-
Torsbo ur kvinnligt perspektiv
Inbunden bok.
Nära nyskick. Gällstad 2001. 145 sidor. Förlagets band. Ett mycket fint obläddrat exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Manligt och kvinnligt i Shakespeares diktning
Inbunden bok. Askild & Kärnekull. 1982.
Gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Boken är lätt böjd om man ser underifrån. För övrigt mycket gott skick. Skyddsomslaget är i hyggligt skick framsida och baksida men några nagg. Texten på skyddsomslagets rygg dock tydligt skadat och tydliga nagg. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789158203556
- Titel
- Manligt och kvinnligt i Shakespeares diktning
- Författare
- French, Marilyn - Brunius, Gull
- Förlag
- Stockholm : Askild & Kärnekull
- Utgivningsår
- 1982
- Språk
- Svenska
Askild & Kärnekull 9789158203556 -
Kvinnligt ledarskap
Häftad bok. Väse : Kvinnosyn. 1 uppl. 2004. 84 sidor.
Mycket gott skick. Dedikation
Att göra kvinnor synliga - historien om en tidning.-Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197259500
- Titel
- Kvinnligt ledarskap
- Författare
- Jochnick, Cecilia af
- Förlag
- Väse : Kvinnosyn
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Väse : Kvinnosyn 1 9197259500 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Inbunden bok. Ersatz. 1 uppl. 2012. 447 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 1 9789187219009 -
Kvinnligt, manligt, stressigt
Inbunden bok. Bra Böcker / Wiken. 1993. 168 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Hylla 4 - Plan 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171192921
- Titel
- Kvinnligt, manligt, stressigt
- Författare
- Frankenhaeuser, Marianne - Lindén, Eva
- Förlag
- Höganäs : Bra böcker/Wiken
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Bra Böcker / Wiken 9171192921 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte.
Inbunden bok. Ersatz. 2015. 447 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 9789187219009 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144002300
- Titel
- Kvinnligt och manligt i förskolan
- Författare
- Birgerstam, Pirjo - Hallberg, Lena - Wahlgren, Bo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144002300 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187219672
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- NOBELPRISET I LITTERATUR 2015
De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium...
På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...«
Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.«
Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem.
Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...
"Kommer att kunna jämföras med till exempel Aleksander Solzjenitsyns och Vasilij Grossmans storverk om den sovjetiska historien och människan."
- Kaj Schueler, SvD.
"Ska du bara läsa en enda bok i år, så föreslår jag den här: Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Vare sig du hatar krigsskildringar eller tillhör de passionerade nördar som inte kan värja sig mot suget från fronten, detta är boken för dig. På samma gång ett dramatiskt reportage - ett historiskt scoop - och ett unikt konstverk i den stora ryska litterära traditionen."
- Ulrika Knutsson, Expressen
"Förmågan att fånga tonfall och hitta oförglömliga detaljer borde kunna meritera både för ett Nobelpris i litteratur och för Fredspriset."
- John Swedmark, Arbetet
"Svetlana Aleksijevitjs storverk är drabbande och nödvändigt".
- Per Svensson, GP
"Bokförlaget Ersatz gör en stor insats som återigen lyfter fram en av vår tids viktigaste författare..."
- Anneli Jordahl, Aftonbladet
"Svetlana Aleksijevitj har utfört ett storslaget forskningsarbete och i en läsvärd bok lyft fram en bortglömd kvinnlig historia."
- Thomas Attorps, GD
Ersatz 1 9789187219672 -
Upptäck hela resursen! : om kvinnligt och man...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1 uppl. 1997. 167 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. Fint skick, läst en gång.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146170898
- Titel
- Upptäck hela resursen! : om kvinnligt och manligt sätt i arbetslivet
- Författare
- Wennberg, Lena - Punsvik, Tommy
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 1 9146170898 -
Jämlika och Olika - Manligt och Kvinnligt i k...
Häftad bok. Aliyah. 1994. 253 sidor.
Hyggligt skick. "Omslaget" har lossnat från bindningen annars är boken i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAliyah -
Kriget har inget kvinnligt ansikte (R2G4)
Inbunden bok. Ersatz. 1 uppl. 2012. 447 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 1 9789187219009 -
Vägen till Parnassen : en sociologisk studie...
