-
Didaktik – teori, reflektion och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB, Lund. 1:1 uppl. 1997. 267 sidor.
Mycket gott skick. En rosa krumelur på titelsidan. Något enstaka litet blyersstreck kan sedan upptäckas inne i boken, som annars är i välhållet, fint skick. Smärre spår av hantering skönjbara på pärmarna. "Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori ha läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144479415
- Titel
- Didaktik - - teori, reflektion och praktik
- Författare
- Reinertsen, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori har för lärares arbete. Några av de frågor som ställs är: Vad är egentligen en didaktisk teori? Ger sådana teorier råd om hur undervisning ska planeras, genomföras och utvecklas? Hur är didaktiska teorier förbundna med den enskilda lärarens didaktiska tänkande och handlande? Hur använder lärare sig av teorier? Är undervisningsrutin ett hinder eller en förutsättning för att utveckla ett personligt didaktiskt koncept? Svaren på dessa frågor har varierat under olika perioder och varierar även idag mellan olika forskare och traditioner i olika länder. Författarna ger en internationell översikt över de didaktiska teorier och modeller som är aktuella idag samt redogör för förhållandet mellan didaktisk teori, lärares didaktiska tänkande och deras praktiska pedagogiska handlande. Författarna, som är verksamma i olika länder, är välkända representanter inom sina respektive specialområden.Eftersom det didaktiska tänkandet är en process som tar sin början redan under utbildningstiden, är boken lika viktig för blivande lärare som för dem som redan är yrkesverksamma. Den passar utmärkt som kurslitteratur i lärarutbildningar och i fortbildningssammanhang. Översättning: Ursula Manthey
Studentlitteratur AB, Lund 1:1 9789144479415 -
Kunskap - Organisation - Demokrati
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 248 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144494715
- Titel
- Kunskap - Organisation - Demokrati
- Författare
- Englund, Tomas - Lindblad, Sverker - Berg, Gunnar - Wallin, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144494715 -
Kunskap - Organisation - Demokrati
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Första uppl. 1995. 248 sidor.
Gott skick. Några enstaka marginalförstrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144494715
- Titel
- Kunskap - Organisation - Demokrati
- Författare
- Englund, Tomas - Lindblad, Sverker - Berg, Gunnar - Wallin, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB Första 9789144494715 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Skillnad och konsekvens : mötet lärare-studer...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 269 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144033921
- Titel
- Skillnad och konsekvens : mötet lärare-studerande och undervisning som meningserbjudande
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 391 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144033921 -
Föreställningar om den goda läraren
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2012. 306 sidor.
Gott skick. Slät och fin, rak i ryggen. En hel del understrykningar i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733832
- Titel
- Föreställningar om den goda läraren
- Författare
- Tomas Englund - Lars Erikson - Owe Lindberg - Agneta Linné - Jan Morawski - Kerstin Skog-Östlin - Ninni Wahlström - Matilda Wiklund
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns den goda läraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lärare. Sådan kompetens beror i hög grad på kvaliteten på lärarens interaktion med eleverna, på hur hen förmår använda sina pedagogiska kunskaper till att skapa en god, fokuserad lärmiljö i vilken eleverna känner sig sedda och har förtroende för varanda.
Men hur har våra föreställningar om den goda läraren formats? Vilka krafter har skapat riktlinjer för och ?bestämt? hur en god lärare ska vara? Varför är bilden av skolan, läraren och lärarutbildningen så ofta negativ? Får lärarna i realiteten förtroendet att utforma undervisningen på ett sätt de tycker är pedagogiskt rimligt?
I Föreställningar om den gode läraren får man ett både dagsaktuellt och historiskt perspektiv på frågor av det här slaget. Bidragen belyser bland annat utbildningspolitik, läroplaner, lärarutbildning och diskussionen om den pedagogiska forskningens vetenskaplighet. Det sätt på vilket medierna satt dagordningen för de senaste decenniernas kritik av den socialdemokratiska utbildningspolitiken i allmänhet och lärarutbildningen i synnerhet ägnas en särskilt ingående analys.
"Föreställningar om den gode läraren" är ett resultat av det av Riksbanken finansierade forskningsprojektet ?Den goda läraren?.
Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han har under många år lett forskning på temat utbildning och demokrati.
Bokförlaget Daidalos 9789171733832 -
Lärarprofessionalism - om professionella lära...
Häftad bok. Lärarförbundet. 2 uppl. 120 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet 2 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Gott skick. Limhäftad med tryckta omslag. Omkring 30 sidor med understryk, några korta anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732491 -
Vad räknas som kunskap? – Läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal diskreta blyertsunderstrykningar förekommer i början av boken – annars ser den närmast ut som ny.
"Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2016. 315 sidor.
Mycket gott skick. Någon blyertsmarkering på något ställe i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. ..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559 -
Föreställningar om den goda läraren
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2012. 306 sidor.
Nyskick. Finns den goda läraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lärare. Sådan kompetens beror i hög grad på kvaliteten på lärarens interaktion med eleverna, på hur hen förmår använda sina pedagogiska kunskaper till att läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733832
- Titel
- Föreställningar om den goda läraren
- Författare
- Tomas Englund - Lars Erikson - Owe Lindberg - Agneta Linné - Jan Morawski - Kerstin Skog-Östlin - Ninni Wahlström - Matilda Wiklund
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns den goda läraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lärare. Sådan kompetens beror i hög grad på kvaliteten på lärarens interaktion med eleverna, på hur hen förmår använda sina pedagogiska kunskaper till att skapa en god, fokuserad lärmiljö i vilken eleverna känner sig sedda och har förtroende för varanda.
Men hur har våra föreställningar om den goda läraren formats? Vilka krafter har skapat riktlinjer för och ?bestämt? hur en god lärare ska vara? Varför är bilden av skolan, läraren och lärarutbildningen så ofta negativ? Får lärarna i realiteten förtroendet att utforma undervisningen på ett sätt de tycker är pedagogiskt rimligt?
I Föreställningar om den gode läraren får man ett både dagsaktuellt och historiskt perspektiv på frågor av det här slaget. Bidragen belyser bland annat utbildningspolitik, läroplaner, lärarutbildning och diskussionen om den pedagogiska forskningens vetenskaplighet. Det sätt på vilket medierna satt dagordningen för de senaste decenniernas kritik av den socialdemokratiska utbildningspolitiken i allmänhet och lärarutbildningen i synnerhet ägnas en särskilt ingående analys.
"Föreställningar om den gode läraren" är ett resultat av det av Riksbanken finansierade forskningsprojektet ?Den goda läraren?.
Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han har under många år lett forskning på temat utbildning och demokrati.
Bokförlaget Daidalos 9789171733832 -
Didaktik (R5A6)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 172 sidor.
Mycket gott skick. Något kantstött och namnetikett på insidan, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010328
- Titel
- Didaktik
- Författare
- Tomas Englund - Börje Ekstig - Erik Wallin - Karl-Georg Ahlström - Karin Allgulin Sjölin - Karin Hjälmeskog - Ulrika Tornberg - Anders Westlin - Leif Östman - Tor Hudner - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Didaktik betyder undervisningslära. Didaktiken belyser undervisningens och lärandets historia och aktuella förutsättningar genom att analysera innehållet i dessa aktiviteter. Med innehåll avses främst det kunskapsinnehåll som skola och universitet förmedlar, men också de föreställningar om människan och hennes relation till sig själv, till andra och till sin omvärld som följer av ett bestämt kunskapsinnehåll. Didaktiken som forskningsfält omfattar alltså inte bara skolan som institution. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144010328 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Gott skick. Någon understrykning med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
