-
Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett unde...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 304 sidor.
Nyskick. Mjukhäftad med invikta flikpärmar. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823990
- Titel
- Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett undervisande förhållningssätt
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 564 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsa, skriva och räkna i förskolan förklarar hur du kan utveckla lärandet hos alla barn. Du som arbetar i förskolan får bland annat hjälp med att:
planera undervisningen på ett sätt som utvecklar barns förmågor
välja arbetsformer som stärker barns lust att lära
utvärdera att undervisningen verkligen resulterar i lärande.
I förskolans vardag uppstår både planerade och spontana lärandesituationer. Den här boken ger dig de bästa verktygen för att utveckla ett undervisande förhållningssätt och visar hur du kan gå tillväga när ett lärtillfälle uppstår.
Ann S. Pihlgren bjuder på många exempel hämtade från förskolans vardag vilket ger konkret stöd som du kan använda direkt i ditt eget arbete och tillsammans med dina kollegor. Den 5 oktober 2020 tog hon emot Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur.
Läsa, skriva och räkna i förskolan vänder sig till dig som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.
Sagt om boken:
"Boken är konkret och bygger på autentiska exempel som ger pedagogerna direkta förslag, fördjupning och ny kunskap kring de olika begreppen och ämnesområdena."
Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 6, 2020
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127823990 -
Leda fritidshemmet : praktika för skolledare
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 176 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144122007
- Titel
- Leda fritidshemmet : praktika för skolledare
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 162 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets verksamhet är under stark förändring, med nya styrdokument och ett förändrat lärandeuppdrag som på ett tydligare sätt inlemmar fritidshemmen i utbildningssystemet. Leda fritidshemmet ger skolledare de nödvändiga redskap som krävs för att leda och styra fritidshemmet. Med utgångspunkt i forskning och med praktiska exempel beskriver Pihlgren hur verksamheten kan utvecklas.
Boken innehåller följande delar:
Fritidshemmets historia och pedagogiska tradition
Fritidshemmets styrdokument och didaktik
Pedagogisk samverkan och samplanering med grundskolan
Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning och lokalanvändning
Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på fritidshemmet.
Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildning samt till förvaltningsledning, skolledare och arbetslagsledare som har ansvar för fritidshemsverksamhet. Varje kapitel avslutas med förslag på utvecklingsarbeten och rekommendationer till fördjupande läsning.
Studentlitteratur AB 1 9789144122007 -
Fritidshemmets didaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 256 sidor.
Mycket gott skick. Inget skrivet i boken. Lätt nötta hörn, annars mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144121925
- Titel
- Fritidshemmets didaktik
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år.
Boken behandlar bland annat följande:
Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik. Hur begrep-pet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning.
Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och under praktiska och estetiska lektioner.
Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö samt hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet.
Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem; den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som kan användas för att diskutera innehållet, samt med läsanvisningar för vidare utveckling.
Studentlitteratur AB 2 9789144121925 -
Sokratiska samtal i undervisningen
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 149 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054858
- Titel
- Sokratiska samtal i undervisningen
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sokratiska samtalet ger barn och ungdomar en unik möjlighet att utveckla sin förmåga till kritiskt tänkande, sin förmåga att värdera och göra kloka val, att göra sin röst hörd och att samarbeta konstruktivt med andra. De sokratiska samtalen hör hemma i en humanistisk tradition, där allas möjlighet att delta aktivt i ett demokratiskt samhälle är yttersta mål. Samtalens bakomliggande teori är sociokulturell och bygger på antaganden om individens förmåga till kritisk analys. Genom en undersökande och samarbetande dialog tränas deltagarna att analysera underliggande värderingar och idéer på olika områden av mänskligt vetande såsom historia, fysik, matematik och konst. I den här boken presenteras det sokratiska samtalets historia, teoretiska grund och didaktik. Författaren diskuterar förutsättningar och steg på vägen samt förklarar med en mängd belysande exempel hur samtalen kan genomföras i praktiken. Samtalen kan föras inom alla ämnesområden i såväl förskola och fritidshem som i grundskola och gymnasium.
Studentlitteratur AB 1 9789144054858 -
Fritidshemmets didaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 256 sidor.
Mycket gott skick. viss färgmarkering annars nära nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144121925
- Titel
- Fritidshemmets didaktik
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år.
Boken behandlar bland annat följande:
Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik. Hur begrep-pet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning.
Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och under praktiska och estetiska lektioner.
Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö samt hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet.
Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem; den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som kan användas för att diskutera innehållet, samt med läsanvisningar för vidare utveckling.
Studentlitteratur AB 2 9789144121925 -
Undervisning i förskolan : Att skapa lärande...
Häftad bok.
Nyskick. Teorier om lärande och undervisning i förskolan, med exempel på undervisningsmiljöer och verktyg för att stärka barns kognition. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2017 | Häftad. 8:o (155x230 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818392
- Titel
- Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från
påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
9789127818392 -
Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma u...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 338 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker eller Postnord. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt innebär att läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100937
- Titel
- Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma uppdraget
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 495 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel.
Boken behandlar bland annat:
Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra.
Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola.
Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem och skola kan samverka för att skapa lärande miljöer.
Planering och bedömning samt hur kvalitetsarbete kan utveckla verksamheterna och samarbetet.
Samarbete när det gäller områden som barns relationsarbete, språkutveckling, utomhusvistelse och teknikkunskap.
Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor samt med läsanvisningar för vidare utveckling. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning. Den kan också användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap på området.
Studentlitteratur AB 1 9789144100937 -
Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett unde...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 304 sidor.
Mycket gott skick. Mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823990
- Titel
- Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett undervisande förhållningssätt
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 564 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsa, skriva och räkna i förskolan förklarar hur du kan utveckla lärandet hos alla barn. Du som arbetar i förskolan får bland annat hjälp med att:
planera undervisningen på ett sätt som utvecklar barns förmågor
välja arbetsformer som stärker barns lust att lära
utvärdera att undervisningen verkligen resulterar i lärande.
I förskolans vardag uppstår både planerade och spontana lärandesituationer. Den här boken ger dig de bästa verktygen för att utveckla ett undervisande förhållningssätt och visar hur du kan gå tillväga när ett lärtillfälle uppstår.
Ann S. Pihlgren bjuder på många exempel hämtade från förskolans vardag vilket ger konkret stöd som du kan använda direkt i ditt eget arbete och tillsammans med dina kollegor. Den 5 oktober 2020 tog hon emot Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur.
Läsa, skriva och räkna i förskolan vänder sig till dig som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.
Sagt om boken:
"Boken är konkret och bygger på autentiska exempel som ger pedagogerna direkta förslag, fördjupning och ny kunskap kring de olika begreppen och ämnesområdena."
Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 6, 2020
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127823990 -
Läsa, skriva och räkna i förskolan : Ett unde...
Häftad bok.
Nyskick. Lär dig skapa effektiva lärandesituationer i förskolan med praktiska verktyg och strategier för undervisning. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2020 | Danskt band. 8:o (157x228 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823990
- Titel
- Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett undervisande förhållningssätt
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 564 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsa, skriva och räkna i förskolan förklarar hur du kan utveckla lärandet hos alla barn. Du som arbetar i förskolan får bland annat hjälp med att:
planera undervisningen på ett sätt som utvecklar barns förmågor
välja arbetsformer som stärker barns lust att lära
utvärdera att undervisningen verkligen resulterar i lärande.
I förskolans vardag uppstår både planerade och spontana lärandesituationer. Den här boken ger dig de bästa verktygen för att utveckla ett undervisande förhållningssätt och visar hur du kan gå tillväga när ett lärtillfälle uppstår.
Ann S. Pihlgren bjuder på många exempel hämtade från förskolans vardag vilket ger konkret stöd som du kan använda direkt i ditt eget arbete och tillsammans med dina kollegor. Den 5 oktober 2020 tog hon emot Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur.
Läsa, skriva och räkna i förskolan vänder sig till dig som arbetar i förskolan, inklusive rektorer och förskollärarstudenter.
Sagt om boken:
"Boken är konkret och bygger på autentiska exempel som ger pedagogerna direkta förslag, fördjupning och ny kunskap kring de olika begreppen och ämnesområdena."
Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 6, 2020
9789127823990 -
Språkdidaktik i fritidshemmet : Språkundervis...
Häftad bok.
Nyskick. Språkdidaktik i fritidshemmet - teoretisk grund och praktisk fördjupning för språkligt lärande hos elever. Inspirerande och kreativ undervisning. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2022 | Häftad. 8:o (157x230 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127829480
- Titel
- Språkdidaktik i fritidshemmet : språkundervisning medan livet levs
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 157 x 230 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 438 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språkdidaktik i fritidshemmet ger den teoretiska grund och praktiska fördjupning som behövs för att kunna planera, utvärdera och utveckla det språkliga lärandet hos alla elever. Utifrån centrala områden som exempelvis samtal, berättande, högläsning, ord och begrepp, bokcirklar och biblioteksbesök, drama och egen produktion i form av dagböcker, tidningar, böcker, poddar och film, så inspirerar boken till en språkundervisning som pågår medan livet levs.
Språket är nyckeln till att utveckla förmågor inom samtliga ämnesområden, men även för att skapa gemenskap. Att kunna lyssna på andra, framföra sina tankar, förhandla och kompromissa är viktiga ingredienser för goda relationer och ett demokratiskt förhållningssätt.
Det här är en bok för fritidshemspersonal och rektorer samt till blivande lärare i fritidshem.
9789127829480 -
Leda fritidshemmet : Praktika för skolledare
Inbunden bok.
Nyskick. Leda fritidshemmet - en bok för skolledare om att leda och utveckla fritidshemsverksamheten. | Studentlitteratur, 2018 | Illustrerat pappband. 8:o (23 cm i höjd) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144122007
- Titel
- Leda fritidshemmet : praktika för skolledare
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 162 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets verksamhet är under stark förändring, med nya styrdokument och ett förändrat lärandeuppdrag som på ett tydligare sätt inlemmar fritidshemmen i utbildningssystemet. Leda fritidshemmet ger skolledare de nödvändiga redskap som krävs för att leda och styra fritidshemmet. Med utgångspunkt i forskning och med praktiska exempel beskriver Pihlgren hur verksamheten kan utvecklas.
Boken innehåller följande delar:
Fritidshemmets historia och pedagogiska tradition
Fritidshemmets styrdokument och didaktik
Pedagogisk samverkan och samplanering med grundskolan
Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning och lokalanvändning
Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på fritidshemmet.
Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildning samt till förvaltningsledning, skolledare och arbetslagsledare som har ansvar för fritidshemsverksamhet. Varje kapitel avslutas med förslag på utvecklingsarbeten och rekommendationer till fördjupande läsning.
9789144122007 -
Undervisning i förskolan : att skapa lärande...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 201 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818392
- Titel
- Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från
påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818392 -
Undervisning i förskolan : att skapa lärande...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2017, 1 uppl, Sidor: 201
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818392
- Titel
- Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från
påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
9789127818392 -
Undervisning i förskolan : att skapa lärande...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 201 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818392
- Titel
- Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från
påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818392 -
Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 331 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068954
- Titel
- Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fritidshemmet och i skolan
- Författare
- Ann S. Pihlgren - Gudrun Schön Johansson - Anneli Hippinen - Lena Holmberg - Hans Fröman - Per Olof Johansson - Rosie Jacobsson - Malin Rohlin - Anneli Vossman Strömberg - Eva Kane - Stuart Lester - Karin Aronsson - Lars Lindström
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Boken består av fristående texter, där forskare, undervisare, rektorer och ledarskapskonsulter bidrar med kunskap från forskning och beprövad erfarenhet.Områden som behandlas är:demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagenbarns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativhur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområdenhur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändninghur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan.Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.
Studentlitteratur 1 9789144068954 -
Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma u...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 338 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100937
- Titel
- Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma uppdraget
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 495 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel.
Boken behandlar bland annat:
Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra.
Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola.
Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem och skola kan samverka för att skapa lärande miljöer.
Planering och bedömning samt hur kvalitetsarbete kan utveckla verksamheterna och samarbetet.
Samarbete när det gäller områden som barns relationsarbete, språkutveckling, utomhusvistelse och teknikkunskap.
Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor samt med läsanvisningar för vidare utveckling. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning. Den kan också användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap på området.
Studentlitteratur AB 1 9789144100937 -
Fritidshemmets mål och resultat : att planera...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 182 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111179
- Titel
- Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 224 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Fritidshemmets mål och resultat beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag.
Boken innehåller följande delar:
Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det?
Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken? Vilka fällor riskerar man att falla i?
Resultatbedömning – hur vet man att eleverna har lärt sig det som avsågs?
Lärande och didaktik i fritidshemmet – vad är det som ska planeras och utvärderas?
Samplanering med grundskolans personal – hur gör man det effektivt?
Fritidshemmets kvalitetsredovisning – vad bör den innehålla och hur tas den fram?
Utvecklingssamtalet – hur kan fritidshemmet bidra vid elevens utvecklingssamtal?
Varje kapitel avslutas med rekommendationer till fördjupande läsning inom det område som kapitlet har behandlat samt diskussionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete. Boken vänder sig till fritidslärarstudenter, redan yrkesverksam personal vid fritidshem samt skolledare med ansvar för fritidshem.
Studentlitteratur AB 1 9789144111179 -
Rasten - Möjligheternas mellanrum
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 216 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144124049
- Titel
- Rasten - Möjligheternas mellanrum
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila.
Frågor som behandlas i antologin är följande:
Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras?
Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande?
Vad kan vi lära av rastens historia?
Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande?
Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? Hur ser en samtida rastverksamhet ut?
Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster?
Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse?
Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.
Studentlitteratur AB 1 9789144124049 -
Fritidshemmets mål och resultat : att planera...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 182 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111179
- Titel
- Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 224 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Fritidshemmets mål och resultat beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag.
Boken innehåller följande delar:
Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det?
Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken? Vilka fällor riskerar man att falla i?
Resultatbedömning – hur vet man att eleverna har lärt sig det som avsågs?
Lärande och didaktik i fritidshemmet – vad är det som ska planeras och utvärderas?
Samplanering med grundskolans personal – hur gör man det effektivt?
Fritidshemmets kvalitetsredovisning – vad bör den innehålla och hur tas den fram?
Utvecklingssamtalet – hur kan fritidshemmet bidra vid elevens utvecklingssamtal?
Varje kapitel avslutas med rekommendationer till fördjupande läsning inom det område som kapitlet har behandlat samt diskussionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete. Boken vänder sig till fritidslärarstudenter, redan yrkesverksam personal vid fritidshem samt skolledare med ansvar för fritidshem.
Studentlitteratur AB 1 9789144111179 -
Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma u...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 338 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100937
- Titel
- Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma uppdraget
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 495 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel.
Boken behandlar bland annat:
Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra.
Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola.
Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem och skola kan samverka för att skapa lärande miljöer.
Planering och bedömning samt hur kvalitetsarbete kan utveckla verksamheterna och samarbetet.
Samarbete när det gäller områden som barns relationsarbete, språkutveckling, utomhusvistelse och teknikkunskap.
Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor samt med läsanvisningar för vidare utveckling. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning. Den kan också användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap på området.
Studentlitteratur AB 1 9789144100937 -
Leda förskolan - praktika för rektorer
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 216 sidor.
Mycket gott skick. Mjukband. Markeringar med gul överstrykningspenna på drygt 40 sidor, men inlagan är ändå i utmärkt skick. J2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144134963
- Titel
- Leda förskolan - praktika för rektorer
- Författare
- Klang Jensen, Anette
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 509 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar:
- Förskolans historia och pedagogiska tradition
- Förskolans styrdokument och didaktik
- Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar
- Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning, miljö och lokaler
- Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på förskolan
Leda förskolan är tänkt som en praktika - ett handfast verktyg för den som ska leda utveckling - och svarar mot de behov som författarna ofta möter i personalledning, handledning, förbättringsarbete och forskningsintervjuer. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildningen samt rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsledningar och arbetslagsledare i verksamhet som har ledaransvar inom förskolan. Varje kapitel avslutas med förslag till utvecklingsarbete samt rekommendationer till fördjupande läsning.
Studentlitteratur AB 1 9789144134963 -
Fritidshemmets mål och resultat : att planera...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 182 sidor.
Mycket gott skick. några färg markeringar annars nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111179
- Titel
- Fritidshemmets mål och resultat : att planera och utvärdera
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 224 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Fritidshemmets mål och resultat beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag.
Boken innehåller följande delar:
Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det?
Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken? Vilka fällor riskerar man att falla i?
Resultatbedömning – hur vet man att eleverna har lärt sig det som avsågs?
