Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
The language of schooling : a functional linguistics perspective

The language of schooling : a functional linguistics perspective

Häftad bok. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum. 1 uppl. 2004. 190 sidor.

Nyskick. Den här boken handlar om språk och hur språket vanligtvis är uppbyggt när det används i skolans sammanhang. Den visar hur mångfalden av engelska som förväntas i skolan skiljer sig från det interaktionella språk som elever använder för sociala syften utanför skolan, och ger en språklig analys av utmaningarna i skolans läroplan, särskilt för personer som inte har engelska som modersmål, som talar icke-standardiserade. dialekter och elever som har liten exponering för akademiskt språk utanför skolorna. The Language of Schooling bygger på aktuella sociolingvistiska och diskursanalytiska studier av språk i skolan, men lägger till en ny dimension till ramverket för funktionell språklig analys. Detta ramverk fokuserar inte bara på strukturen av ord och meningar, utan på hur texter är konstruerade hur speciella grammatiska val skapar betydelser i de olika sorters texter eleverna uppmanas att läsa och skriva i skolan. Skolans språk: ger en funktionell beskrivning av de grammatiska skillnaderna mellan vanlig samtalsinteraktion och vilken typ av text eleverna förväntas läsa och skriva i skolan, baserad på ett teoretiskt välgrundat språkligt ramverk systemisk funktionell lingvistik; undersöker sambandet mellan forskning ur andra sociolingvistiska och språkutvecklingsperspektiv och forskning ur det systemiskt funktionella lingvistiska perspektivet; fokuserar på sammanhang av avancerad läskunnighet (mellanstadiet till högskolan) och de ökande språkliga krav som ställs på elever på dessa högre nivåer. presenterar och diskuterar de genrer som vanligtvis möter i skolan, med en omfattande beskrivning av de grammatiska dragen i expository essän, en gatekeeping-genre för gymnasieexaminerade; går igenom de grammatiska egenskaperna hos disciplinära genrer inom vetenskap, historia och matematik; och argumenterar för mer explicit uppmärksamhet på språk i undervisningen i alla ämnen, med särskilt fokus på vad som behövs för utvecklingen av kritisk läskunnighet inom innehållsområdena. Den här boken kommer att hjälpa forskare och studenter av språk i utbildningen att relatera de grammatiska och diskursdragen. av skolans språk till de innehållsområden, rollförhållanden och syften och förväntningar det medför; att bättre förstå språkets natur och hur det uppstår ur och hjälper till att upprätthålla sociala strukturer och institutioner; och att tillämpa dessa förståelser för att skapa klassrumsmiljöer som bygger på de styrkor eleverna tillför skolan.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9780805846775
Titel
The language of schooling : a functional linguistics perspective
Författare
Schleppegrell, Mary J.
Förlag
Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum
Språk
English
Baksidestext
Includes bibliographical references and index.