Stockholmsrederierna. Ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
Bra skick. Under 1980-talet grundades fyra stortankrederier i Stockholm i spillrorna efter Salénskonkursen. Alla fyra rederierna expanderade kraftigt och snabbt. Tjugo år senare fanns inget av dem kvar. Boken beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom svensk sjöfartsnäring under 1980- och 90-talen. Den beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns mellan rederierna och till svenskt och internationellt näringsliv. Författaren har intervjuat över 90 personer som på olika sätt haft betydelse för Stockholmsrederierna. Boken är rikt illustrerad med fartygsbilder, personporträtt, börskurser och tidningsklipp.Titel: Stockholmsrederierna ? Ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000Författare: Thomas Taro LennerforsSpråkgranskning: Klara MagnussonFormgivning: Johanna SparfISBN 978-91-978123-3-7Förlag: Breakwater Publishing ABUtgivningsår: 2009Format: Inbunden, 212 sidorSpråk: Svenska
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
