Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 175 sidor.
Nyskick. (52) OLÄST. Inplastad bibl.bok med stämplar (gallrad) Rak o fin. Inga noteringar i boken.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144091501
- Titel
- Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord
- Författare
- Thomsen, Pia
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolebarn har en enorm lärandemotivation som ska aktiveras, stimuleras och sporras så tidigt som möjligt. All forskning visar att det lärande som försiggår och grundläggs i 0–6-årsåldern är basen för barnets livslånga lärande. Den allra viktigaste språkliga utvecklingen i förskoleåldern är berättelser – förmågan att koppla samman ord till små sekvenser som i sin tur kopplas samman till större händelseförlopp. Att lära sig att berätta innebär att barnet tillägnar sig nya sätt att tänka och organisera tankar på.
De narrativa praktikformer i förskolan som bokens författare för fram är en medveten uppgörelse med föreställningen att barn till övervägande del lär sig språk av sig själva – eller av varandra. De metoder som beskrivs representerar ett alternativ till språklig utveckling i så kallad fri lek. Den röda tråden i metoden är att barn lär sig språk genom att ingå i språkliga, sociala och kognitiva gemenskaper med vuxna och att barn stimuleras kognitivt genom målinriktade aktiviteter och medvetet sociala umgängesformer. Det berättande barnet vänder sig i första hand till blivande och verksamma förskollärare.
