Förslag om att införa en ny svensk folkskola ( innehåll : Förord och bruksanvisning ; Om den svenska skolan : 1842 - Ett svenskt märkesår ; Några förklaringar ; Vad har skolan betytt? ; Att analysera brister ; Internationella jämförelser ; Direkta analyser ; Indirekta anlyser ; Den svenska skolan är verkligen bra i sin art ; Ändå finns inte den skola vi behöver ; Några forsanthållanden om mänskor och miljoer : Människor har alltid ett förhållningssätt till människor ; Människor är rationella kulturvarelser ; Handlande, beteende och handlingar ; Människans verklighet är oändligt komplex ; Skolan skall lära oss att förstå processer ; Några hinder för skolan att bli processinriktad ; Dialogen är fundamental för kunskaperna ; Om handlingsbenägrnheter : Det är med förståndet människor handlar, men... ; Det medvetna och undermedvetna ; Vi terroriseras av kopplingen mellan medvetande och språk ; De naturliga resurserna och handlingsresurserna ; Orden och det ickemedvetna ; Den "naturliga" grammatiken ; Det språkliga och det ickemedvetna ; Det ickemedvetna. En sammanfattning ; Vad vill jag nu ha sagt med detta? ; Kropp och person är samma jag : Människa, känn Dig själv! ; Människan lär om sin omvärld genom sina handlingar ; Jag rör mig, alltså finns jag till ; Kroppen far illa av inaktivitet ; Kroppen måste förnyas ständigt ; Man tänker med hela kroppen ; Att lära ut och lära av kroppsövningar ; Några sammanfattande synpunkter ; Vad skall vi gra åt detta? ; Vem vill ha den opersonliga skolan? : Den enda lag som finns är den juridiska - och den är gjord ; Läroplanen talar om levande människor ; Lärarna vill givetvis ha levande arbetsplatser ; Tycker eleverna illa om lärare? ; Annat skolfolk, då? ; Om föräldrar och andra utanför skolan? ; Människor i systemet och systemet självt; Korteligen ; En åtgärdsdiskussion : Skillander mellan kulturella och naturliga resurser ; Vem har egentligen de bästa kunskaperna? ; Kunskaper måste skapas innan de förmedlas ; Läraren som människokunskapare ; Är det att syssla med utopier? ; Konsekvenser för lärarurvalet och lärarutbildningen ; Konsekvenser för undervisningsinnehållet ; Prov. Standardprov, centrala prov och betyg ; Skolan, betygen och förvärvsverksamheten ; Utbildningsväsendet i utbildningssamhället ; Går det här? Går det ihop? )
Häftad bok. Pedagogiska skrifter 254 , Sveriges Lärarförbund. 1:a uppl. 1974. 127 sidor.
Mycket gott skick. Pärms hörn bortriven bit. Ägarsignatur med kullspets på den första skydds sidan. Bladen i utmärkt skick. Några uderstrukna meningar med blyerts. En spår efter hundöron. 21 cm x 14,8 cm. 214 gram.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9185096210
- Titel
- Förslag om att införa en ny svensk folkskola
- Författare
- Stockfelt, Torbjörn
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska