Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
På jakt efter mästerskapet : vägen till det framgångsrika företaget

På jakt efter mästerskapet : vägen till det framgångsrika företaget

Inbunden bok. Stockholm : Svenska dagbladet. 1987. 370 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. PRESENTSKICK
Vad är hemligheten bakom det framgångsrika företaget? Varför lyckas ett företag, medan ett annat, alldeles snarlikt, presenterar medelmåttiga resultat? Finns nyckeln i den sofistikerade ledarstilen, den avancerade teknologin, eller den strategiska långtidsplaneringen? Vad kan vi lära av Amerikas mest välskötta företag, när alla verkar fixerade vid den japanska affärssuccén?
Thomas J. Peters och Robert H. Waterman Jr började studera olika företag och ledningsfilosofier. I PÅ JAKT EFTER MÄSTERSKAPET – VÄGEN TILL DET FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAGET presenterar de resultatet av sina undersökningar.
De fann åtta attribut, åtta basegenskaper, som var gemensamma för samtliga framgångsrika företag – eller mästarföretag, som de kallar dem. Många av teserna hittar man också som karaktäristiska hos de mest vinstgivande japanska företagen. Men hos amerikanska företag i gemen är de sällsynta.
Bland teserna finns självklarheter som handlingskraft, kundinriktning, liten ledningsorganisation och fast värdesystem. Det är alltså inga märkvärdiga teknologiska och organisatoriska nyheter som författarna hittat hos de framgångsrika företagen. Tvärtom, de fann inte mycket av rationella grepp, kvantitativa analyser eller organisatoriska finesser, begrepp som brukar höra hemma i modern företagsledning. De fördömer inte de rationella metoderna som verktyg för företagsledning. De behövs. Men författarna menar och visar att de rationella medlen inte längre räcker till.
Det är inte företaget med det högst utvecklade datasystemet som uppnår den bästa, uthålliga lönsamheten utan företaget med det bästa värdesystemet, andan – företagskulturen.
OBS! Liten reva på skyddsomslagets baksida.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9177381467
Titel
På jakt efter mästerskapet : vägen till det framgångsrika företaget
Författare
Peters, Thomas J. - Waterman, Robert H., Jr - Sjöström, Hans O. - Svenska dagbladet
Förlag
Stockholm : Svenska dagbladet
Utgivningsår
1987
Språk
Svenska