-
Skolans skräck - Bruno & Boots
Inbunden bok. Malmö : Richter. 1986. 151 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas. 21 x 13 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177061205
- Titel
- Skolans skräck
- Författare
- Korman, Gordon - Hemmel, Sara
- Förlag
- Malmö : Richter
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Malmö : Richter 9789177061205 -
Skolområdets etik : en studie i skolans fostr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2008. 383 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022369
- Titel
- Skolområdets etik : en studie i skolans fostran
- Författare
- Roger Fjellström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 551 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medan analys och diskussion av norm- och värdefrågor inom många områden utvecklats till självständiga discipliner – såsom vårdetik, bioetik, miljöetik och affärslivets etik – har ett viktigt etiskt område länge varit eftersatt: skolan. Tänkandet om skolan har präglats av beteende- och samhällsvetenskap, och kritiker har därför hävdat att man i skolan saknar ett språk för etik och moraliska frågor. Samtidigt har samhällets krav på att skolan ska diskutera och förmedla normer och värden vuxit. För att möta dessa krav har Skolverket tagit initiativ till att säkerställa ett värdegrundsarbete i skolan. Även lärarfacken har hörsammat maningen och antagit en yrkesetisk plattform.Det övergripande syftet med den här boken är att etablera en särskild etisk studiedisciplin för skolans del, skolområdets etik. I denna står fostran, skolans värdegrund, lärares yrkesetik och andra centrala värde- och normfrågor som rör förskola, grundskola och gymnasium i centrum. Speciellt försöker boken bidra till ökad klarhet om fostransmålets innehåll och intellektuella förutsättningar. Skolans värdegrund analyseras och preciseras, exempelvis ges principerna om respekt för människors lika värde och respekt för autonomi, integritet och välbefinnande stort utrymme i boken. Författaren föreslår bland annat att värdegrundsbegreppet ska knytas till en önskvärd medborgerlig identitet som skolan bör ge eleverna.Boken är avsedd dels för kompetensutveckling av verksamma lärare och för fördjupning av lärarlagens diskussioner, dels för lärarutbildningen, där fostran och värdegrundsfrågor ska ges ett betydande utrymme. Den kan användas i grundutbildningen, men vissa partier är tänkta för fördjupning på högre nivå, i magister- och doktorandkurser.
Studentlitteratur AB 9789144022369 -
Skolans ansvar för barn som far illa
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1995.
Gott skick. Överstrykningar m markeringspenna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163414848
- Titel
- Skolans ansvar för barn som far illa
- Författare
- Frost, Peter - Sköld, Camilla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1995
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 194 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789163414848 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789177011446
- Titel
- Skolans hjälte
- Författare
- Russell, Rachel Renée
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 303 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 214 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ny serie av författaren bakom megasuccén Nikkis dagbok!
»Boken om Max Crumbly borde sättas i händerna på barn man vill skall upptäcka lusten att läsa. Kombinationen barnbok och serietidning är genialisk.« | JUST HÄR - JUST NU
»Sätt Max Crumbly i händerna på en unge i slukaråldern och den börjar fnissa direkt!« | BELINDA GRAHAM, TIDNINGEN KULTUREN
Max Crumbly har precis tagit det första steget in i en ny, läskig värld: South Ridge Middle School!
Det är mycket som är toppen med hans nya skola, men där finns också ett stort problem: Doug Thurston, skolans mobbare, vars nya hobby är att låsa in Max i hans skåp.
Om Max bara kunde vara som hjälten i de serier han älskar eller de som han själv ritar och på något magiskt sätt rymma från skåpet och besegra Thurston.
Problemet är att Max inte direkt har några superkrafter. Hans kusliga och nästan övermänskliga förmåga att känna doften av pizza på flera kvarters avstånd skrämmer tyvärr inga skurkar på flykten...
Men Max kommer ändå att göra sitt bästa för att vara den hjälte hans skola behöver!
RACHEL RENÉE RUSSELL är bästsäljarförfattaren som toppat New York Times lista med succéserien Nikkis dagbok och den spännande nya serien Den otursförföljde Max Crumbly. Hennes böcker har tryckts i mer än tjugofem miljoner exemplar världen över och de har översatts till trettiosex språk. Hon tycker om att jobba med sina båda döttrar, Erin och Nikki, som hjälper till att skriva och illustrera hennes böcker. Rachels budskap är: »Bli den hjälte du alltid har beundrat!«
»Den här boken gjorde så att jag skrattade flera gånger och jag tyckte att den var så spännande, så jag sträckläste nästan hela boken!« | BELLAS_BOKTIPS
»Riktigt rolig! Jag garvade jättemånga gånger.« Betyg 9 av 10 | MIN FANTASY VÄRLD
Modernista 9789177011446 -
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079455
- Titel
- Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Författare
- Elmeroth, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk.
I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar.
Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Studentlitteratur AB 1 9789144079455 -
Skolans kriser : historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Sparsamt illustrerad i svartvitt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Hundra år i skolans tjänst. Nedslag i Götebor...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Warne 2009. 166 sidor. Förlagets band. Ett mycket fint obläddrat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185597246
- Titel
- Hundra år i skolans tjänst : nedslag i Göteborgs skolhistoria
- Författare
- Eriksson, Folke - Karlsson, Pernilla - Sahlin, Margaretha
- Förlag
- Warne Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 562 g
- Språk
- Svenska
9789185597246 -
Pedagogikens historia ( innehåll : Förord ; P...
Inbunden bok. C. W. K. Gleerups Förlag. 2:a uppl. 1949. 299 sidor.
Mycket gott skick. Se innehåll som ligger inom parenteser på titel rutan där uppe! Pärm sliten lite på kanter. Många fint understrukna meningar de flesta med blyerts och en del med röd trä penna. Bladen med utmärkt skick. 21,8 cm x 15 cm. 525 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC. W. K. Gleerups Förlag 2:a -
Fjellstedtska skolans historia
Häftad bok. Uppsala : Kamratföreningen Gamla fjellstedtare. 1:a uppl. 1994. 320 sidor.
Nära nyskick. Pärm sliten lite, spår efter utviktningen på kanten. Bladen som nya. Oläst. Inga anteckningar. Illustrerad med svartvita foto. 23,5 cm x 16 cm. 709 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163032042
- Titel
- Fjellstedtska skolans historia
- Författare
- Palmqvist, Arne - Kamratföreningen Gamla fjellstedtare
- Förlag
- Uppsala : Kamratfören. Gamla fjellstedtare
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Uppsala : Kamratföreningen Gamla fjellstedtare 1:a 9789163032042 -
Den mystiske pissaren och andra historier frå...
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 1 uppl. 1999. 37 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188876935
- Titel
- Den mystiske pissaren och andra historier från skolans värld
- Författare
- Palmenfelt, Ulf
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 37 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 257 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Garv garanteras!Moas fröken är sjuk så klassen har en vikarie. Moa får frågan hur det går i skolan.? Det går bra. Vi har redan slitit ut en fröken. Eleverna skulle öva sig på att använda ovanliga ord på rätt sätt. Ove skulle skriva en mening med ordet ?förmodligen?. Han skrev:Igår såg jag hur pianoläraren och min syster drog ner byxorna på varandra. Förmodligen skulle de skita i pianot.I nio år är svenska barn tvingade att tillbringa en stor del av sin vakna tid i skolan. Då är det nog inte jättekul varje dag, och det är inte konstigt att eleverna försöker pigga upp sig genom att försöka se det komiska i tillvaron. Så gör alla människor som tvingas in i obehagliga situationer ? interner, soldater, människor i diktaturstater ? alla tar de humorn till hjälp för att uthärda vardagen. Det är alltid den svagares parti mot den starkare. Och barnen vet mer än de vuxna anar, särskilt om sånt som handlar om sex. Det är ingen slump att så många skolvitsar utspelar sig i biologisalen.Det har alltid skämtats vilt bland skolbarnen, men att de hade så här kul kunde ingen ana! Detta är en sanslöst rolig samling av skolvitsar som vandrar runt på skolgårdarna, ihopsamlade av folklivsforskaren Ulf Palmenfelt och matchade av Helena Willis karakteristiska och humoristiska illustrationer.PS. Boken är indelad i klasser precis som skolan. Det är strängeligen förbjudet för skolelever att läsa de vitsar som hör till en högre klass än den man själv går i!Ulf Palmenfelt har också givit ut bl a Gröna Handen och Häxdopet.
Rabén & Sjögren 1 9789188876935 -
Allmänna historien i berättelser för skolans...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners Förlag. 1910. 222 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Nőtt omslag. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKP. A. Norstedt & Söners Förlag -
Skolans språk och barnets - – att undervisa b...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 230 sidor.
Gott skick. Liten anteckning på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012964
- Titel
- Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter
- Författare
- Gunilla Ladberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.
Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.
Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144012964 -
Svar på tal om svenskundervisningen och skola...
Häftad bok. Liber Utbildningsförlaget. 1982.
Mycket gott skick. Hylla 14 - Plan 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140707156
- Titel
- Svar på tal om svenskundervisningen och skolans kulturpolitiska uppgifter : en antologi
- Författare
- Dahl, Karin - Herngren, Tomas
- Förlag
- Stockholm : LiberUtbildningsförl
- Språk
- Svenska
Liber Utbildningsförlaget 9140707156 -
Elevhälsan i den nya skollagen : handbok för...
Häftad bok. Wolters Kluwer. 2 uppl. 2016. 226 sidor.
Nyskick. Nyskick. Innehåller inga understrykningar, anteckningar eller färgmarkeringar.
Säljer även studentlitteratur från juristprogrammet. Kolla gärna mina övriga annonser.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139114567
- Titel
- Elevhälsan i den nya skollagen : handbok för skolans personal
- Författare
- Lars-Åke Johnsson
- Förlag
- Wolters Kluwer
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 216 mm
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Elevhälsan är en verksamhet som måste finnas i flertalet skolformer och vars centrala uppgift är att stödja elevernas utveckling mot målen för utbildningen, men också erbjuda hälsobesök och enkla sjukvårdsinsatser.
Det betyder att elevhälsan ska hjälpa till med att se till att
eleverna har en bra miljö för sin kunskapsutveckling och personliga
utveckling.
I elevhälsan ska finnas tillgång till skolläkare, skolsköterskor,psykologer, kuratorer och personal med specialpedagogisk kompetens. För att klara detta uppdrag krävs samverkan mellan elevhälsan och den pedagogiska verksamheten. Denna bok riktar sig till dig som måste överblicka och tillämpa de många bestämmelser i skollagen och hälso- och sjukvårdslagstiftningen som reglerar denna viktiga
samverkan.
I denna av boken har beaktats de många ändringarna i skollagen och i annan lagstiftning, som genomförts under senare år t.ex.den nya patientlagen och den nya tillsynsmyndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Viktiga frågeställningar som behandlas är bl.a.
- utbildning för barn som vistas i landet utan tillstånd
- minskade krav på dokumentation i skolan
- särskilt stöd och åtgärdsprogram
- fördelning av resurser och stöd vid funktionsnedsättning
- bristande tillgänglighet som en form av diskriminering
- utbildning för nyanlända elever med mottagande och skolgång
Wolters Kluwer 2 9789139114567 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127146525
- Titel
- Skolans värdegrund 2.0
- Författare
- Kronlid, David O.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 167 x 235 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Skolans värdegrund 2.0 driver författaren argumentet att skolans värdegrundsmodell har kommit att bli alltför dominerande för det etiska arbetet i skolan. På grund av sin inneboende stelhet är modellen inte ultimat varken för dagens samhälle eller dagens skola.
De moraliska utmaningar som vi möter idag, som t.ex. klimatförändringar, globalisering och förlust av den biologiska mångfalden, gör att skolan är i stort behov av en mer flexibel etikmodell. I värdegrundens ställe presenteras därför en mer dynamisk förståelse för etik.
Skolans värdegrund 2.0 vänder sig till lärarutbildare, lärare och lärarstudenter och syftar till att lyfta en diskussion om den dominerande värdegrundmodellen och hjälpa skolor att komma vidare i sitt etikarbete.
9789127146525 -
Vad hände egentligen - Skolans historia i Upp...
Inbunden bok. Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut. 1992. 256 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad i svartvitt.
Inte långt från omdömet nära nyskick.
H&A 240402
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188076014
- Titel
- Vad hände egentligen
- Författare
- Lindberg, Ruben - Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut
- Förlag
- Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut 9789188076014 -
Läraren och yrkesetiken : principer, värden o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 193 sidor.
Nära nyskick. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120881
- Titel
- Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
- Författare
- Irisdotter, Sara
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 193 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare.
Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skolledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.
Studentlitteratur AB 1 9789144120881 -
Skolans kriser : historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagsny bok. Kartonnage. 15x23 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Skola, språk och storstad : en antologi om sp...
Förlagsny Pocky, Stockholm 2006, Storpocket. . Under 1990-talet ökade boendesegregationen i Sveriges storstadsområden dramatiskt. För att komma till rätta med problemen med segregationen avsatte regeringen 2 miljarder kronor mellan år 2000 och 2004 i ´St läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185011304
- Titel
- Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
- Författare
- Axelsson, Monica - Bunar, Nihad
- Förlag
- Pocky
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 224 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 421 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1990-talet ökade boendesegregationen i Sveriges storstadsområden dramatiskt.