Häftad bok. Göteborg : Department of Sociology, Göteborg University. 2005. 424 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197540412
- Titel
- Vägen till Parnassen : en sociologisk studie av kvinnligt konstnärskap i Sverige 1864-1939
- Författare
- Winell-Garvén, Iréne - Göteborgs universitet. Sociologiska institutionen
- Förlag
- Göteborg : Department of Sociology, Göteborg University
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Göteborg : Department of Sociology, Göteborg University 9197540412 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Inbunden bok. Ersatz. 1 uppl. 2012. 447 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 1 9789187219009 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789187219672
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- NOBELPRISET I LITTERATUR 2015
De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium...
På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...«
Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.«
Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem.
Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...
"Kommer att kunna jämföras med till exempel Aleksander Solzjenitsyns och Vasilij Grossmans storverk om den sovjetiska historien och människan."
- Kaj Schueler, SvD.
"Ska du bara läsa en enda bok i år, så föreslår jag den här: Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Vare sig du hatar krigsskildringar eller tillhör de passionerade nördar som inte kan värja sig mot suget från fronten, detta är boken för dig. På samma gång ett dramatiskt reportage - ett historiskt scoop - och ett unikt konstverk i den stora ryska litterära traditionen."
- Ulrika Knutsson, Expressen
"Förmågan att fånga tonfall och hitta oförglömliga detaljer borde kunna meritera både för ett Nobelpris i litteratur och för Fredspriset."
- John Swedmark, Arbetet
"Svetlana Aleksijevitjs storverk är drabbande och nödvändigt".
- Per Svensson, GP
"Bokförlaget Ersatz gör en stor insats som återigen lyfter fram en av vår tids viktigaste författare..."
- Anneli Jordahl, Aftonbladet
"Svetlana Aleksijevitj har utfört ett storslaget forskningsarbete och i en läsvärd bok lyft fram en bortglömd kvinnlig historia."
- Thomas Attorps, GD
Ersatz 1 9789187219672 -
Du fattar ju ingenting : om manligt och kvinn...
Inbunden bok. Lind & Co. 1 uppl. 2010. 175 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185801954
- Titel
- Du fattar ju ingenting : om manligt och kvinnligt i relationer
- Författare
- Ståhl, Anna-Britta
- Förlag
- Lind & Co
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 138 x 215 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 292 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken möter du fyra män och fyra kvinnor som är fast i gamla könsroller på olika sätt. Men ingen av dem ser att deras konflikter bottnar i skillnaden mellan manligt och kvinnligt. Och att han och hon ofta har vitt skilda förväntningar på vad förhållandet ska ge.
Du får bland annat lära känna Mikaela som betraktar sin sambo som ett renoveringsobjekt och Magnus som plattar ut sig för att vara som hans älskade Elinor vill.
Du får också veta varför män och kvinnor är olika och tips på vad du och din partner kan göra för att hålla kärleken vid liv.
Kvinnor har länge beskrivits som omhändertagande och relationsorienterade. Medan män lyfts fram som självständiga och självförverkligande. I dag lever vi i korsdraget mellan traditionella och moderna könsroller.
Trots allt tal om jämställdhet är könen mer segregerade än någonsin. Men könsskillnader är fortfarande lite tabu.Samtidigt som vi är friare än någonsin tornar konflikterna upp sig. Och många av dessa bottnar i att vi präglas av könsroller som gör att vi lätt misstolkar varandra.
I Du fattar ju ingenting finns roliga exempel som hjälper par att reda ut mönstren bakom gamla invanda roller, och metoder för att hitta fram till en mer harmonisk relation med bättre förståelse för varandras olika sidor.
Anna-Britta Ståhl är journalist och författare. Hennes bok Bantningsbluffen hur du undviker den och designar din egen diet fick 2006 Måltidsakademiens pris för bästa bok inom hälsa och functional food.
Julianna Weiss har arbetat som psykolog och psykoterapeut i trettio år och har specialiserat sig på relationer. Idag arbetar hon på PBU och driver egen praktik. Med Du fattar ju ingenting gör hon sin författardebut.
Lind & Co 1 9789185801954 -
Bildligt talat : kvinnligt, manligt i 3,2 mil...
Inbunden bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2011. 246 sidor.
Nyskick. Illustrerad i färg
H&AInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170611117
- Titel
- Bildligt talat : kvinnligt, manligt i 3,2 miljoner år
- Författare
- Sjöberg, Maria
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 250 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 1020 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kan bilder säga om kvinnligt och manligt i det förflutna? I Bildligt talat. Kvinnligt, manligt i 3,2 miljoner år tar vi en tvärvetenskaplig promenad genom ett historiskt bildgalleri, för att ta reda på hur mäns och kvinnors egenskaper åskådliggjorts genom tiderna. Här samlas historiker, antikvetare och arkeologer kring bild som historiskt vittnesbörd om kvinnligt och manligt. Forskarna betraktar återgivningen av "urkvinnan" Lucy, familjeporträtt på antika gravreliefer, kroppsnormer i tidiga vikingaföremål, bildskapande i isländska sagor, skiftande könsfokusering i 1500-talets klädmode, genusaspekter på kröningsceremonier under 1700-talet, kungliga snedsprång under frihetstiden, nakna stenålderskvinnor i dansk 1940-talsfilm och en såväl tillbaka- som framåtblickande utställning om människans evolution.
Genom alla dessa olika bilder kan vi få kunskap om historien. Dels klargör bilderna sidor av det förflutnas samhällsliv som inte lika väl låter sig fångas i bevarade texter, dels utgör de tidsdokument i sig själva. Från vissa epoker och samhällen saknas skrifter helt, och då är det just genom bevarade lämningar och bilder som vi alls kan närma oss det förflutna. Den naturliga startpunkten är vår tids uttolkning av de fynd som visar hur länge mänskligt liv varit en realitet. Bokens tidsspann är således hisnande långt: 3,2 miljoner år! Vad som betraktats som kvinnligt respektive manligt varierar i tid och rum. Vad som däremot inte förändrats är en överallt och i alla tider återkommande vilja att göra åtskillnad mellan könen.
Makadam förlag 1 9789170611117 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt
Inbunden bok. Damm förlag. 1 uppl. 2007. 118 sidor.
Nyskick. Färgfotoillustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171309969
- Titel
- Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt
- Författare
- Lene Holme Samsøe
- Förlag
- Damm förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 205 x 203 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- STICKA ROMANTISKT, MODERNT OCH KVINNLIGT
av Lene Holme Samsøe
När man ser modellerna i denna bok är det svårt att tro att det fanns en tid då ordet "hemmastickat" hade en lite mossig klang. Här kan du välja bland romantiska, moderna och kvinnliga plagg som andas elegans och exklusivt hantverk - man vill sticka vartenda ett! Välj och vraka bland tröjor, koftor, linnen och kjolar. Komplettera med accessoarer som sjalar, mössor och halsdukar. Skulle du vara sugen på att sticka en värmande filt för svala sommarkvällar får du beskrivning också på det. De flesta av bokens modeller kan stickas i fyra storlekar (från S till XL), men boken ger dig också råd om hur du själv kan anpassa storlekarna så att de passar just dig.
Damm förlag 1 9789171309969 -
Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt
Inbunden bok. Damm förlag. 1 uppl. 2007. 118 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171309969
- Titel
- Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt
- Författare
- Lene Holme Samsøe
- Förlag
- Damm förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 205 x 203 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- STICKA ROMANTISKT, MODERNT OCH KVINNLIGT
av Lene Holme Samsøe
När man ser modellerna i denna bok är det svårt att tro att det fanns en tid då ordet "hemmastickat" hade en lite mossig klang. Här kan du välja bland romantiska, moderna och kvinnliga plagg som andas elegans och exklusivt hantverk - man vill sticka vartenda ett! Välj och vraka bland tröjor, koftor, linnen och kjolar. Komplettera med accessoarer som sjalar, mössor och halsdukar. Skulle du vara sugen på att sticka en värmande filt för svala sommarkvällar får du beskrivning också på det. De flesta av bokens modeller kan stickas i fyra storlekar (från S till XL), men boken ger dig också råd om hur du själv kan anpassa storlekarna så att de passar just dig.
Damm förlag 1 9789171309969 -
Olika och jämlika : manligt och kvinnligt ur...
Inbunden bok. Apologia/CKA. 2023. 295 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186415426
- Titel
- Olika och jämlika : manligt och kvinnligt ur ett kristet perspektiv
- Författare
- Edsinger, Olof
- Förlag
- Apologia/CKA
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 295 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 521 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan man tro på jämlikhet mellan könen utan att kalla sig feminist? Finns det vetenskapligt bevisade skillnader mellan kvinnor och män? Vad betyder Nya testamentets tal om mannen som kvinnans huvud? Detta är exempel på frågor som behandlas i denna bok. Författaren ger sig på ett kunnigt och sakligt sätt i kast med några av vår tids allra hetaste frågor om manligt och kvinnligt. I första delen tar han sig an den ideologiska debatten kopplat till första, andra och tredje vågens feminism. I andra delen går han igenom forskningsläget i fråga om skillnader mellan kvinnor och män. Slutligen behandlar han ”problemtexterna” på temat manligt och kvinnligt i Bibeln. ”Olof Edsingers nya bok är välkomponerad som en trerättersmiddag. Jag hoppas att han, genom det förtroende han har byggt upp genom många års närvaro i samhälls-och kyrkodebatt, ska nå många läsare med sin text.” ANNA SOPHIA BONDE, bibellärare och präst i Svenska kyrkan. OLOF EDSINGER är teolog, författare och samhällsdebattör. Till vardags arbetar han som generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen. Olof är författare till ett femtontal böcker om Bibeln och det kristna livet. På Apologia förlag och dess föregångare CredoAkademin har tidigare böckerna Krigen i Gamla testamentet, Domen och Bekänna färg getts ut.
Apologia/CKA 9789186415426 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Inbunden bok. Ersatz. 1 uppl. 2012. 447 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Hylla 6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 1 9789187219009 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Inbunden bok. Ersatz. 1 uppl. 2012. 447 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. (1)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219009
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 230 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 800 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium... På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...« Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.« Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem. Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Ersatz 1 9789187219009 -
Nannerl Mozart : ett kvinnligt konstnärsliv p...
Inbunden bok. Norstedts. 1. uppl. 1992. 298 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Vinrött klotband, 21,5 x 14,0 cm, 469 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789119194329
- Titel
- Nannerl Mozart : ett kvinnligt konstnärsliv på 1700-talet
- Författare
- Eva Rieger
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 298 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 481 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1. 9789119194329 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9137088297
- Titel
- Kvinnligt
- Författare
- Brownmiller, Susan - Hartelius, Margareta
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 1986
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
Bokförlaget Forum 9137088297 -
Homeopatins fantastiska värld! : kvinnligt &...
Häftad bok.
Nyskick. Recito förlag. uppl.1. [2019]. 367 s. 14 x 21cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177653394
- Titel
- Homeopatins fantastiska värld! : kvinnligt & manligt
- Författare
- Whilde, Stefan
- Förlag
- Recito Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 140 x 210 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Stefan Whildes andra bok om läkekonsten homeopati ligger fokus på det kvinnliga och manliga. Infertilitet, graviditet, missfall, förlossning. Menstruation, hormonellt, klimakterium, oönskad hårväxt. Lust och olust. Onani. För tidig utlösning, impotens, prostatabesvär. Könssjukdomar. Eksem, klåda, ömhet, torrhet, smärta, infektioner. Övergrepp, svartsjuka, relationsproblem, kärleksbesvikelser. Och mycket, mycket mer. Dessutom innehåller boken läkemedelslära med fler än 100 homeopatiska medel!
"Homeopatins fantastiska värld! Kvinnligt & Manligt" riktar sig till alla - nyfikna, nybörjare, homeopatstudenter och professionella homeopater. Sedan tidigare finns boken "Homeopati för nybörjare: Bli din egen läkare - Husapotek och Läkemedelslära" ute. Minst tio böcker i ämnet är planerade.
Välkommen in i homeopatins fantastiska värld!
9789177653394 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9187050668
- Titel
- Kvinnligt (Böcker A6-format)
- Författare
- SWÄRD, ANNE
- Förlag
- PEDAGOGFÖRLAGET AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 105 x 148 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En presentbok som glädjer, motiverar & engagerar! Lika omtyckt att få som att ge bort!
Välkommen in på www.pedagogforlaget.se
PEDAGOGFÖRLAGET AB 9187050668 -
Du fattar ju ingenting : om manligt och kvinn...
Inbunden bok. Lind & Co. 1 uppl. 2010. 175 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. I den här boken möter du fyra män och fyra kvinnor som är fast i gamla könsroller på olika sätt. Men ingen av dem ser att deras konflikter bottnar i skillnaden mellan manligt och kvinnligt. Och att han och hon ofta har vitt skilda förväntningar på vad för läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185801954
- Titel
- Du fattar ju ingenting : om manligt och kvinnligt i relationer
- Författare
- Ståhl, Anna-Britta
- Förlag
- Lind & Co
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 138 x 215 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 292 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken möter du fyra män och fyra kvinnor som är fast i gamla könsroller på olika sätt. Men ingen av dem ser att deras konflikter bottnar i skillnaden mellan manligt och kvinnligt. Och att han och hon ofta har vitt skilda förväntningar på vad förhållandet ska ge.
Du får bland annat lära känna Mikaela som betraktar sin sambo som ett renoveringsobjekt och Magnus som plattar ut sig för att vara som hans älskade Elinor vill.
Du får också veta varför män och kvinnor är olika och tips på vad du och din partner kan göra för att hålla kärleken vid liv.
Kvinnor har länge beskrivits som omhändertagande och relationsorienterade. Medan män lyfts fram som självständiga och självförverkligande. I dag lever vi i korsdraget mellan traditionella och moderna könsroller.
Trots allt tal om jämställdhet är könen mer segregerade än någonsin. Men könsskillnader är fortfarande lite tabu.Samtidigt som vi är friare än någonsin tornar konflikterna upp sig. Och många av dessa bottnar i att vi präglas av könsroller som gör att vi lätt misstolkar varandra.
I Du fattar ju ingenting finns roliga exempel som hjälper par att reda ut mönstren bakom gamla invanda roller, och metoder för att hitta fram till en mer harmonisk relation med bättre förståelse för varandras olika sidor.
Anna-Britta Ståhl är journalist och författare. Hennes bok Bantningsbluffen hur du undviker den och designar din egen diet fick 2006 Måltidsakademiens pris för bästa bok inom hälsa och functional food.
Julianna Weiss har arbetat som psykolog och psykoterapeut i trettio år och har specialiserat sig på relationer. Idag arbetar hon på PBU och driver egen praktik. Med Du fattar ju ingenting gör hon sin författardebut.
Lind & Co 1 9789185801954 -
Samma art olika världar - Om manligt och kvin...
Inbunden bok. B Wahlströms. 1 uppl. 1999. 240 sidor.
Mycket gott skick. Endast smärre hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga.. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9132324235
- Titel
- Samma art olika världar
- Författare
- Allan Pease
- Förlag
- B Wahlströms
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 158 x 230 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
B Wahlströms 1 9132324235 -
Osynliga partners: Hur manligt och kvinnligt...
Häftad bok. Centrum för jungiansk psykologi. 1989. 136 sidor.
Mycket gott skick. Fint ex. Varsamt läst. Ingen namnteckning, inga understrykningar. Hel, rak, ren men med hanteringsspår såsom hyllskav på hörn och kanter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9170750017
- Titel
- Osynliga partners : hur manligt och kvinnligt inom var och en av oss påverkar våra relationer
- Författare
- Sanford, John A. - Nilstam, Ingalill - Raihle, Håkan - Centrum för jungiansk psykologi
- Förlag
- Solna : Centrum för jungiansk psykologi
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Centrum för jungiansk psykologi 9170750017 -
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Pocketbok. Ersatz. 1 uppl. 2013. 447 sidor.
Nyskick. Oläst
Se bild bedöm självInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187219672
- Titel
- Kriget har inget kvinnligt ansikte
- Författare
- Aleksijevitj, Svetlana
- Förlag
- Ersatz
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- NOBELPRISET I LITTERATUR 2015
De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad, bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium...
På traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män? Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...«
Jag kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget. De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var »sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.«
Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem.
Visst gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin. Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...
"Kommer att kunna jämföras med till exempel Aleksander Solzjenitsyns och Vasilij Grossmans storverk om den sovjetiska historien och människan."
- Kaj Schueler, SvD.
"Ska du bara läsa en enda bok i år, så föreslår jag den här: Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Vare sig du hatar krigsskildringar eller tillhör de passionerade nördar som inte kan värja sig mot suget från fronten, detta är boken för dig. På samma gång ett dramatiskt reportage - ett historiskt scoop - och ett unikt konstverk i den stora ryska litterära traditionen."
- Ulrika Knutsson, Expressen
"Förmågan att fånga tonfall och hitta oförglömliga detaljer borde kunna meritera både för ett Nobelpris i litteratur och för Fredspriset."
- John Swedmark, Arbetet
"Svetlana Aleksijevitjs storverk är drabbande och nödvändigt".
- Per Svensson, GP
"Bokförlaget Ersatz gör en stor insats som återigen lyfter fram en av vår tids viktigaste författare..."
- Anneli Jordahl, Aftonbladet
"Svetlana Aleksijevitj har utfört ett storslaget forskningsarbete och i en läsvärd bok lyft fram en bortglömd kvinnlig historia."
- Thomas Attorps, GD
Ersatz 1 9789187219672
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn