-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 2 9789151828411 -
Hur vi lär
Häftad bok. Norstedts. 2 uppl. 1998. 316 sidor.
Mycket gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 2 9789151828411 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Learning and development in early childhood e...
Häftad bok. 2019. 192 sidor.
Mycket gott skick. OBS! På engelska! Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss, Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163417146
- Titel
- Learning and development in early childhood education
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid - Asplund Carlsson, Maj - Harris, Clare
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
9789163417146 -
Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068497
- Titel
- Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
- Författare
- Henry, Alastair - Gurdal, Sevtap - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Komplexiteten i läraruppdraget innebär att lärare dagligen ställs inför olika dilemman. Inte sällan sätts olika perspektiv, intressen, ambitioner, ansvar och krav mot varandra. Att vara lärare och ansvarig för barns och ungdomars lärande och utveckling kräver därför en mängd olika kompetenser.Boken är indelad i fyra teman som syftar till att öka medvetenheten om läraruppdragets mångfasetterade natur och komplexitet – elevers förutsättningar, undervisning, sociala kategoriseringar och samhälleliga uppdrag. De olika områdena belyses i bokens kapitel i form av olika autentiska fall som speglar de erfarenheter som författarna själva har mött som lärare, lärarutbildare och forskare och är konstruerade på ett sätt som inbjuder till tolkning, reflektion och diskussion.För att sätta igång tankeprocesser och för att stimulera till diskussion finns diskussionsfrågor i anslutning till varje fall. Hur du använder dessa fall är en fråga för dig som läsare, men oavsett hur boken används kan varje kapitel bidra till möjligheten att förbereda sig på den centrala frågan: Vad innebär det att vara lärare?Boken vänder sig främst till lärarstuderande och passar utmärkt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningen. Den kan även med fördel användas som kompetensutveckling av verksamma lärare och vara av intresse för alla som är engagerade i skolfrågor och lärares uppdrag.
Studentlitteratur 1 9789144068497 -
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsb...
Inbunden bok. Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion. Första uppl. 1994. 260 sidor.
Nyskick. Symposion. Första uppl. 1994. 260 s. Inbunden. 22x15cm. 440 gram. Nyskick. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171391827
- Titel
- Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
- Författare
- Wåhlin, Kristian - Asplund Carlsson, Maj - Gummi-Tarzan på biblioteket : varför vissa böcker är populära (projekt)
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Resultat av en läsvaneundersökning bland 266 barn i årskurs 3-6 i en mindre kommun i närheten av Göteborg år 1989
Li:S
Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion Första 9789171391827 -
Lära av sagan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 115 sidor.
Gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 256 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147114597 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 256 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147114597 -
Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 248 sidor.
Gott skick. Markeringar finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068497
- Titel
- Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
- Författare
- Henry, Alastair - Gurdal, Sevtap - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Komplexiteten i läraruppdraget innebär att lärare dagligen ställs inför olika dilemman. Inte sällan sätts olika perspektiv, intressen, ambitioner, ansvar och krav mot varandra. Att vara lärare och ansvarig för barns och ungdomars lärande och utveckling kräver därför en mängd olika kompetenser.Boken är indelad i fyra teman som syftar till att öka medvetenheten om läraruppdragets mångfasetterade natur och komplexitet – elevers förutsättningar, undervisning, sociala kategoriseringar och samhälleliga uppdrag. De olika områdena belyses i bokens kapitel i form av olika autentiska fall som speglar de erfarenheter som författarna själva har mött som lärare, lärarutbildare och forskare och är konstruerade på ett sätt som inbjuder till tolkning, reflektion och diskussion.För att sätta igång tankeprocesser och för att stimulera till diskussion finns diskussionsfrågor i anslutning till varje fall. Hur du använder dessa fall är en fråga för dig som läsare, men oavsett hur boken används kan varje kapitel bidra till möjligheten att förbereda sig på den centrala frågan: Vad innebär det att vara lärare?Boken vänder sig främst till lärarstuderande och passar utmärkt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningen. Den kan även med fördel användas som kompetensutveckling av verksamma lärare och vara av intresse för alla som är engagerade i skolfrågor och lärares uppdrag.
Studentlitteratur 1 9789144068497 -
Hur vi lär
Häftad bok. Stockholm : Rabén & Sjögren. 1986. 316 sidor.
Gott skick. Stämpel och namn på insidan. Nött överst och underst på ryggen. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129576979
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Entwistle, Noel - Hounsell, Dai - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129576979 -
Lära av sagan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 115 sidor.
Gott skick. Lite understrykningar. Namnteckning på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsb...
Inbunden bok. Symposion. Första uppl. 1994. 260 sidor.
Nyskick. Symposion. Första uppl. 1994. 260 s. Inbunden. 22x15cm. 440 gram. Nyskick. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171391827
- Titel
- Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
- Författare
- Wåhlin, Kristian - Asplund Carlsson, Maj - Gummi-Tarzan på biblioteket : varför vissa böcker är populära (projekt)
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Resultat av en läsvaneundersökning bland 266 barn i årskurs 3-6 i en mindre kommun i närheten av Göteborg år 1989
Li:S
Symposion Första 9789171391827 -
Det lekande lärande barnet i en utvecklingspe...
Häftad bok. Liber. 2:1 uppl. 2014. 256 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 335 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. DEL I - Bakgrund 1. Ett perspektiv i tiden 2. Några inriktningar inom det förskolepedagogiska fältet 3. Lek som ett sätt att läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2:1 9789147114597 -
"Allrakäraste syster" i förskolan
Häftad bok. Götebors universitet. 1 uppl. 1994. 33 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGötebors universitet 1 -
Från Max till Mio. Förskolans litteraturval f...
Häftad bok. Göteborgs universitet. 1 uppl. 1993. 14 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar i texten. Pärmen i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGöteborgs universitet 1 -
Det var en gång ... Om barnlitteratur i ett u...
Häftad bok. Rapport från Göteborgs universitet. 1 uppl. 2019. 79 sidor.
Mycket gott skick. Märke av namnetikett på framsidan, ägarnamn på försättsbladet. Ett fåtal blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188510204
- Titel
- Det var en gång- : om barnlitteratur i ett utvecklingspedagogiskt temaarbete
- Författare
- Asplund Carlsson, Maj - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Rapport från Göteborgs universitet 1 9789188510204 -
Läraryrket - ett mångfasetterat uppdrag
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:1 uppl. 2011. 248 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Författarpresentation; Inledning; Tema 1 - Elevers förutsättningar 1. Individen och gruppen 2. "Varför ska jag läsa matte?" 3. Sociala möten; Tema 2 - Undervisning 4. Matematikunde läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068497
- Titel
- Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
- Författare
- Henry, Alastair - Gurdal, Sevtap - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Komplexiteten i läraruppdraget innebär att lärare dagligen ställs inför olika dilemman. Inte sällan sätts olika perspektiv, intressen, ambitioner, ansvar och krav mot varandra. Att vara lärare och ansvarig för barns och ungdomars lärande och utveckling kräver därför en mängd olika kompetenser.Boken är indelad i fyra teman som syftar till att öka medvetenheten om läraruppdragets mångfasetterade natur och komplexitet – elevers förutsättningar, undervisning, sociala kategoriseringar och samhälleliga uppdrag. De olika områdena belyses i bokens kapitel i form av olika autentiska fall som speglar de erfarenheter som författarna själva har mött som lärare, lärarutbildare och forskare och är konstruerade på ett sätt som inbjuder till tolkning, reflektion och diskussion.För att sätta igång tankeprocesser och för att stimulera till diskussion finns diskussionsfrågor i anslutning till varje fall. Hur du använder dessa fall är en fråga för dig som läsare, men oavsett hur boken används kan varje kapitel bidra till möjligheten att förbereda sig på den centrala frågan: Vad innebär det att vara lärare?Boken vänder sig främst till lärarstuderande och passar utmärkt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningen. Den kan även med fördel användas som kompetensutveckling av verksamma lärare och vara av intresse för alla som är engagerade i skolfrågor och lärares uppdrag.
Studentlitteratur 1:1 9789144068497 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 256 sidor.
Nära nyskick. Inga understrykningar eller annat kladd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147114597 -
DET LEKANDE LÄRANDE BARNET i en utvecklingsp...
Häftad bok. Liber. Andra uppl. 2014. 256 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Outlånad. Om det inte var för bibliotekets egen stämpel kunde boken ses som förlagsny. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna. som är inplastade. ANDRA UPPLAGAN. ” Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar u läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber Andra 9789147114597 -
Hur vi lär
Häftad bok. Prisma. 2 uppl. 1998. 316 sidor.
Nära nyskick. Oläst bok.
Hel och fin.
Under bokstaven M.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9789151828411 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151828413
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9151828413 -
Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068497
- Titel
- Läraryrket : ett mångfasetterat uppdrag
- Författare
- Henry, Alastair - Gurdal, Sevtap - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Komplexiteten i läraruppdraget innebär att lärare dagligen ställs inför olika dilemman. Inte sällan sätts olika perspektiv, intressen, ambitioner, ansvar och krav mot varandra. Att vara lärare och ansvarig för barns och ungdomars lärande och utveckling kräver därför en mängd olika kompetenser.Boken är indelad i fyra teman som syftar till att öka medvetenheten om läraruppdragets mångfasetterade natur och komplexitet – elevers förutsättningar, undervisning, sociala kategoriseringar och samhälleliga uppdrag. De olika områdena belyses i bokens kapitel i form av olika autentiska fall som speglar de erfarenheter som författarna själva har mött som lärare, lärarutbildare och forskare och är konstruerade på ett sätt som inbjuder till tolkning, reflektion och diskussion.För att sätta igång tankeprocesser och för att stimulera till diskussion finns diskussionsfrågor i anslutning till varje fall. Hur du använder dessa fall är en fråga för dig som läsare, men oavsett hur boken används kan varje kapitel bidra till möjligheten att förbereda sig på den centrala frågan: Vad innebär det att vara lärare?Boken vänder sig främst till lärarstuderande och passar utmärkt inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningen. Den kan även med fördel användas som kompetensutveckling av verksamma lärare och vara av intresse för alla som är engagerade i skolfrågor och lärares uppdrag.
Studentlitteratur 1 9789144068497 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151828413
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9151828413 -
Det lekande lärande barnet i en utvecklingspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 226 sidor.
ISBN 47052058
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber 1 47052058 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144387819
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144387819 -
Det lekande lärande barnet – i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick. Första upplagan.
"Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar ut den teoretiska grunden för utvecklingspedagogiken knuten till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser. [...]" … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1:2 9789147052059 -
Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsbö...
Inbunden bok. Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion. 1994. 259 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Namnteckning och pris skrivet på första sidan, annars inga anteckningar eller understrykningar. Köpte boken utan skyddsomslag så fanns det försvann det innan jag köpte boken. Utsidan av boken ser bra ut, dock finns ett ungefär 4 cm streck från en penna på läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171391827
- Titel
- Barnens tre bibliotek : läsning av fiktionsböcker i slukaråldern
- Författare
- Wåhlin, Kristian - Asplund Carlsson, Maj - Gummi-Tarzan på biblioteket : varför vissa böcker är populära (projekt)
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Resultat av en läsvaneundersökning bland 266 barn i årskurs 3-6 i en mindre kommun i närheten av Göteborg år 1989
Li:S
Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion 9171391827
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
