Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Historielärares historier : ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia

Historielärares historier : ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia

Häftad bok. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet. 2010. 183 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789170633287
Titel
Historielärares historier : ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia
Författare
Mikael Berg
Förlag
Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
Utgivningsår
2010
Omfång
183 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
165 x 242 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
300 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Varje dag gör lärare en rad didaktiska val i sin yrkesutövning. Det kan handla om vilka mål och vilket ämnesinnehåll som väljs för undervisningen. Det kan även handla om hur ett ämnesinnehåll ska gestaltas i en viss undervisningssituation med en specifik elevgrupp. Frågan är mot vilken, eller vilka grundvalar dessa didaktiska val görs? Den övergripande ämnesförståelse som ligger till grund för de didaktiska val som historielärare gör i sin vardag, står därför i fokus i föreliggande studie. Undersökningen bygger på enkäter och intervjuer och kan delas in i två teman: Det första är ämnesbiografiskt och tar fasta på de påverkansfaktorer lärarna anser ha haft betydelse för sin ämnesförståelse ur ett livsberättelseperspektiv. Det andra temat är strukturellt, och där undersöks innehållet i lärarnas aktuella ämnesförståelse. Det görs utifrån de syften lärarna redovisar för sin historieundervisning samt vad de ser som ämnets centrala innehåll, mönster i historien samt bärande begrepp.