Lärande och didaktik i fritidshemmet – vad är det som ska planeras och utvärderas?
Samplanering med grundskolans personal – hur gör man det effektivt?
Fritidshemmets kvalitetsredovisning – vad bör den innehålla och hur tas den fram?
Utvecklingssamtalet – hur kan fritidshemmet bidra vid elevens utvecklingssamtal?
Varje kapitel avslutas med rekommendationer till fördjupande läsning inom det område som kapitlet har behandlat samt diskussionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete. Boken vänder sig till fritidslärarstudenter, redan yrkesverksam personal vid fritidshem samt skolledare med ansvar för fritidshem.
Studentlitteratur AB 1 9789144111179 -
Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 338 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100937
- Titel
- Fritidshemmet och skolan - - det gemensamma uppdraget
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 495 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här antologin beskriver med olika infallsvinklar hur ett samarbete mellan fritidshem och skola kan se ut. Teoretiska resonemang med vetenskaplig tyngd kompletteras med praktiska exempel.
Boken behandlar bland annat:
Viktiga faktorer för att elever ska lära sig och utvecklas, de olika lärarprofessionernas syn på pedagogik och lärande och hur de kan komplettera varandra.
Vinster och problemområden i samverkan mellan fritidshem och skola.
Miljöns betydelse för lärande och hur fritidshem och skola kan samverka för att skapa lärande miljöer.
Planering och bedömning samt hur kvalitetsarbete kan utveckla verksamheterna och samarbetet.
Samarbete när det gäller områden som barns relationsarbete, språkutveckling, utomhusvistelse och teknikkunskap.
Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor samt med läsanvisningar för vidare utveckling. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning. Den kan också användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap på området.
Studentlitteratur AB 1 9789144100937 -
Uppföljning och utvärdering av förskolans und...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 157 sidor.
Nära nyskick. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159911
- Titel
- Uppföljning och utvärdering av förskolans undervisning - Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att avgöra kvaliteten på undervisningen måste förskolepersonalen följa upp lärandet i barngruppen. På så sätt kan man avgöra vad nästa steg i undervisningen ska vara. Förskolans undervisning behöver också utvärderas: Vilka läroplansområden har undervisningen lyckats med och vilka behöver utvecklas? Sammantaget är detta kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet.
Vad är att följa upp till skillnad från att utvärdera? Hur blir uppföljningen och utvärderingen relevant och tillförlitlig? Vilka processer är lämpliga för att vidareutveckla förskoleverksamheten? Hur kan uppföljning och utvärdering användas i kommunikationen med vårdnadshavare? Boken växlar mellan teoretiska ramar och praktiska exempel från verksamheter som utvecklat olika verktyg eller arbetsmetoder.
Förskolans pedagogiska personal, rektorer och huvudmän erbjuds stödstrukturer för utvecklingsarbete i arbetslag, på förskolan och i ledningsgrupper. Varje kapitel avslutas med frågor som underlag för individuell reflektion och gemensam diskussion samt en workshop som kan genomföras för att utveckla förståelse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144159911 -
Uppföljning och utvärdering av förskolans und...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 157 sidor.
Nära nyskick. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159911
- Titel
- Uppföljning och utvärdering av förskolans undervisning - Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att avgöra kvaliteten på undervisningen måste förskolepersonalen följa upp lärandet i barngruppen. På så sätt kan man avgöra vad nästa steg i undervisningen ska vara. Förskolans undervisning behöver också utvärderas: Vilka läroplansområden har undervisningen lyckats med och vilka behöver utvecklas? Sammantaget är detta kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet.
Vad är att följa upp till skillnad från att utvärdera? Hur blir uppföljningen och utvärderingen relevant och tillförlitlig? Vilka processer är lämpliga för att vidareutveckla förskoleverksamheten? Hur kan uppföljning och utvärdering användas i kommunikationen med vårdnadshavare? Boken växlar mellan teoretiska ramar och praktiska exempel från verksamheter som utvecklat olika verktyg eller arbetsmetoder.
Förskolans pedagogiska personal, rektorer och huvudmän erbjuds stödstrukturer för utvecklingsarbete i arbetslag, på förskolan och i ledningsgrupper. Varje kapitel avslutas med frågor som underlag för individuell reflektion och gemensam diskussion samt en workshop som kan genomföras för att utveckla förståelse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144159911 -
Uppföljning och utvärdering av förskolans und...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 157 sidor.
Nyskick. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159911
- Titel
- Uppföljning och utvärdering av förskolans undervisning - Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet
- Författare
- Pihlgren, Ann S
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att avgöra kvaliteten på undervisningen måste förskolepersonalen följa upp lärandet i barngruppen. På så sätt kan man avgöra vad nästa steg i undervisningen ska vara. Förskolans undervisning behöver också utvärderas: Vilka läroplansområden har undervisningen lyckats med och vilka behöver utvecklas? Sammantaget är detta kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet.
Vad är att följa upp till skillnad från att utvärdera? Hur blir uppföljningen och utvärderingen relevant och tillförlitlig? Vilka processer är lämpliga för att vidareutveckla förskoleverksamheten? Hur kan uppföljning och utvärdering användas i kommunikationen med vårdnadshavare? Boken växlar mellan teoretiska ramar och praktiska exempel från verksamheter som utvecklat olika verktyg eller arbetsmetoder.
Förskolans pedagogiska personal, rektorer och huvudmän erbjuds stödstrukturer för utvecklingsarbete i arbetslag, på förskolan och i ledningsgrupper. Varje kapitel avslutas med frågor som underlag för individuell reflektion och gemensam diskussion samt en workshop som kan genomföras för att utveckla förståelse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144159911 -
Undervisning i förskolan : att skapa lärande...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 201 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818392
- Titel
- Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.
I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.
I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.
Boken vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.
I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från
påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818392 -
Fritidshemmets didaktik
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 253 sidor.
Mycket gott skick. Några enstaka understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144077086
- Titel
- Fritidshemmets didaktik
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 374 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aktiviteterna på fritidshemmet ska stödja skolans lärande genom att fritidshemmet ska bedriva undervisning, slår skollagen fast. Det innebär nya uppdrag för fritidsläraren och ställer ökade krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från barnens intressen och barngruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker kan fritidshemmets undervisningsuppdrag föra med sig? Ett antal forskare med olika intresseområden reflekterar i bokens texter från skilda utgångspunkter över hur fritidshemmets didaktik och lärande kan ses teoretiskt och genomföras praktiskt. Boken behandlar bland annat följande:
Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik, idag och i ett historiskt perspektiv.
Hur begreppet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning.
Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och i praktiska och estetiska lektioner.
Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö.
Hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet.
Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem, den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, som kan användas för att diskutera innehållet samt med läsanvisningar för vidare utveckling.
Studentlitteratur 1 9789144077086 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105441
- Titel
- Det tänkande klassrummet
- Författare
- S. Pihlgren, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör ämnesläraren för att undervisa och planera för tänkande och kreativitet? Hur kan elever lära sig gott tänkande i klassrummet, och hur kan systematiskt tänkande användas för att utveckla lärandet? Kritiskt värderande och kreativt tänkande räknas till de viktigaste framtidskompetenserna och framhålls i läroplanen som förmågor som eleverna bör tillägna sig i samtliga ämnen.
Boken visar hur arbetet i ”det tänkande klassrummet” kan byggas upp för att det ska resultera i det främsta lärandet. Begrepp som intelligens, tänkande, kreativitet och lärande belyses genom aktuell forskning och relateras till den läroplansbundna verksamheten i klassrummet. Lärarens planering och uppföljning, arbetsformer, gynnsamt lärklimat genom dialog, rutiner och stödjande miljö behandlas, såväl på ett teoretiskt plan och genom forskningsresultat som med praxisnära och åskådliggörande exempel från olika ämnen och klassrum på högstadiet och gymnasiet.
Boken vänder sig främst till ämneslärare och lärarstuderande med inriktning mot högstadiet och gymnasiet men den kan också vara av intresse för lärararbetslag, lärare på andra stadier, skolledare, föräldrar och andra som intresserar sig för undervisningens kärna. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, tips för fortsatt fördjupning och förklaringar till de av kapitlets begrepp som läraren kan dra nytta av att ha i sin professionella verktygslåda.
Sagt om boken
”I detta arbete vill Ann S. Pihlgren, forskare i pedagogik och skolutvecklare med stor erfarenhet av skolans värld, verka för att skolan stimulerar och utvecklar sättet att tänka hos eleverna, så att lärandet blir så bra som möjligt. […] Det är många och stora ämnesområden som boken behandlar, till exempel grunderna för intelligens och kreativitet, samspelet mellan lärande och tänkande, betydelsen av sociala processer, lärarens roll och klassrumsmiljön, betydelsen av lärande dialog samt de viktiga lärande momenten i bedömning och återkoppling. Vart och ett av de tolv kapitlen avslutas med nya begrepp som är användbara för lärarna.” BTJ häfte 13122019 Lektör Anders Weidung
Om författaren
Ann S. Pihlgren är fil.dr i pedagogik och arbetar för närvarande som forskare, lärarutbildare och skolutvecklare bland annat vid Stockholms universitet, i ett antal av Sveriges kommuner och utomlands. Hennes huvudintressen är tankeutveckling, samspel, elevinflytande och vilka didaktiska konsekvenser det får. Hon har tidigare arbetat som lärare, skolledare, förvaltningsledare, skolpolitiker och kvalitetsutvecklare inom svensk skola och är författare till flera böcker i pedagogik och didaktik.
9789147105441 -
Det tänkande klassrummet
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2019. 280 sidor.
Gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med figurer och foton. INNEHÅLL: 1. Inledning 2. Intelligens och kreativitet 3. Lärande och tänkande i samspel 4. Skolans kontext 5. Skolans uppdrag - läroverk, verklighet eller läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105441
- Titel
- Det tänkande klassrummet
- Författare
- S. Pihlgren, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör ämnesläraren för att undervisa och planera för tänkande och kreativitet? Hur kan elever lära sig gott tänkande i klassrummet, och hur kan systematiskt tänkande användas för att utveckla lärandet? Kritiskt värderande och kreativt tänkande räknas till de viktigaste framtidskompetenserna och framhålls i läroplanen som förmågor som eleverna bör tillägna sig i samtliga ämnen.
Boken visar hur arbetet i ”det tänkande klassrummet” kan byggas upp för att det ska resultera i det främsta lärandet. Begrepp som intelligens, tänkande, kreativitet och lärande belyses genom aktuell forskning och relateras till den läroplansbundna verksamheten i klassrummet. Lärarens planering och uppföljning, arbetsformer, gynnsamt lärklimat genom dialog, rutiner och stödjande miljö behandlas, såväl på ett teoretiskt plan och genom forskningsresultat som med praxisnära och åskådliggörande exempel från olika ämnen och klassrum på högstadiet och gymnasiet.
Boken vänder sig främst till ämneslärare och lärarstuderande med inriktning mot högstadiet och gymnasiet men den kan också vara av intresse för lärararbetslag, lärare på andra stadier, skolledare, föräldrar och andra som intresserar sig för undervisningens kärna. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, tips för fortsatt fördjupning och förklaringar till de av kapitlets begrepp som läraren kan dra nytta av att ha i sin professionella verktygslåda.
Sagt om boken
”I detta arbete vill Ann S. Pihlgren, forskare i pedagogik och skolutvecklare med stor erfarenhet av skolans värld, verka för att skolan stimulerar och utvecklar sättet att tänka hos eleverna, så att lärandet blir så bra som möjligt. […] Det är många och stora ämnesområden som boken behandlar, till exempel grunderna för intelligens och kreativitet, samspelet mellan lärande och tänkande, betydelsen av sociala processer, lärarens roll och klassrumsmiljön, betydelsen av lärande dialog samt de viktiga lärande momenten i bedömning och återkoppling. Vart och ett av de tolv kapitlen avslutas med nya begrepp som är användbara för lärarna.” BTJ häfte 13122019 Lektör Anders Weidung
Om författaren
Ann S. Pihlgren är fil.dr i pedagogik och arbetar för närvarande som forskare, lärarutbildare och skolutvecklare bland annat vid Stockholms universitet, i ett antal av Sveriges kommuner och utomlands. Hennes huvudintressen är tankeutveckling, samspel, elevinflytande och vilka didaktiska konsekvenser det får. Hon har tidigare arbetat som lärare, skolledare, förvaltningsledare, skolpolitiker och kvalitetsutvecklare inom svensk skola och är författare till flera böcker i pedagogik och didaktik.
Liber 1:2 9789147105441
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