För att komma till rätta med problemen med segregationen avsatte regeringen 2 miljarder kronor mellan år 2000 och 2004 i Stortstadssatsningen, en rad projekt riktade till utsatta områden. Aldrig tidigare har regeringen satsat så mycket pengar på ett sammanhållet projekt för att komma tillrätta med storstädernas segregationsrelaterade problem.
Vad händer i och omkring förskolor och skolor i dessa områden när staten genom integrationspolitiska åtgärder försöker mildra effekterna av segregationen?
Skola, språk och storstad handlar om den del av de 2 miljarderna som gick till skolan. Vilka är projekten? Vad gick de ut på? Och vad blev resultatet? I boken analyserar utbildningssociologer och språkpedagoger hur det gick till i praktiken. Författarna lyfter fram projekt som lyckats och projekt som aldrig borde ha startats och de pekar på lösningar som ger resultat, som förbättrar språkinlärningen, ökar delaktigheten och minskar klyftorna nu och i framtiden.
9185011304 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789177061205
- Titel
- Skolans skräck
- Författare
- Korman, Gordon - Hemmel, Sara
- Förlag
- Malmö : Richter
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Malmö : Richter 9789177061205 -
Skolans språk och barnets - – att undervisa b...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 230 sidor.
Mycket gott skick. I mycket gott skick
Gallrad biblioteks exemplar
Se även mina övriga annonser på böcker och filmer för samfraktningInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012964
- Titel
- Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter
- Författare
- Gunilla Ladberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.
Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.
Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144012964 -
-
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079455
- Titel
- Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Författare
- Elmeroth, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk.
I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar.
Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Studentlitteratur AB 1 9789144079455 -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En resa till hjärtlandet : landsbygd, vardags...
Häftad bok. Makadam förlag. 2024. 170 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170614682
- Titel
- En resa till hjärtlandet : landsbygd, vardagsrasism och skolans demokratiuppdag
- Författare
- Mattsson, Christer
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En resa till hjärtlandet baseras på en vetenskaplig studie av hur rasism och nazism reproduceras på specifika platser i Sverige. Boken kretsar kring den fiktiva orten "Bredabruk". I centrum för studien framträder skolan som institution och dess roll i att motverka men ibland också oavsiktligt bidra till reproduktion av såväl vardagsrasism som mer explicita nynazistiska uttryck. Här möter vi ungdomar och vuxna som har bestämda uppfattningar om vad som gör Bredabruk till en bra plats att växa upp på, och samtidigt en plats där intolerans, konspirationsteorier och högerextremism under de senaste hundra åren förts över från generation till generation. Det finns ett rasistiskt bakgrundsbrus som kan upplevas öronbedövande för den som nyligen kom till Bredabruk, men som knappt noteras av dem som stannar på platsen eller är uppvuxna där. Bakgrundsbruset dämpas genom att problemen förläggs bortom individens eget ansvar. Samtidigt möter vi personer på Bredabruksskolan som har förmågan och engagemanget att ingripa: kuratorn som hela tiden finns i korridoren, fångar upp stämningar och lär eleverna att lösa konflikter; läraren som morgon efter morgon, år efter år, kommer till skolan först av alla och med nybryggt kaffe möter de ungdomar som behöver en fristad där de kan tala om vardagens problem utan att skuldbeläggas. Svensk skola har sedan andra världskriget givits i uppdrag att motverka rasism och verka för ett demokratiskt samhälle. Vad betyder det idag, när nynationalistiska rörelser växer sig starka i hela västvärlden? Vad betyder det på en plats där nazismen aldrig försvunnit? Boken undersöker dessa frågeställningar och vår förhoppning är att du som läst den kan ställa bättre och mer precisa frågor om samtidens utmaningar. Christer Mattsson är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet och docent i pedagogik. Han är utbildad lärare och har i många år arbetat med elever i rasistiska och extrema miljöer. Hans forskning är inriktad på förebyggande insatser mot extremism, rasism och antisemitism. Jesper Andreasson är disputerad i sociologi och verkar som professor i idrottsvetenskap vid Linne universitetet. Hans forskning rör sig inom områden som doping, migration, kropp och familjeliv, och han undersöker ofta frågor om makt, utsatthet och kritiska perspektiv på kön och genus. Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap, verksam vid Göteborgs universitet, och har författat en rad artiklar och böcker på teman som ungdoms- och familjeforskning, urbanforskning och socialpsykologi. Han har skrivit om faderskap, gymkultur, prostatacancer och maskulinitet, våld i skolan och nynazisters exitprocesser.
Makadam förlag 9789170614682
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn