Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Samhällskunskapsdidaktik : Om utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande

Samhällskunskapsdidaktik : Om utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande

Häftad bok. Studentlitteratur. 1:a uppl. 2014. 278 sidor.

Mycket gott skick. Pärm sliten lite på kanter. Bladen som nya. Inga anteckningar. 22,3 cm x 15,5 cm. 404 gram. (låda20240229-2?0).

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144066431
Titel
Samhällskunskapsdidaktik : om utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
Författare
Sture Långström - Arja Virta
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2012
Omfång
278 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
407 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Samhällskunskap är ett skolämne som särskilt starkt speglar samhället och dess förändringar och värderingar. Det övergripande uppdraget är att fostra elever till demokratisk kompetens med förmåga till självständighet och ett kritiskt förhållningssätt till samhällslivet.
Boken innehåller bland annat en:


genomgång av samhällskunskapens historia, tillkomst och uppgifter med begrepp, teorier, modeller och metoder

redovisning av olika teorier om lärande tillämpade i samhällskunskap med fokus på behavioristisk, konstruktivistisk och sociokonstruktivistisk syn på ämnet

beskrivning av en aldrig tidigare skådad medierevolution och diskussion om de möjligheter till inflytande den ger medborgare

genomgång av nya forskningsresultat som visar elevers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt till det svenska samhället och i internationella sammanhang.

Författarna fångar upp samhällskunskapsämnets funktioner och relaterade identitetsfrågor i ett mångkulturellt samhälle och problematiserar frågan om hur lärare kan utveckla elevernas kritiska förhållningssätt och förmåga att analysera kontro-versiella och känsliga ämnen.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i grundskolans årskurs 7 till 9 samt gymnasieskolan.