-
Qin - en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok.
Nyskick. Stockholm : Bonnier, 2006 (Italien) 272s. Ill. (vissa i färg) Musiknoter. 30 x 19 cm. + 1 CD. Undertitel: En berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv, om musiken, dikterna, människorna och alla föreställni läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Exemplaret har fortfarande skyddsplasten kvar (helt obruten) och är alltså inte ens öppnat.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : En berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nyskick. Nytt exemplar. Oläst. Några minimala hanteringsspår, för övrigt i presentskick.
Förlagets trådbundna illustrerade linneklotband (helklot) med märkband och CD-skiva. Stort format. 298 x 185 x 25 mm. Våren 1961 reste Cecilia Lindqvist till Beijing för a läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag, Stockholm. 2006. 272 s. Inbunden. 30x19cm. 1110 gram.
Nyskick. Våren 1961 reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela qin (uttalas chi'n). Bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition: "Inlärningstakten var obeskrivligt lå läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin
Inbunden bok. Albert Bonniers förlag. första uppl. 2006. Inbunden.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Cd tillhörande bok, ospelad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 275 sidor.
Nära nyskick. CD med musik och Qin instrumentet längst bak
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805 -
Qin. En berättelse om det kinesiska intrument...
Nyskick. Stockholm, Albert Bonniers Förlag, 2006. Originalupplaga. Förlagets dek klotband, 272 s. + cd-skiva med musik. 19*30*3,5 cm. 1110 g. Rikt illustrerad. Två sidenläsband. Förlagsnytt exemplar!. Nyskick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
QIN. En berättelse om det kinesiska instrumen...
Nyskick. Albert Bonniers Förlag 2006. Illustrerat förlagsband. 1109 gram. Förlagsinplastad. CD med Qinmusik medföljer. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9100105805 -
Qin - berättelsen om ett kinesiskt instrument
Bonniers. 2006. Dekorerat klotband. Stort format. 272 s. Rikt illustrerad. CD skiva medföljer.
Mycket gott skick. /ENHETSPORTO/.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nära nyskick. Inkl. CG.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nyskick. Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006.
Mycket gott skick. Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin*
Inbunden bok.
Nyskick. Sidenband, 272 sidor. Albert Bonniers Förlag (Värnamo, 2006). Rikt ill med fotografier, kinesiska skrivtecken och konstreproduktioner. Cecilia Lindqvists Augustprisbelönade berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klas läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 271 sidor.
Nära nyskick. Innehåller också en CD-skiva i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin*
Inbunden bok.
Nyskick. Klotband, 272 sidor. Bonniers (Stockholm, 2006). Rikt ill med fotografier, kinesiska skrivtecken och konstreproduktioner. Cecilia Lindqvists Augustprisbelönade berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv, om läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nyskick. Inklusive CD. Med dedikation från författaren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100105808
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100105808 -
Qin : en berättelse om det kinesiska instrume...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Fantastisk sidenklädd praktbok med medföljande CD.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100105805
- Titel
- Qin : en berättelse om det kinesiska instrumentet qin och dess betydelse i den bildade klassens liv ...
- Författare
- Lindqvist, Cecilia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 189 x 298 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1109 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våren 1961, några år före kulturrevolutionen, reste Cecilia Lindqvist till Beijing för att studera kinesiska och lära sig spela det urgamla stränginstrumentet qin (uttalas ch´in). Då visste hon ännu ingenting om dess märkliga toner, namn och inskriptioner, och hon hade aldrig hört de sagor och berättelser som musiken återger. Men bland hungriga studenter och äldre kinesiska lärde kom hon snart i kontakt med en uråldrig tradition.Att spela qin var i det gamla Kina en sorts meditation, ett sätt att befria sig från världen och hitta en väg till visdom. Det var den bildade överklassens främsta instrument. Men också för trötta ämbetsmän, förvisade oppositionella och fattiga poeter erbjöd qin en tillflykt undan en hård värld och visade vägen till den kinesiska kulturens hjärta.¿Inlärningstakten var obeskrivligt långsam. Vi segade oss framåt. Efter några veckor frågade jag Wang Di om jag inte kunde få några skalor eller andra övningar att öva på hemma. Hon förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara. Ackord. Skalor. Etyder. Övningar upp och ner. Dur och moll. Hela klaviaturet! Öva all fingrarna! Som man gör på piano. Hon stirrade förskräckt på mig. Så kan man väl inte behandla ett instrument! Gjorde vi verkligen så i mitt land? Saknade vi fullständigt respekt för våra instrument? Jag tror det var första gången jag på allvar förstod instrumentet qins ställning i den kinesiska kulturen.Drakar och fenixfåglar, kejserliga trädgårdar och vinfester, längtan efter stillhet och frid ¿ när Cecilia Lindqvist berättar om ett flertusenårigt instrument kommer vi hela den gamla klassiska kulturen nära. Och precis som i Tecknens rike gör hon det med den lätthet och enkelhet som bara djup kunskap kan ge.Boken säljs tillsammans med en cd.
Albert Bonniers Förlag 1 9100105805
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn