Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Skrivundervisning : Processinriktat skrivande i klassrummet

Skrivundervisning : Processinriktat skrivande i klassrummet

Häftad bok.

Nyskick. En praktisk guide för lärare som vill använda forskning om skrivprocesser för att utveckla elevernas skrivande. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2016 | Häftad. 8:o (170x240 mm)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127140936
Titel
Skrivundervisning : processinriktat skrivande i klassrummet
Författare
Tjernberg, Catharina
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2016
Omfång
143 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
330 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur lärare konkret kan använda aktuell forskning om skrivprocesser för att utveckla eleverna till medvetna skribenter. Boken går från teori till praktik. Den tar upp undervisningsmoment som exempelvis hur ett skrivområde introduceras och struktureras, hur lärare kan visa genom att tänka högt samt hur eleverna kan arbeta på det representativa stadiet, t ex genom att de förklarar hur de tänkt.
Det vägledande samtalet är centralt i undervisningen liksom den positiva tron på att eleven är delaktig och engagerad i sitt eget lärande. Författaren Catharina Tjernberg utgår från det förhållningssätt som utvecklats vid Teachers College, Columbia University i New York och anpassar det till svensk skola.
Skrivundervisning vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i låg- och mellanstadiet.Teoridelen är omfångsrik utan att vara överbelastad med detaljkunskap och är förhållandevis lättläst. Den del som är en beskrivning av hur man arbetar processinriktat är välstrukturerad och metodiskt upplagd. Den sista delen är mycket detaljerad och innehåller lektionsupplägg, lärarinstruktioner och tips. Pedagogiska streckteckningar illustrerar. För lärare som vill pröva att arbeta mer processinriktat är särskilt denna del inspirerande. För lärarstuderande är boken en bra introduktion till en lärarstil som sätter eleven i centrum och som leder till bättre resultat.

Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 12, 2016