Från lärandets loopar till lärande organisationer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2004. 148 sidor.
Mycket gott skick. Denna bok handlar om den cirkelformade rörelse som är grunden i det erfarenhetsbaserade lärandet: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny cirkel. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick och presenterar teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Klassiska pedagoger som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin är utgångspunkt för en beskrivning av hur tänkandet kring individuellt och kollektivt lärande utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen och aktuell teoribildning i forskningen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen under senare tid. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning och nya perspektiv tillkommit. Från lärandets loopar till lärande organisationer vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144034102
- Titel
- Från lärandets loopar till lärande organisationer
- Författare
- Otto Granberg - Jon Ohlsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 148 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok beskrivs det erfarenhetsbaserade lärandets historia och dess relation till det som kallas lärande organisationer. Syftet med boken är att erbjuda en orientering och introduktion till teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt från klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin presenteras teorier om individuellt lärande som mynnat ut i den numera omfattande och mångfacetterade teoribildningen om lärande organisationer.
Boken är avsedd att ge en överblick över litteratur som behandlar lärandets loopar respektive lärande organisationer.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se