Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord

Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 175 sidor.

Nyskick. (52) OLÄST. Inplastad bibl.bok med stämplar (gallrad) Rak o fin. Inga noteringar i boken.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144091501
Titel
Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord
Författare
Thomsen, Pia
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2013
Omfång
175 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
267 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Förskolebarn har en enorm lärandemotivation som ska aktiveras, stimuleras och sporras så tidigt som möjligt. All forskning visar att det lärande som försiggår och grundläggs i 0–6-årsåldern är basen för barnets livslånga lärande. Den allra viktigaste språkliga utvecklingen i förskoleåldern är berättelser – förmågan att koppla samman ord till små sekvenser som i sin tur kopplas samman till större händelseförlopp. Att lära sig att berätta innebär att barnet tillägnar sig nya sätt att tänka och organisera tankar på.

De narrativa praktikformer i förskolan som bokens författare för fram är en medveten uppgörelse med föreställningen att barn till övervägande del lär sig språk av sig själva – eller av varandra. De metoder som beskrivs representerar ett alternativ till språklig utveckling i så kallad fri lek. Den röda tråden i metoden är att barn lär sig språk genom att ingå i språkliga, sociala och kognitiva gemenskaper med vuxna och att barn stimuleras kognitivt genom målinriktade aktiviteter och medvetet sociala umgängesformer. Det berättande barnet vänder sig i första hand till blivande och verksamma förskollärare.