-
Att undervisa om religion, livsfrågor och eti...
Häftad bok. Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen. 1994.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178713676
- Titel
- Att undervisa om religion, livsfrågor och etik i skolan : texter för lärarutbildning och lärarfortbildning
- Författare
- Almén, Edgar - Furenhed, Ragnar - Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen 9178713676 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990.
Nyskick. Ägarsignatur finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Pocketbok. Linköping : Universitetet. 1990. 150 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2003. 144 sidor.
Mycket gott skick. Överstyket namn på insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127094650
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk 1 9127094650 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Första upplagan, femte tryckningen uppl. 2011. 144 sidor.
Nyskick. 20,9 x 13,4 cm. 337 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127094659
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
Natur & Kultur Akademisk Första upplagan, femte tryckningen 9789127094659 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Barns tankar om livet
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1986. 288 sidor.
Nyskick. Förlagets kartonnageband i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
Natur & Kultur 1 9127015475 -
Livstolkning och värdegrund [Elektronisk resu...
Häftad bok. Linköping Linköping University Electronic Press. 2000.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172198044
- Titel
- Livstolkning och värdegrund [Elektronisk resurs] Att undervisa om religion, livsfrågor och etik
- Författare
- Almén, Edgar 1943- - Furenhed, Ragnar 1945- - Hartman, Sven G. - Skogar, Björn - Linköpings universitet Institutionen för religion och kultur - Linköpings universitet Filosofiska fakulteten - Linköpings universitet Institutionen för tema
- Förlag
- Linköping Linköping University Electronic Press
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans värdegrund har på senare år lyfts fram i många olika sammanhang. Uppgiften att undervisa om religion, etik, och livsfrågor har också debatterats. Detta undervisningsområde hör till skolans svåraste uppgifter - men kanske också till de viktigaste. Denna antologi ger ett bidrag till utvecklingen av ett professionellt lärarkunnande i frågor som gäller skolans värdegrund och undervisning på livsåskådningsområdet. Författarna ger utifrån sina respektive kompetensområden en belysning av några av ämnesområdets centrala aspekter. De texter som ingår har skrivits särskilt för lärarutbildningen men kan också användas i andra sammanhang. Avsikten har varit att via texterna föra de studerande i kontakt med såväl aktuell forskning som professionell lärarkunskap av annat slag.
Linköping Linköping University Electronic Press 9172198044 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Det pedagogiska kulturarvet - Traditioner och...
Inbunden bok.
Gott skick. Natur & Kultur. uppl.1:3. 2005. 329 s. Bruksslitage, förekommer enstaka blyertmarkeringar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet -Traditioner och...
Inbunden bok.
Gott skick. Natur & Kultur. uppl.1. 2010. 329 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och...
Dekorerat förlagsband. Förstrykningar i texten. 3:e tryckningen. 2007
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990. 150 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Handledning : liten handbok för den som arbet...
Häftad bok. Linköping : Universitetet. 1990. 133 sidor.
Nära nyskick. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Linköping : Universitetet 9178706912 -
Livstolkning och värdegrund [Elektronisk resu...
Häftad bok. Linköping Linköping University Electronic Press. 2000. 251 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172198044
- Titel
- Livstolkning och värdegrund [Elektronisk resurs] Att undervisa om religion, livsfrågor och etik
- Författare
- Almén, Edgar 1943- - Furenhed, Ragnar 1945- - Hartman, Sven G. - Skogar, Björn - Linköpings universitet Institutionen för religion och kultur - Linköpings universitet Filosofiska fakulteten - Linköpings universitet Institutionen för tema
- Förlag
- Linköping Linköping University Electronic Press
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans värdegrund har på senare år lyfts fram i många olika sammanhang. Uppgiften att undervisa om religion, etik, och livsfrågor har också debatterats. Detta undervisningsområde hör till skolans svåraste uppgifter - men kanske också till de viktigaste. Denna antologi ger ett bidrag till utvecklingen av ett professionellt lärarkunnande i frågor som gäller skolans värdegrund och undervisning på livsåskådningsområdet. Författarna ger utifrån sina respektive kompetensområden en belysning av några av ämnesområdets centrala aspekter. De texter som ingår har skrivits särskilt för lärarutbildningen men kan också användas i andra sammanhang. Avsikten har varit att via texterna föra de studerande i kontakt med såväl aktuell forskning som professionell lärarkunskap av annat slag.
Linköping Linköping University Electronic Press 9172198044 -
Att undervisa om religion, livsfrågor och eti...
