-
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplev...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2008. 272 sidor.
Gott skick. Understrykningar och noteringar i svag blyerts samt utsuddat ägarnamn på titelbladet///Förlagets beskrivning: Begreppet "mediepåverkan" är välkänt, men ingen har hört talas om
"skol på verkan". "Påverkan" och "påverkad" har blivit negativt laddade ord: f läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 919745480x
- Titel
- Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
- Författare
- Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?
Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 919745480x -
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollsk...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2003. 314 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9197115797 -
TV ÄR BRA FÖR BARN
Inbunden bok. Ekerlids Förlag. Första uppl. 1997. 271 sidor.
Nära nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Inga märken eller markeringar förutom bibliotekets egen stämpel. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna, som är inplastade.
”Nästan alla barn säger sig älska att titta på TV och video. Den vuxna uppmärksamheten har länge n läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
Ekerlids Förlag Första 9188594653 -
TV-REKLAMEN - VÅR TIDS MYTER - MEN KÖNSROLL...
Häftad bok. Filmförlaget, Uppsala. Första uppl. 2003. 314 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Den verkar oläst. Inga märken eller markeringar förutom bibliotekets egen stämpel. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna, som är inplastade.
Tidigare forskning om barn och reklam har mest intresserat sig för vad barnen i läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
Filmförlaget, Uppsala Första 9197115797 -
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplev...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2008. 272 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197454803
- Titel
- Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
- Författare
- Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?
Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9789197454803 -
TV är bra för barn
Inbunden bok. Ekerlids. 1 uppl. 1997. 271 sidor.
Mycket gott skick. Namn på första sidan. Biblioteksstämplar och etiketter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
Ekerlids 1 9188594653 -
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollsk...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2003. 314 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9197115797 -
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollsk...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2003. 314 sidor.
Mycket gott skick. Omslag något kantstött. Inga anteckningar i boken. "Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9197115797 -
Spelrum. Om lek, stil och flyt i ungdomskultu...
Häftad bok. Uppsala: Filmförlaget. 1990.
Gott skick. 320 s. + tryckt omslag. Trådhäftad. Omslaget något nött. Om superhjältar i litteraturen, förebilder i filmer, om punkare, raggare, mode, personlighetsutveckling, etc. ISBN: 91-971157-2-X. [22D] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUppsala: Filmförlaget -
Från Barnjournalen via Lilla Aktuellt - till...
Häftad bok. Filmförlaget. 1 uppl. 2010. 368 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Enstaka förstrykningar med kulspets.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197454810
- Titel
- Från Barnjournalen via Lilla Aktuellt - till Häxan Surtants Rapport?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 170 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undersökningen bygger på en analys av 16 timmar nyhetsinslag, bland annat samtliga sändningar av Lilla Aktuellt från 2008. Rönnberg har också analyserat programmets webbsajt, som även bedömts estetiskt av 10-11-åringar.
Vidare har 94 fjärdeklassare fått uttala sig (i form av 18 timmar inspelat material) om inslag ur Lilla Aktuellt och 100 stycken 29-51-åringar besvarat en enkät om sin barndoms Barnjournalen, som de säger sig ha mycket positiva minen av och likställer med programledaren Bengt Fahlström själv.
Lilla Aktuellts redaktionsmedlemmar har även deltagit i
en gruppdiskussion med Rönnberg.
Dagens barntevenyheter lever tyvärr inte upp till föregångaren, vad beträffar förklaringar av vuxnas stora nyheter, eller till Barnjournalens allvar och solidaritet med barn. Lilla Aktuellt har ett internt programuppdrag, som säger att det till 70 procent ska bestå av inslag som förklarar och fördjupar de stora nyheterna och därutöver ta upp det som intresserar
barn och unga. Nu är proportionerna snarast de omvända: cirka 30 procent vuxennyheter bearbetade för barn och 70 procent inslag om barn. Femton procent av sändningarna 2008 innehöll ingen enda stor vuxennyhet, bara trevliga livsstilsinslag, och var närmast ett slags mysigt magasin som kunde ha hetat Barnlandet runt...
Rönnberg ifrågasätter om man överhuvudtaget längre ska kalla Lilla Aktuellt för ett nyhetsprogram. Kanske vore det t o m bättre med ett riktigt vilt program: Grynets politiska funkarprogram?
Filmförlaget 1 9789197454810 -
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplev...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2008. 272 sidor.
Mycket gott skick. Gallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197454803
- Titel
- Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
- Författare
- Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?
Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9789197454803 -
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplev...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2008. 272 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197454803
- Titel
- Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
- Författare
- Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?
Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9789197454803 -
VAD ÄR MEDIEPEDAGOGIK? "SKOLPÅVERKAN" PÅ MEDI...
Häftad bok. Filmförlaget & Piteå Mediepedagogiska Handräckning. Första uppl. 2003. 151 sidor.
Nära nyskick. Ett fåtal överstrykningar med gul penna. " Begreppet 'mediepåverkan' är välkänt, men ingen har hört talas om 'skolpåverkan'. 'Påverkan' och 'påverkad' har blivit negativt laddade ord? Ändå är skolan den institution som faktiskt har störst möjligheter i s läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFilmförlaget & Piteå Mediepedagogiska Handräckning Första -
TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollsk...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2003. 314 sidor.
Mycket gott skick. Namn med blyerts bortsuddat från titelbladet i övrigt mycket gott/nära nyskick [Hylla:7]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9197115797 -
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplev...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 272 sidor.
Gott skick. Filmförlaget 2008. Häftad inplastad utgallrad biblioteksbok. 272 sidor. 570 gram. Gott skick. -----Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma små läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197454803
- Titel
- Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
- Författare
- Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?
Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9789197454803 -
TV-reklamen - vår tids myter
Häftad bok.
Mycket gott skick. Filmförlaget. 2003. 298 s. Häftad. 24x17cm. 700 gram. Mycket gott skick. Avreg. biblioteksex. Inlagan som ny. Tidigare forskning om barn och reklam har mest intresserat sig för vad barnen inte kan, ännu inte begriper. Här undersöks snarare vad barn faktis läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
9197115797 -
En lek för ögat: 28 filmberättelser av Astrid...
Häftad bok. Filmförlaget, Uppsala. 1987. 271 sidor.
Mycket gott skick. Från baksidan: "En lek för ögat behandlar samtliga de 28 svenska filmer som härrör från Astrid Lindgrens penna. Boken vänder sig till alla som har pippi på Astrid Lindgren och hennes böcker och filmer, och alla som har dille på barn och lek: föräldrar, da läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9179700349
- Titel
- En lek för ögat : 28 filmberättelser av Astrid Lindgren
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 1987
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 220 mm Ryggbredd 15 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En lek för ögat behandlar samtliga de 28 svenska filmer som härrör från Astrid Lindgrens penna.
Hur ska vi förstå filmernas attraktionskraft på barn? Hur kan det komma sig att framför allt de tv-visade filmatiseringarna avsätter så många spår i barns lek?
Filmförlaget, Uppsala 9179700349 -
TV ÄR BRA FÖR BARN
Inbunden bok. Ekerlids Förlag. 1977. 271 s. Inbunden. Förlagets laminatband. 21,5x14cm. 469 gram.
Nyskick. Nästan alla barn säger sig älska att titta på TV och video. Den vuxna uppmärksamheten har länge nästan uteslutande riktats mot bildmediernas fruktade negativa verkningar. Frågan varför barnen överhuvudtaget finner TV-tittande givande, roligt och berikand läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
9188594653 -
TV-tittande som dialog. På väg mot en symboli...
Häftad bok. Akademisk avhandling vid Stockholms universitet. 1996. 527 s. Häftad. Limbunden.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917153444X
- Titel
- TV-tittande som dialog : på väg mot en symbolisk-interaktionistisk TV-teori = [Television viewing as dialoguing] : [towards a symbolic-interactionist television theory]
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Stockholm] : [Univ.] ; [Uppsala] : [Filmförl.] [distributör
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- Svenska
917153444X -
TV-reklamen - vår tids myter
Häftad och prydligt inplastad. Nyskick, men stämplad Såld inuti av biblioteket. Filmförlaget 2003. - Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115797
- Titel
- TV-reklamen - vår tids myter : men könsrollskonserverande & konsumtionsfrämjande för barn?
- Författare
- Margareta Rönnberg
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 245 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skulle reklamen dubbleras ifall barnreklamförbudet undanröjdes, skulle konsumtionen ändå inte öka, dels eftersom de vuxna ju automatiskt får mindre pengar att röra sig med, dels eftersom uppmärksamheten för reklamen då minskar p g a reklamstockning. Det är dessutom inte reklamen som främjar konsumtionen utan lönearbetet, där människor idag visserligen säger sig arbeta för sitt självförverkligandes skull, för att få träffa andra vuxna och göra intressanta saker, men samtidigt kräver allt högre lön. Dock: vad kan man göra med pengar annat än konsumera? Reklamkostnaderna läggs dock ovanpå varans pris och tack vare reklampåslaget får vi därmed råd att köpa färre prylar, vilket är bra för miljön.
Reklamen har dessutom en positiv funktion i barns liv vad gäller deras könsrollsutveckling, tack vare dess stereotypa och övertydliga utformning som efterhand gör det möjligt att börja ifrågasätta invanda synsätt och könsroller. För vuxna har reklamen framför allt en mytologisk funktion, i den meningen att den håller djupt kända kollektiva värden vid liv: gemenskap, solidaritet, sammanhållning, naturvärden etc. Reklamberättelserna har ingenting alls med själva varorna att göra.
9197115797 -
TV är bra för barn
Ekerlid, 1997 Inbunden, 271s. 22x14cm, 483g. Mycket fint skick. ISBN 9188594653. TV minskar våld och stimulerar till ett mindre stereotypt könsrollstänkande
TV främjar barns moral och fantasi
Barn lär sig tidigt genomskåda TV-reklam
TV-figurer använ läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
9188594653 -
TV är bra för barn
Ekerlid, 1997 Inbunden, 271s. 21x14cm, 474g. Mycket gott skick, tillskrift. ISBN 9188594653. TV minskar våld och stimulerar till ett mindre stereotypt könsrollstänkande
TV främjar barns moral och fantasi
Barn lär sig tidigt genomskåda TV-reklam
TV-f läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
9188594653 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
9188594653 -
TV är bra för barn
Inbunden i nyskick. Ekerlids förlag 1997. - TV minskar våld och stimulerar till ett mindre stereotypt könsrollstänkande TV främjar barns moral och fantasi Barn lär sig tidigt genomskåda TV-reklam TV-figurer används som bollplank vid skapande av barns iden läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188594653
- Titel
- TV är bra för barn
- Författare
- Rönnberg, Margareta
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 474 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rönnberg, Margareta
9188594653 -
TV är bra för barn -v-
Ekelids Förlag 1997, dekorerat laminatband, 271 sid, fint skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
TV-TITTANDE SOM DIALOG - PÅ VÄG MOT EN SYMBOL...
Aa. Ou. 8:o. Hft. 527 s. Uppsala 1996. Fint ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn