Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan

Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 133 sidor.

Hyggligt skick. En del understrykningar med kommentarer. Några hundöron

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144051345
Titel
Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
Författare
Margareta Normell
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2008
Omfång
133 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
203 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.