Häftad bok. Linköpings univ., Lärarutbildningen (Skapande vetande. 26). 1994. 183 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178713676
- Titel
- Att undervisa om religion, livsfrågor och etik i skolan : texter för lärarutbildning och lärarfortbildning
- Författare
- Almén, Edgar - Furenhed, Ragnar - Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Linköpings univ., Lärarutbildningen
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Linköpings univ., Lärarutbildningen (Skapande vetande. 26) 9178713676 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 23,6 x 15,4 cm. 725 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nyskick. (Rum:Oskars skrivbord)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Lärares kunskap - traditioner och idéer i sv...
Häftad bok. Linköpings universitet. 1996. 230 sidor.
Mycket gott skick. Signatur försättblad, prislapp, i övrigt i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178714966
- Titel
- Lärares kunskap : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Univ
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Linköpings universitet 9178714966 -
Att undervisa om religion, livsfrågor och eti...
Häftad bok. 1994. 183 sidor.
Gott skick. En hel del överstrykningar. Någon anteckning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Lärares kunskap Traditioner och idéer i svens...
Häftad bok. Linköpings universitet. 1995. 230 s. Häftad. 21x14cm. 390 gram.
Gott skick. finns markeringar i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178714966
- Titel
- Lärares kunskap : traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Univ
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
9178714966 -
Barns tankar om livet
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 288 sidor.
Nära nyskick. Natur och Kultur. 1994. 287 s. Inbunden. 503 gram. Nära nyskick. Lite fläckar från tryckeriet på några textfria sidor i början av boken. Rester av en prislapp på bokens framsida. Oläst. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127015475
- Titel
- Barns tankar om livet
- Författare
- Sven G Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1986
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 498 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tankar om livet är en bok som handlar om vad barn funderar på. Den bygger på en serie undersökningar med barn i åldern 5–13 år. De yngre barnens perspektiv på tillvaron jämförs med de äldres, flickornas med pojkarnas.
Genom en mängd citat får läsaren inblick i hur barn formulerar livsfrågor, och hur de gestaltar en personlig livsåskådning med människosyn, samhällssyn och gudstro. Tankar om ensamhet, rädsla, osämja, krig, liv och död varvas med skildringar av fritidsaktiviteter, kamratskap och andra glädjeämnen.
Vi får också en levande bild av barnens egen livssituation, för det är oftast den som de bearbetar i sina funderingar.
Sven G Hartman har i många år forskat och undervisat om barn vid Högskolan för lärarutbildning i Stockholm.
Natur & Kultur 1 9127015475 -
Det pedagogiska kulturarvet: Traditioner och...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Natur och Kultur. 1 uppl. 2007. 329 s. Inbunden. Kartonnage. 23,5x15,5cm. 710 gram. T1.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Skrivhandledning för examensarbeten och rappo...
Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer.
Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete, rapport eller andra texter. De olika stegen i arbet läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127094650
- Titel
- Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Studenternas självständiga arbete med vetenskapliga texter har fått allt större vikt inom utbildningar på alla nivåer. Boken Skrivhandledning kan användas som manual av studenter som ska skriva examensarbete
9127094650 -
Vad funderar barn på? : Ett försök att invent...
Tidning, tidskrift. Utbildningsförlaget. 1 uppl. 1973. 133 sidor.
Gott skick. Rapport 3/1973 från Skolöverstyrelsen med resultat av en undersökning inom projekt UMRe (Undervisningsmetodik Religionskunskap). Utrangerat biblioteksexemplar med stämplar och lappar från detta. Rest av prislapp på pärmens framsida (se bild) . Författarna läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147008962
- Titel
- Vad funderar barn på?
- Författare
- Hartman, Sven G. - Pettersson, Sten - Westling, Gordon
- Förlag
- Stockholm
- Utgivningsår
- 1973
- Språk
- Svenska
Utbildningsförlaget 1 9147008962 -
Det pedagogiska kulturarvet - traditioner och...
Natur och Kultur, 2007. Inbunden, dek pappband. 330 sid. I fint skick. Portovikt 730 g.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
2005, dekorerat förlagskartonnage i rakt och rent skick utan namn eller skador, ser oläst ut
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Handledning
Häftad bok. Linköpings universitet. 1996. 147 s. Häftad. 21x15cm. 290 gram.
Gott skick. Lärarutbildningen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9178706912
- Titel
- Handledning : liten handbok för den som arbetar med projekt, specialarbeten eller rapporter
- Författare
- Hartman, Sven G.
- Förlag
- Linköping : Universitetet
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
9178706912
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn