
Nära nyskick. Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144040790
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Lars-Åke Kernell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
