-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147094042
- Titel
- Didaktiken efter Vygotskij : design för lärande
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 401 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande ger författaren en helhetsbild av didaktiken och diskuterar hur vi idag kan förstå lärande och undervisning. Boken bidrar med nya perspektiv och frågor som gör att var och en som läser den kan utveckla sin egen praktiska verksamhet – och sitt eget tänkande. Genom att vrida och vända på det invanda visar författaren hur det går att få syn på nya innebörder och skapa nya, fruktbara begrepp och metaforer för ett förändringsarbete inom lärande.
Boken är uppdelad i två delar. Den första delen beskriver lärande utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Den andra delen beskriver några av de utmaningar som vi står inför och hur design för lärande och multimodalitet kan bidra till att se på lärande på nya sätt.
Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande vänder sig till såväl lärarstuderande som studenter inom olika områden där kommunikation och lärande behandlas. Den ger också en utmärkt teoretisk grund för den som vill orientera sig i modern didaktik.
Sagt om boken
Inspirerande och perspektivöppnande, skriver Harold Göthson, senior rådgivare för Reggio Emilia Institutet, reggioemilia.se. Boken passar särskilt alla lärare som söker en dialog mellan sin praktik och teorierna, men också politiker och många andra som vill något med skolan idag, tycker han.
" [...] Den är teoretisk såtillvida att den beskriver didaktiken historiskt och övergripande liksom denna nya design för lärande och multimodal kommunikation. Läsaren kan lämnas undrande över hur denna didaktik skulle kunna göras praktisk i klassrummen, men dylika funderingar är rimligen det frö som författaren vill så hos målgruppen: lärarstudenter och andra med intresse för ämnet. Boken tarvar läsvana och den har såväl notapparat som register." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2017. Lektör Linus Björk.
Om författarna
Staffan Selander blev landets första professor i didaktik 1996 vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm. Han har sedan år 2008 arbetat vid Stockholms universitet, där han nu är professor emeritus i didaktik vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
9789147094042 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Design för lärande : ett multimodalt perspekt...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 173 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119762
- Titel
- Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att reda ut tankarna och skapa begrepp runt lärande i en värld där kommunikation blir alltmer utvecklad – det är vad Staffan Selander och Gunther Kress gör i denna bok. De bidrar med ett perspektiv som gör det möjligt att förflytta blicken och se lärande på ett delvis nytt sätt och att sätta ord på det som i högt tempo sker idag med hjälp av digitala medier. Denna bok är ett svar på ett behov många pedagoger känner.
Vår, inte minst barns och ungas vardag är full av signaler, tecken, intryck, med andra ord synnerligen multimodal, i vilken de ska orientera sig och skapa mening. Vi vuxna missar något väsentligt om vi inte inser att detta myller spelar roll i lärsituationer. Med en rad utmärkta exempel visar författarna på detta multimodala perspektiv och när läsaren slår ihop boken ser hon eller han lärandeprocesser och meningsskapande aktiviteter med ett oåterkalleligt vidgat perspektiv ett perspektiv för dagens och morgondagens lärsituationer.
Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, lärare och forskare inom pedagogik och didaktik samt olika grenar av kommunikationsvetenskap. Design för lärande - ett multimodalt perspektiv har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 2 9789144119762 -
Design för lärande : ett multimodalt perspekt...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 173 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119762
- Titel
- Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att reda ut tankarna och skapa begrepp runt lärande i en värld där kommunikation blir alltmer utvecklad – det är vad Staffan Selander och Gunther Kress gör i denna bok. De bidrar med ett perspektiv som gör det möjligt att förflytta blicken och se lärande på ett delvis nytt sätt och att sätta ord på det som i högt tempo sker idag med hjälp av digitala medier. Denna bok är ett svar på ett behov många pedagoger känner.
Vår, inte minst barns och ungas vardag är full av signaler, tecken, intryck, med andra ord synnerligen multimodal, i vilken de ska orientera sig och skapa mening. Vi vuxna missar något väsentligt om vi inte inser att detta myller spelar roll i lärsituationer. Med en rad utmärkta exempel visar författarna på detta multimodala perspektiv och när läsaren slår ihop boken ser hon eller han lärandeprocesser och meningsskapande aktiviteter med ett oåterkalleligt vidgat perspektiv ett perspektiv för dagens och morgondagens lärsituationer.
Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, lärare och forskare inom pedagogik och didaktik samt olika grenar av kommunikationsvetenskap. Design för lärande - ett multimodalt perspektiv har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 2 9789144119762 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.
Nära nyskick. Hel och fin.
Slitage av låg grad.
Läst ex.
Under bokstaven R.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275515 -
Design för lärande : ett multimodalt perspekt...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 173 sidor.
Nära nyskick. Boken är i nära nyskick.
Kolla gärna in mina andra annonser. Samfraktar.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113022956
- Titel
- Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 347 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi går mot en ny syn på kunskap och kommunikation. Hur går lärande till i ett föränderligt samhälle? Vad är väsentlig kunskap? Vilka och vems behov ska dagens utbildning svara upp mot? Vilken är skolans roll? Vad behöver morgondagens lärare kunna?
Gunther Kress och Staffan Selander är framstående forskare inom didaktisk design. Här ger de den teoretiska bakgrunden, förser blivande och färdiga lärare med nya begrepp och redskap som hjälp när verksamheten ska designas. De ger också en rad konkreta exempel.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113022956 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.
Mycket gott skick. Vissa hanteringsspår på pärmen. Varsamt läst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275515 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.
Nyskick. 9789172274518
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275515 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2008. 269 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. En aning kantstött övre högra hörn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 9789172275515 -
Design för lärande : ett multimodalt perspekt...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 173 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Några få rader understuket, inga hundöron
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113022956
- Titel
- Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 347 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi går mot en ny syn på kunskap och kommunikation. Hur går lärande till i ett föränderligt samhälle? Vad är väsentlig kunskap? Vilka och vems behov ska dagens utbildning svara upp mot? Vilken är skolans roll? Vad behöver morgondagens lärare kunna?
Gunther Kress och Staffan Selander är framstående forskare inom didaktisk design. Här ger de den teoretiska bakgrunden, förser blivande och färdiga lärare med nya begrepp och redskap som hjälp när verksamheten ska designas. De ger också en rad konkreta exempel.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113022956 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts. 2 uppl. 2010. 269 sidor.
Mycket gott skick. Dekorerat pappband-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. Första uppl. 2008. 269 sidor.
Mycket gott skick. 16 x 24 cm, 590 gram. Postas inom ett dygn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag Första 9789172275515 -
Design för lärande
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts Akademiska förlag. uppl.1. 2008. 269 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789113028590 -
Design för lärande
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts Akademiska 2008, 269 sid, dekorerat förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
Design för lärande
Inbunden bok.
Nyskick. Norstedts . Inbunden. Kartonnage. 590 gram. Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn